کارآفرینی در مهندسی برق با طراحی اسباب‌بازی و نویسندگی

یک فارغ‌التحصیل رشته برق می‌‎تواند هر کاری انجام دهد؛ از حل مشکلات کلان زیست محیطی گرفته تا طراحی اسباب‌بازی برای بچه‌ها و تالیف کتاب درسی.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مهندسی برق رشته پرطرفدار ریاضی‌خوانده‌های ایران است؛ اما وضعیت بازار کار این رشته‌ چندان تعریفی ندارد. این رشته در مورد چگونگی کارایی اجزای الکترونیکی است و کارشناسان کسب و کار معتقدند در قرن بیست و یکم، به سختی می‎‌توان صنعت یا تجارتی را پیدا کرد که به تخصص مهندسان برق نیاز نداشته باشد. ‎  

رشته مهندسی برق، در یک نگاه کلان کاربردهای زیادی در هوافضا، صنایع نفت و گاز، ارتباطات از راه دور و همچنین در صنایع شیمیایی و دفاعی دارد و در نگاهی کارآفرینانه می‌تواند در حوزه طراحی محصول، نویسندگی و آموزش کاربرد داشته باشد. به همین دلیل، فرصت‌های بی‌شماری برای مهندسان برق در دنیای تجارت وجود دارد.

بهره‌وری انرژی و مشاوره سبز

رویکرد جدید شرکت‌ها بیشتر متمرکز بر گزینه‌های سازگار با محیط زیست است. هم به دلیل محدودیت‌های قانونی و هم به دلیل منافعی که برای خود شرکت دارد. یک مهندس برق می‌تواند با کسب مهارت‌های لازم، کارمند یا مشاور تخصصی این شرکت‌ها باشد.  

بررسی کنید چگونه شرکت‌ها می‌توانند بهره‌وری انرژی بالاتری داشته باشند. مانند استفاده از روش‌هایی برای مقاوم‌‎سازی یا رعایت قوانین حوزه انرژی. برای این که خود را به عنوان یک مهندس سبز معرفی کنید، باید گواهینامه LEED دریافت کنید. گواهینامه لید یا گواهی رهبری در طراحی انرژی و زیست محیطی (Leadership in Energy and Environmental Design)، مدرکی بین‌المللی است که امتحان خود را در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، کانادا و آلمان پس داده و تولید ناخالص داخلی این کشورها را افزایش داده است.

برنامه‌های انرژی باد

تحقیق کنید که چگونه می‌توان از باد به عنوان منبع انرژی جایگزین استفاده کرد. مانند این که چه مقدار باد می‌تواند برق تولید کند یا توربین‌ها در کجا باید ساخته شوند.

توربین‌های بادی به یک ژنراتور متصل می‌شوند و از مهار نیروی باد برق تولید می‌کنند. انواع مختلفی از توربین‌های بادی وجود دارند که می‌توانند تقریبا در هر کجای کره زمین کار کنند. بنابراین یک مهندس برق سبز تشخیص می‌دهد که کدام نوع توربین در هر موقعیت خاص جغرافیایی بهترین عملکرد را دارد.

مهندسی گرمایش خورشیدی

انرژی خورشیدی، فراوان‌ترین منبع انرژی در زمین است که ۱۷۳ هزار تراوات انرژی دارد و در همه جای کره زمین قابل استفاده است. اگر شرکت‌ها بتوانند از انرژی خورشیدی بهره‌برداری کنند، هم وابستگی کمتری به سوخت‌های فسیلی خواهند داشت و هم می‌توانند صرفه‌جویی کنند. مهار انرژی خورشیدی نه تنها ساختمان‌ها را گرم می‌کند، بلکه آب گرم مورد استفاده را هم تامین می‌کند.

برخی کشورها مانند آمریکا این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرده‌اند که معادل ۳۰ درصد از هزینه‌های نصب انرژی خورشیدی خود، از بخشودگی مالیاتی بهره‌مند شوند.

دفع پسماند الکترونیکی

بازیافت زباله‌های الکترونیکی یکی از مشکلات در حال گسترش شرکت‌هاست. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال یافتن راهی برای افزایش طول عمر تجهیزات الکترونیکی موجود یا دفع ایمن آن‌ها هستند. استخدام یک مهندس برق برای مدیریت پسماندهای الکترونیکی می‌تواند کمک بزرگی برای صرفه‌جویی در این شرکت‌ها باشد.    

ایجاد محصول / اسباب بازی‌های الکترونیکی یا دیجیتال

طراحی محصولات و روش‌های جدید که به مطالعه و کاربرد برق کمک می‌کند، یک نوع کارآفرینی است. می‌توانید محصولی طراحی کنید و به صنایع مرتبط با آن بفروشید یا اختراع خود را ثبت کنید و تنها مجوز بهره‌برداری از آن را به یک شرکت بدهید.

اسباب‌بازی‌های الکترونیکی کودکان، چه در زمینه طراحی اسباب‌بازی و چه در نحوه عملکرد آن‌ها، یکی از حوزه‌های پرمتقاضی است. اگر بتوانید سیستمی عملیاتی طراحی کنید که در اسباب‌بازی‌های مختلف قابل تکرار باشد، گامی بزرگی در مسیر کارآفرینی برداشته‌اید.

بازار اسباب‌بازی حوزه بسیار پردرآمدی است به طوری که در سال ۲۰۱۷ با رشد ۲۰ میلیارد دلاری در آمریکا روبرو شد و پیش‎بینی می‌شود؛ این رشد ادامه خواهد داشت.

توجه به این نکته لازم است که تولید محصول محدود به بازار اسباب‌بازی نیست. تحقیق کنید و خلاقیت داشته باشید تا بتوانید بازارهای جدید را کشف کنید.

نوشتن و ویرایش کتب درسی مهندسی برق

اگر شما متخصص رشته برق باشید، می‌توانید با مجموعه‌های انتشاراتی کتب درسی هم در تالیف و هم در ویراستاری همکاری کنید. حتی برخی سایت‌ها به یک متخصص نیاز دارند که با زبانی قابل فهم در مورد مهندسی برق بنویسند.

تدریس خصوصی

تدریس در دانشگاه یا مراکز فنی‌وحرفه‌ای گزینه دیگری است که پیش‌روی شماست. شاید بتوانید خودتان هم یک مرکز راه‌اندازی کنید و به صورت حضوری و مجازی، آموزش‌های تخصصی برق ارائه دهید.

انتهای پیام/  

  

کد خبر: 1104192

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رهگذر IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      تمامی این پیشنهاداتی که ارائه شد نیازمند علاقه مندی و مهارت آن فرد دارد..... در دانشگاه فقط مطالب تئوری آموزش داده میشه که برای کارآفرینی و بازار کار مناسب نیست!