فوت و فن انتخاب رشته/ اصطلاحات دفترچه؛ بومی گزینی چیست و چه تاثیری در انتخاب دارد؟

اگر یک سال تمام چشمتان را به روی تفریحات بسته‌اید؛ اگر کتاب‌های تست همدم روزها و شب‌هایتان بوده؛ اگر با هزاران امید آرزو در آزمون سراسری ۱۴۰۰ شرکت کرده‌اید و فکر می‌کنید خرتان از پل گذشته، سخت در اشتباهید! تازه اول راه هستید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دومین کنکور سراسری کرونایی از ۹ تا ۱۲ تیرماه برای ۵ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان‌های خارجی برگزار شد؛ اما کنکور برای یک میلیون و ۳۶۷ هزار داوطلبی که برای گرفتن صندلی‌های دانشگاه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کردند، پایان راه نبود. استرس اعلام نتایج، بلاتکلیفی برای انتخاب رشته و دانشگاه و... تنها بخشی از دغدغه‌هایی است که با آن سر و کار دارید. اگر هنگام خواندن دفترچه با اصطلاحات قلمبه و سلمبه مواجه شدید و نمی‌دانستید ماجرای سهمیه‌ها، رشته‌/محل‌ها، بومی گزینی و... چیست، اصلا نگران نباشید. شما اولین داوطلبی نیستید که هنگام مطالعه دفترچه علامت سوال‌های بسیاری در ذهنش شکل می‌گیرد. از آنجایی که انتخاب رشته تحصیلی یکی از تصمیمات سرنوشت‌ساز زندگی یک فرد محسوب می‌شود، ایسکانیوز در نظر دارد چند روز مانده به اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۰، هر آنچه که داوطلبان برای انتخاب رشته به آن نیاز دارند از اصطلاحات دفترچه گرفته تا رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌های مختلف را بررسی کند. در اولین گزارش به اصطلاح «بومی‌گزینی» در کنکور سراسری و تقسیم بندی رشته‌های تحصیلی آن در کنکور ۱۴۰۰ می‌پردازیم، با ما همراه شوید.

بومی‌گزینی یعنی چه؟

موضوع بومی‌گزینی پس از تصویب «کلیات طرح پیشنهادی سازمان سنجش آموزش کشور در مورد گزینش بومی یا آزمون‌شناسی» جلسه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد. برخی از دانشجویان با مشکلات اقامت در شهر دیگر مشکل داشتند، گروهی از لحاظ معیشت دچار مشکل می‌شدند، بعضی از دانشجویان به دلیل دوری از خانواده به افت تحصیلی دچار می‌شدند و هزاران مشکلی که شاید بیان آن ذهنتان را خسته کند. همین مشکلات باعث شد سازمان سنجش آموزش کشور سازمان سنجش آستین بالا بزند و در بعضی از رشته محل‌ها دانشجویان را به صورت بومی گزینش کند. در این صورت برای هر داوطلب این امکان وجود دارد که با توجه به امکانات ناحیه محل زندگی، در رشته‌های بومی پذیرفته شود. ساده‌تر بگویم در انتخاب رشته‌ بومی، احتمال قبولی داوطلبان را در دانشگاه‌های بومی خودشان افزایش پیدا می‌کند.

گزینش بومی در کنکور سراسری فقط مخصوص بومیان همان ناحیه، قطب یا استان نیست؛ بلکه برای همه داوطلبان این امکان وجود دارد که در رشته های بومی‌گزینی شرکت کنند اما شانس پذیرفته شدن در رشته‌های بومی برای داوطلبان بومی نسبت به داوطلبان غیربومی بیش‌تر است.

نحوه بومی‌گزینی در کنکور سراسری ۱۴۰۰

رشته‌های بومی با توجه به گروه آموزشی و محل تحصیل به ۴ دسته رشته‌های استانی، رشته‌های ناحیه‌ای، رشته‌های قطبی و رشته‌های کشوری تقسیم می‌شوند. 

رشته‌های استانی در بیشتر استان‌ها برای دانشجویان ارائه می‌شود، این رشته‌ها معمولا بر اساس نیاز هر استان در نظر گرفته خواهد شد. سهمیه بومی استانی پس از کسر سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران و جانبازان اعمال خواهد شد. اگر خواهان استفاده از این نوع سهیمه هستید، باید به محض منتشر شدن دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری، سراغ کد رشته‌های استانی بروید.

ماجرای رشته‌های ناحیه‌ای با رشته‌های استانی کمی دارد؛ به‌طوری که ممکن است رشته‌ای که مد نظر دارید در استان سکونتتان ارائه نشود؛ در این صورت مجبورید برای تحصیل رشته مورد نظرتان به استان‌های مجاور که شامل ناحیه شما می‌شود، تشریف ببرید. بومی گزینی ناحیه‌ای هم پس از کسر سهمیه خانواده شهدا و جانبازان که ۲۵درصد است اعمال می‌شود. برای اطلاع از رشته‌های ناحیه‌ای هم باید چند روزی را دندان بگذارید و منتظر انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال بمانید.

برای مطلع شدن از نحوه بومی‌گزینی نواحی و استان‌ها باید در ابتدا بدانید در کدام ناحیه قرار دارید. ناحیه یک شامل ۷ استان استان‌های البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی، ناحیه ۲ شامل ۳ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، ناحیه ۳ شامل ۳ استان اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد، ناحیه ۴ شامل ۲ استان سیستان و بلوچستان و کرمان، ناحیه ۵ شامل ۴ استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان، ناحیه ۶ شامل ۳ استان کردستان، کرمانشاه و همدان، ناحیه ۷ شامل ۳ استان ایلام، خوزستان و لرستان، ناحیه ۸ شامل ۳ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و ناحیه ۹ شامل ۳ استان گلستان، گیلان و مازندران است.

رشته‌های قطبی همانند قطب‌های شمال و جنوب چندان در دسترس نیستند، به‌طوری که در بیشتر استان‌ها و نواحی نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد؛ اما در تعداد محدودی از نواحی مجاور که قطب ناحیه محسوب می شوند ارائه می‌شوند. برای این نوع رشته‌ها ابتدا سهمیه ۲۵ درصدی خانواده ایثارگران و جانبازان اعمال شده و سپس سهمیه بومی گزینی قطبی در کارنامه اعمال می‌شود.

۵ قطب در کشور وجود دارد؛ استان‌های البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی، گلستان، گیلان و مازندران در قطب یک، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان در قطب ۲، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان در قطب ۳، اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد، ایلام، خوزستان و لرستان در قطب ۴ و بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان در قطب ۵ طبقه‌بندی شده‌اند.

خبری از بومی‌گزینی در رشته‌های کشوری نیست؛ بله درست متوجه شدید. رشته‌های کشوری به تعداد محدود در بعضی از دانشگاه‌ها موجود است، پس فرقی نمی‌کند از کدام منطقه و کدام ناحیه باشید، چون شانس همگیتان برای قبولی در این رشته‌ها یکسان است. بومی گزینی رشته‌های کشوری همان‌طور که از نامش پیداست به صورت کشوری برای رشته های صورت می‌گیرد و فقط در برخی دانشگاه ها ارائه می‌شود. برای اطلاع از جزئیات این رشته‌ها هم باید کمی صبوری پیشه کنید.

اما و اگرهای بومی‌گزینی

اگر محل اخذ مدرک تحصیلی شما در ۳ سال پایان تحصیلی از یک استان نباشد، استان محل تولدتان به عنوان استان بومی آن انتخاب خواهد شد.

 اگر ۳ سال پایان تحصیلی خود را در خارج از کشور گذرانده باشید، استان محل تولدتان، به عنوان استان بومی انتخاب خواهد شد.

اما اگر هم محل تولدشما در خارج از کشور باشد و هم ۳ سال پایان تحصیلی خود را خارج از کشور گذرانده باشید، استان تهران به عنوان استان بومی شما انتخاب خواهد شد.

اگر محل دریافت مدرک ۳ سال آخر دوره متوسطه (دبیرستان، هنرستان) داوطلبان نظام قدیم، محل دریافت مدرک دو سال آخر + پیش دانشگاهی نظام جدید و سیستم آموزشی نظام جدید ۳-۳-۴ در یک استان باشد، به شما تبریک می‌گوییم، شما بومی آن استان هستید.

استان بومی شما در کارنامه‌تان مشخص است، پس باید در انتخاب رشته خود توجه ویژه‌ای به سهمیه‌ها و بومی‌گزینی داشته باشید. اگر می‌خواهید در شهر یا استان خود تحصیل کنید، باید هنگام مطالعه بخش بومی‌گزینی دفترچه دقت بیشتری به خرج دهید.

تاثیر بومی‌گزینی در پذیرش دانشجو

همه این مطالب را گفتیم تا به تاثیر بومی‌گزینی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها برسیم. گزینش داوطلبانی که در دوره‌های روزانه مجاز می‌شوند، به صورت استانی، ناحیه‌ای، قطبی یا کشوری صورت می‌گیرد. دانشجویان دوره‌های شبانه به صورت بومی – استانی، پیام‌نور و غیر انتفاعی به صورت بومی – ناحیه‌ای پذیرش خواهند شد. باید توجه داشته باشید که گزینش در دوره‌های مجازی – الکترونیکی، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد و مشترک به صورت کشوری است و بومی گزینی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =