از خواص درمانی ارگانو چه می دانید؟

ارگانو در زمره گیاهان دارویی قرار دارد که دارای فواید درمانی بسیاری می باشد. گفتنی است ارگانو از عطر و طعم ارگانو بی نظیری برخوردار می باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، اورگانو یا همان پونه کوهی که برای ما ایرانیان بسیار آشنا و کاربردی است، از خانواده نعناعیان است. این گیاه چند ساله بومی اروپا، آسیا، و منطقه مدیترانه است و یک گیاه بسیار معطر با طعم تلخ می‌باشد. از جمله گیاهانی که به آن بسیار نزدیکند می‌توان به اورگانو مکزیکی و مرزنجوش اشاره کرد. مقدار اسانس موجود در گیاه اورگانو بسته به گونه و شرایط رشد تفاوت می‌کند. عطر و طعم ارگانو فوق العاده است و فواید سلامت بسیاری را ارائه می کند.

از این گیاه می توان برای درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع گرفتگی های قاعدگی، بهبود سلامت قلب، کاهش خستگی آدرنال، و مبارزه با دندان درد استفاده کرد. ارگانو در پیشگیری و درمان قند خون بالا نیز موثر است.

ارگانو حاوی دو ترکیب قدرتمند به نام های کارواکرول و تیمول است که ویژگی های ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند. همچنین، این گیاه دارویی از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد نفخ، ادرارآور، معرق و خلط آور بهره می برد. برگ‌های خشک اورگانو معمولاً جهت اهداف درمانی و همچنین به منظور آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در آشپزی اگر از آن استفاده کنید، عطر و طعم ترشی، سس‌ها، و ترکیبات مختلف مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

در خصوص ارزش تغذیه‌ای گیاه اورگانو بایستی گفت که حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، مس، پتاسیم، ویتامین A، B6، C، E، K، نیاسین و تیامین می‌باشد. همچنین شما می توانید مقداری ارگانو خشک شده را در سوپ ها، سالادها، یا اسموتی ها اضافه کنید تا هر چه بیشتر عطر و طعم آنها را بهبود ببخشید.

خواص پونه کوهی یا اورگانو:

مقابله با باکتری‌ها

ارگانو به‌دلیل وجود تیمول و ترکیب دیگری به نام کارواکرول خواص ضد باکتری قدرتمندی دارد. این مواد آلی مهم بدن‌ را در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها ایمن نگه می‌دارند. باکتری‌ها می‌توانند پوست، روده، و اندام‌های دیگر بدن را تحت تاثیر قراردهند. درواقع ارگانو تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد، سرعت متابولیسم بدن را بالا می‌ببرد و بهبودی بیماری‌ را تسریع می‌کند.

بهبود سلامت قلب

اسیدهای چرب امگا۳ برای سلامت بدن ضروری هستند. اکثر افراد گمان می‌کنند که اسیدهای چرب امگا۳ را فقط از طریق خوراکی‌های دریایی می‌توانند به‌دست آورند. جالب است بدانید که ارگانو دارای درصد بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که به سلامت قلب کمک می‌کند.

خاصیت ضد سرطانی

علت اصلی تشکیل و رشد سلول‌های سرطانی، رادیکال‌های آزاد هستند. بعضی از آنتی اکسیدان‌های قوی که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد ضروری اند، در ترکیب ارگانو یا همان پونه کوهی وجود دارند. مصرف ترکیبات سرشار از آنتی اکسیدان برای بر طرف کردن نیاز روزانه بدن‌ بسیار مهم است.

استفاده و نحوه کاربرد گیاه ارگانو

اغلب از گیاه ارگانو به صورت خشک و تازه می توان استفاده نمود. برای استفاده درمانی از گیاه ارگانو بهترین نحوه کاربرد درست کردن چای از این گیاه می باشد.

به طوریکه سه قاشق غذاخوری از برگ خشک شده گیاه ارگانو را در یک لیوان آب جوش در قوری بریزید و به مدت 5 دقیقه دم کنید. همینطور می توانید بدون آنکه مخلوط این گیاه با اب جوش را بر روی حرارت ملایم گذاشته تا دم بکشد، آن را درون فنجان بریزید و به مدت ده الی پانزده دقیقه بگذارید تا به همان حالت باقی بماند. سپس می توانید نوشیدنی خوشمزه ارگانو را نوش جان کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =