چند اختلال خواب شایع و راه‌های درمان آنها

اختلالات خواب مشکلی است که بر توانایی خوب خوابیدن افراد به‌طور منظم و طبیعی تأثیر می‌گذارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، آیا شما هم شب تا صبح را چندین بار از خواب بیدار می‌شوید و نهایتا روزتان را با خستگی و میل شدید به استراحت سپری می‌کنید؟.

اختلالات و مشکلاتی شایعی که سبب می‌شوند خواب خوب شبانه نداشته باشید، نه تنها حس خواب‌آلودگی در طول روز برای ‌تان ایجاد می‌کنند بلکه به مرور به سلامت روح و جسم شما آسیب وارد می‌کنند. در این نوشتار ۱۰ روش مشکل شایع در خواب را به شما می‌گوییم. یادتان باشد در صورتی که مشکل‌تان جدی‌تر است از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید.

۱. درد گردن در زمان خواب

درد گردن در هر زمانی می‌تواند آزاردهنده باشد. برای رفع این مشکل علاوه بر اینکه باید بالش مناسبی انتخاب کنید، باید دست کم هر دو سال یک بار بالش‌تان را عوض کنید. طبق پژوهش‌ها بالش‌های لاتکس از همه‌ی بالش‌ها راحت‌تر و بهتر است.

۲. شانه درد

در صورتی که در حین خواب درد شانه دارید، به پهلو نخوابید. اگر به این حالت عادت دارید و یکی از شانه‌های‌تان احساس درد دارد، به پهلویی بخوابید که شانه‌تان درد نمی‌کند. بغل کردن بالش نیز کمک‌تان ‌می‌کند.

۳. کمر درد در حین خواب

برای رفع درد کمر اگر دمر می‌خوابید یک بالش زیر ران‌های‌تان بگذارید و اگر به پشت می‌خوابید بالش را زیر پاهای‌تان قرار دهید.

۴. خـــروپف

در صورتی که در خواب خر و پف می‌کنید به پهلو بخوابید یا سرتان را چند سانتی‌متر بالاتر از بدن‌تان قرار دهید. همچنین بد نیست قبل از خواب با آب نمک سینوس‌های‌تان را پاک کنید و از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید. کاهش وزن نیز می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

۵. بازگشت اسید

در صورت تجربه بازگشت اسید، حتما برای دریافت داروی مناسب به پزشک مراجعه کرده و سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید و بالش‌تان هم کمی بالا باشد.

۶. گرفتگی ماهیچه‌ پا در خواب

برای رفع گرفتگی ماهیچه پا می‌توانید آن ناحیه را ماساژ دهید، گرم نگه دارید و کمی بالا قرار بدهید تا درد برطرف شود.

۷. بی خوابی

اگر در رخت‌خواب کاملا هوشیار هستید و خواب به چشم‌تان نمی‌آید، حتما چند ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید. صبح یا عصر کمی ورزش کنید و دست کم یک ساعت قبل از خواب از گوشی یا تبلت اصلا استفاده نکنید.

۸. بارها و بارها بیدار شدن

بارها بیدار شدن از خواب نیز یک مشکل شایع است که افراد زیادی تجربه می‌کنند. برای رفع این مشکل شایع در خواب الکل ننوشید، زیرا مدت زمان فرو رفتن به خواب عمیق را کاهش می‌دهد. به علاوه، سعی کنید دمای اتاق‌تان بین ۲۰ تا ۲۱ درجه باشد. به این ترتیب احتمال بیدار شدن‌تان کم می‌شود.

۹. سخت بیدار شدن از خواب

سعی کنید همیشه در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید (حتی آخر هفته‌ها). به این ترتیب بدن‌تان به این ساعت عادت می‌کند و هر روز سر همان ساعت هوشیار و راحت از خواب بیدار خواهید شد.

۱۰. نگرانی و فکر کردن زیاد قبل از خواب

در صورتی که هر شب قبل از خواب افکار در مورد روز بعد و برنامه‌ها و کارهای‌تان به ذهن‌تان هجوم می‌آورد، یک زمان مشخصی را مثلا بعد از خوردن شام، برای مرور روز بعد و تنظیم برنامه‌های‌تان اختصاص بدهید تا خیال‌تان راحت شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1104270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =