۷۰ درصد بازار سیمان در اختیار ۱۵ نفر/ سیمان هم سلطان دارد؟

جمارانیان گفت: خرید ۷۰ درصد سیمان در یک سال گذشته به دست پانزده نفر در کشور صورت گرفته است!

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، رضا جمارانیان رئیس انجمن کارفرمایان صنعت صنفی در برنامه صبح بخیر ایران با اشاره به تبعات قطعی برق در صنایع گفت: صنعت سیمان نزدیک به پانزده سال است مشمول قیمت گذاری دستوری دولت بوده و در این سال ها این قیمت ها زیر نرخ تورم بوده است.‌ سال ۹۵،۹۶ صفر درصد، سال ۹۷ حدود ۱۲ درصد، سال ۹۸ هم ۳۷.۵ درصد و در سال ۹۹ هم حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت بر آن اعمال شد.

وی بیان کرد: این سه سال هم افزایش قیمت از ابتدای مرداد ماه بوده چرا که با توجه به تورم مشخص است که قیمت سیمان سرکوب شده است.

جمارانیان بیان کرد: دلایل دولت برای قیمت گذاری دستوری پایین تر از نرخ تورم توجه به صورت های مالی و سود متوسط شرکت هاست. صنعت سیمان هشتاد ساله است و متوسط استهلاک واحد های تولید بیش از چهل سال بوده و استهلاک دستگاه ها صفر شده است. در سیستم حسابداری یکی از پایه های قیمت گذاری استهلاک است.

او گفت: مطابق همه جهان باید سود اقتصادی در قیمت گذاری مدنظر گرفته شود، چندین سال است با وزارت صمت و سازمان حمایت صحبت کردیم که نرخ ها بر اساس سود اقتصادی بررسی شوند ولی راه به جایی نبرده ایم.

وی افزود: متاسفانه ۷ سالی می شود که ما در هشت واحد نیمه کاری داریم که ماشین آلات هم آمده اند و چون صرفه اقتصادی نداشته، سرمایه گذار آن را رها کرده است.

رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان بیان کرد: زمستان سال گذشته هر پاکت سیمان را ۱۶ هزار تومن درب کارخانه میفروختیم و مصرف کننده با دلالی ها پاکتی ۶۰ هزار تومان خریداری می کرد. این گردش مالی برای زمستان است که بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تصریح کرد: ۷۰درصد سیمان خریداری شده در این مدت، حداقل توسط پانزده نفر اتفاق افتاده است. ما تنها موظف به فروش عمده بودیم و نمی توانستیم خرده بفروشیم.

جمارانیان گفت: قوانین ظاهرا به نفع صنعت سیمان بوده ولی باطن به این صورت نیست. در سال های گذشته عرضه ما بیش از تولید است. ظرفیت تولید سیمان بیش از ۸۸ میلیون تن تولید سیمان تخمین زده شده است.سال گذشته ۶۶ میلیون تن تولید کردیم که ۴۸ میلیون تن آن سیمان کلینگر بوده است.

وی افزود: سال ۹۹ تورم را ۴۰ درصد نشان دادند اما صنعت سیمان ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است و باعث شده تا نتوانیم نوسازی و بهسازی انجام دهیم. قطعات وارداتی است و در نهایت تعمیرات هم بومی سازی شده است.

جمارانیان بیان کرد: قصد توجیه افزایش قیمت را نداریم اما منتقدیم که مصرف کننده نتوانست با قیمت مناسب سیمان را خریداری کند.

او تاکید کرد: واحدهای نظارتی به بازار دلالی سیمان ورود کنند و این پانزده نفر را کشف کنند. هرجا از نظام عرضه و تقاضا خارج شدیم غیر از رانت و فساد چیزی ندیدیم.سلطان سیمان یا سلاطین سیمان هم بزودی کشف خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =