وام دانشجویی در ۸ سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مبلغ تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نمی‌توان دانشجویی را پیدا کرد که حداقل یک بار در طول دوران تحصیل، سر و کارش به صندوق رفاه دانشگاه برای دریافت وام کمک هزینه تحصیلی نیفتاده باشد. مشکلات اقتصادی به ویژه در چندسال گذشته، شرایط را برای تامین معیشت دانشجویان به ویژه دانشجویان خوابگاهی و تحصیلات تکمیلی سخت‌تر کرده است. به همین سبب دانشجویان باید برای تامین بخشی از هزینه‌های تحصیل خود، اقدام به دریافت وام کنند.

در این شرایط دولت باید بتواند کارایی و عدالت لازم را در نظام آموزش عالی نیز بهبود ببخشد تا دانشجویان  در شرایطی برابر و بدون داشتن دغدغه‌های مالی، دوران تحصیل خود را بگذرانند. صندوق رفاه دانشجویان از سال ۱۳۵۳ با هدف اعطای وام و کمک هزینه تحصیل به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و دانشجویان خارجی تاسیس شد تا بتواند شرایط لازم را برای بهبود وضعیت تحصیلی دانشجویان فراهم کند.

صندوق رفاه دانشجویان پس از انقلاب اسلامی نیز انواع تسهیلات را به دانشجویان پرداخت کرده است که این تسهیلات در سال ۱۳۹۶، به ۱۴ مورد افزایش یافت. تسهیلات به دانشجویان نخبه، تسهیلات زیارت عتبات، تسهیلات دانش هسته‌ای، تسهیلات تحصیلی ویژه دانشجویان دکتری، وام‌های تحصیلی، شهریه، ازدواج و...، از جمله مواردی است که به لیست تسهیلات ارائه شده به دانشجویان اضافه شده است.

آنطور که سازمان امور دانشجویان در گزارش عملکرد ۸ سال خود اعلام کرده است، مبلغ تسهیلات اعطایی به دانشجویان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ به غیر از تسهیلات به دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، تسهیلات پرداختی به دانشجویان شهریه پرداز و کمک به تامین غذای دانشجویان، بقیه تسهیلات نسبت به سال پایه دارای رشد بوده است.

وام دانشجویی در ۸ سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟

میزان تسهیلات اعطا شده به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی از ۱ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۷۵۶ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ به ۱ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۷۶ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است. وام‌های دانشجویان دوره دکتری نیز از ۳۸۳۰۰ میلیون ریال از در سال ۱۳۹۳ به حدود ۱۲۰۰۰۰۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

وام دانشجویی در ۸ سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟

تسهیلات اعطایی به دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که به غیر از کمک به تامین غذای دانشجویان به علت برون سپاری، سایر مقادیر تسهیلات رو به افزایش است. هرچند این رشد به صورت یکنواخت نبوده و دارای نوسان بوده است.

وام دانشجویی در ۸ سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟

کافی بودن این مبالغ با توجه به افزایش نرخ تورم در طول این هشت سال نیازمند بررسی‌های بیشتر است. به همین دلیل انتظار می‌رود دولت سیزدهم با بازنگری جدی در منابع تخصیص یافته برای تسهیلات دانشجویی و شناسایی منابع جدید، شرایط را برای تحصیل هرچه بهتر دانشجویان بدون دغدغه‌های مالی فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =