انتخاب رشته/ کلی‌نگرها دور پزشکی را خط بکشند

تحصیل و کار در رشته پزشکی به انرژی بالا، توجه به جزئیات و ... نیاز دارد؛ افرادی که دارای این ویژگی‌های شخصیتی نباشند، پزشکان خوبی نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، انتخاب رشته خوب اصلا به معنای پذیرفته شدن در یک رشته پرطرفدار و در دانشگاهی برتر نیست، بلکه بر اساس ویژگی‌های شخصیتی افراد انجام می‌شود. مثلا رشته پزشکی از جمله رشته‌های پرطرفدار در میان جوانان و خانواده‌های ایرانی است؛ اما آیا همه افراد می‌توانند در این رشته موفق باشند؟   

برای انتخاب عاقلانه بهتر است تصاویر هیجان‌انگیز فیلم‌ها و سریال‌ها را رها کنید و به زندگی خبره‌ترین افراد این رشته نگاه کنید که بخش اصلی فعالیت حرفه‌ای آن‌ها با بیمار و بیماری سروکار دارد.

توانایی مدیریت، انرژی بالا و توجه به جزئیات، از مهم‌ترین ویژگی‌های پزشکان موفق است. بودن در موقعیت‌های چالش برانگیز، کمک می‌کند که این افراد مهارت‌های رهبری خود را به کار بگیرند. وقتی قرار است با بررسی نشانه‌ها، نوع بیماری و بهترین راه درمان آن را تشخیص دهند.

یک پزشک موفق به سرعت متوجه می‌شود که چه کاری باید انجام شود و بر اساس آن، برنامه عملی تدوین می‌کند. در ادامه ویژگی‌های شخصیتی افرادی که برای پزشکی مناسب نیستند، بیان می‌شود؛  

نمی‌توانند نقص دانش خود را بپذیرند

یک پزشک هرچقدر هم که مسلط باشد، ممکن است چیزی را نداند یا اطلاعات کافی برای به دست آوردن یک تصویر واضح نداشته باشد. در این شرایط باید از بیمار بخواهد نظر پزشک دیگری را بپرسد یا درخواست آزمایش‌های بیشتر بدهد.

افرادی که می‌خواهند سریعا نتیجه‌گیری و در عرض چند دقیقه درمان را پیدا کنند، جان بیمار را در معرض خطر قرار می‌دهند.

به احساسات بیمار توجه نمی‌کنند

برخی پزشکان عادت کرده‌اند به متنی از سوالات و جواب‌ها پایبند باشند. این افراد علائم پیچیده‌تر یا پنهان شده را نمی‌‎بینند. در حالی که گاهی اوقات یک بیماری بیشتر از آنکه جسمی باشد، روانی است.

جائه ون جوه (Jae Won Joh) پزشک و وبلاگ نویس مراقبت‌های بهداشتی در خاطرات خود می‌گوید؛ بیماری حدودا 30 ساله با درد شدید قفسه سینه به اورژانس مراجعه کرد. نتیجه آزمایش‌های او نشان می‌داد که کاملا سالم است. دکتر که گیج شده بود، کنار او می‌نشیند و می‌پرسد؛ آیا مشکلی در زندگی خانوادگی‌اش دارد؟

بیمار به گریه می‌افتد و در مورد بیکاری شوهرش، توقیف خانه و ماشین و هزینه‌های داشتن سه کودک می‌گوید. شنیدن حرف‌ها و احساسات بیمار به ون جوه کمک می‌کند که بفهمد منشا این حمله قلبی روانی بوده و نه فیزیکی.

بی‌رحم‌ها پزشک خوبی نمی‌شوند

گاهی تشخیص و درمان بیماری، فرآیندی طولانی و طاقت‌فرسا می‌شود که نیازمند مشورت با پزشکان دیگر، مکالمات متعدد با بیمار و انجام آزمایشات فراوان است. یک پزشک خوب همیشه به بیمار متعهد می‌ماند و هرگز او را در این مسیر رها نمی‌کند.    

به قضاوت خودشان ایمان ندارند

درست است که همیشه می‌توان برای اطمینان آزمایشات بیشتری انجام داد؛ اما نباید وقت و پول بیمار را هدر داد. پزشکی برای افرادی که نمی‌توانند به قضاوت خودشان اعتماد کنند، رشته مناسبی نیست.

اگر می‌خواهید ویژگی‌های شخصیتی خود و مشاغل متناسب با آن را بشناسید، از مشاوران و تست‌های رغبت‌سنجی کمک بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =