چرا دهه ولایت اهمیت دارد؟

حجت الاسلام نیشابوری گفت: قربان راه رسیدن به غدیر و درک مقام ولایت و امامت است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسینی نیشابوری استاد حوزه و دانشگاه درباره ارتباط عید غدیر و عید قربان گفت: قربان و غدیر نسبت مقدمه و ذی مقدمه با هم دارند. یعنی تا مقدمه پدیدار نشود ذی مقدمه حاصل نمی‌شود. مناسک حج را که بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم، از نظر جغرافیای، نسبت سرزمین قربانی کردن به سرزمین غدیر خم این است که در حجه الوداع، حجاج در سرزمین منا قربانی انجام دادند و بعد آمدند در مسجد الحرام در کنار کعبه مناسک خود را تمام کردند. با این که مناسک خود را تمام کردند، اما آیه «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ» هنوز نازل نشده بود. پس هنوز باید اتفاقی بیفتد، یعنی باید در یک سرزمین دیگری به نام غدیر خم و در یک زمانی دیگری که پس از مناسک حج است، این آیه نازل می‌شد.

وی افزود: پس مناسک حج و قربانی کردن به عنوان عبادت است و مقدمه‌ای برای رسیدن به رشد که اتمام و اکمال آن در غدیر خم حاصل می‌شود. پس جغرافیا و زمان مقدمه و غدیر هم ذی مقدمه است. قربان از ماده تقرب می‌آید؛ یعنی یک ابزاری برای قرب و نزدیکی به خداوند است. پس از آن که انسان این ابزار را کسب کرد، تازه به سمت نهایت نزدیک شدن به خداوند و ادراک مقام امامت می‌رسد؛ در نتیجه قربان مقدمه غدیر است.

ارتباط عید قربان تا عید غدیر/ اهمیت دهه ولایت در چیست؟


این کارشناس مذهبی بیان کرد: وقتی حضرت ابراهیم (ع) در بین راه از خداوند مطالبه مقام امامت‌ی کند، این مقام به او داده نمی‌شود. آن حضرت زمانی که از امتحانات سخت عبور کرد و به مرحله رشد و کمال رسید، مقام امامت به آن داده شد؛ بنابراین کسی که بخواهد ارتباط بین قربان و غدیر را بررسی کند باید بداند که حضرت ابراهیم (ع) مسیر مهندسی معنوی و مرحله رشد و کمال را به خوبی طی کرده است و بعد با مقابله با بت پرستی مجاهدت کرده و امتحانات و آزمایش‌های سختی را داده است تا به پیام غدیر که همان امامت و ولایت است برسد.

وی ادامه داد: ابزار دیگری که حضرت ابراهیم (ع) کسب می‌کند این است که به سرزمینی که به آن علاقه داشت آن را قربانی کرد؛ می‌تواند قربانی انسان هجرت باشد. قربانی صرفا ذبح کردن گوسفند نیست. در روایت داریم که می‌فرمایند: «نماز برای انسان با تقوا قربانی است». قربانی دیگر آن حضرت این بود که پس از رسیدن به آن سرزمین باید همسر و فرزندان خود را در آن جا رها کند که این بالاترین نوع قربانی کردن است و پس از آن است که ابزار رشد حضرت ابراهیم (ع) کامل می‌شود.

ارتباط عید قربان تا عید غدیر/ اهمیت دهه ولایت در چیست؟


حجت الاسلام و المسلمین حسینی نیشابوری در پایان اظهار کرد: اگر کسی بتواند به قدری به فضای قرب الهی برسد و مسلمان و تسلیم خداوند شود، آن وقت است که اسماعیل خود را می‌تواند قربانی کند. اگرچه ذبحی رخ نداد، اما چون توانست از نظر ذهنی وقلبی آن عمل را بر خود هموار کند. وقتی کسی به این مرحله رسید او شایسته مقام میل به امامت می‌شود. دهه ولایت یعنی اگر اطاعت کردیم و تسلیم حضرت حق شدیم می‌توانیم به مقام ولایت وامامت برسیم. در نتیجه قربان راه رسیدن به غدیر و درک مقام ولایت و امامت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1104330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =