آخرین وضعیت سلامتی شهاب مرادی/توصیه هایی برای مبتلایان

الحمدلله روز به روز بهتر شدم هرچند ضعف دارم و می‌گویند این ضعف با نوسان و تناوب شاید حالا حالاها ادامه داشته باشد، چون تمام ابعاد و زوایای این بیماری مرموز کووید۱۹ هنوز برای اطباء و متخصصان هم آشکار نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز حجت الاسلام شهاب مرادی ضمن توصیه هایی برای مبتلایان، خبر بهبودی خود را از ویروس کرونا اعلام کرد. وی در این خصوص اظهار کرد: الحمدلله به دعای شما دوستان و عزیزان، حالم خوب است و از روز عید قربان دوره قرنطینه ام تمام شده.

از لحظه‌ای که تستم مثبت شد برای جلوگیری از نگران کردن دیگران، تصمیم گرفتم تا کسی غیر از خانواده و مادرم از بیماری‌ام مطلع نشود اما چند روز بعد یعنی در روز یازدهم یا دوازدهم بیماری‌ام، موضوع رسانه‌ای شد و خبر دست به دست چرخید. خب شاید لغو چند برنامه ام در آن روزها که در اغلب در فضای باز اجرا می‌شدند و یا پخش آرشیوی برنامه آیینه خانه یا هر عامل دیگری موجب این امر شده بود؛ نمی‌دانم اما خبر موجب خیر شد و از رسانه‌ها باید تشکر کنم چون غیر از اطرافیان و دوستان نزدیک، صدای برخی از دوستان قدیمی را شنیدم که شماره‌ای از آنها نداشتم و یا برخی از اهالی علم و هنر و سیاست که همیشه سرشان شلوع است و مهم‌تر از همه دعای پرخیر و برکت شما بود که در آن روزهایی که شدیدا ضعف داشتم، به موقع به امدادم آمد. الحمدلله رب العالمین

الحمدلله از آن روزها روز به روز بهتر شدم هرچند ضعف دارم و می‌گویند این ضعف با نوسان و تناوب شاید حالا حالاها ادامه داشته باشد چون تمام ابعاد و زوایای این بیماری مرموز کووید۱۹ هنوز برای اطباء و متخصصان هم آشکار نیست لذا این شاید و اما اگر ها هست. باز هم دعای شما کارساز است.
به توصیه یکی از اطباء محترم چند نکته را از باب تجربه‌ این ایام، خدمت شما عرض می‌کنم و چند توصیه از باب تواصی:


۱. خطر کرونا را جدی بگیرید و دیگران را هم توصیه کنید مراقبت از خود و خانواده و رعایت فاصله اجتماعی


۲. همچنان زدن ماسک و شستشوی دست مهم است.


۳. انتقاد از وزارت بهداشت در این شیوه و این میزان واکسیانسیون دردی از هیچ بیماری دوا نمی کند مانع ابتلاء هیچ فرد سالمی هم نمی‌شود. پس خودتان مراقبت کنید.


۴. برخی در تماس‌ها به من می فرمودند که «خب خیالت راحت تا دو سه ماه دیگر ماسک لازم نیست بزنی. چون مصونیت داری» هم سرچ کردم و هم پرسیدم؛ اصلا این تلقی درست نیست! پس ان‌شاءالله که مبتلا نشوید اما در صورت ابتلا حتما بعد از ابتلا و طی دوره قرنطینه ماسک بزنید.


۵. از معاشرت با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را پس از ابتلای ۱۹۴میلیون نفر و درگذشت بیش از چهار میلیون نفر در کشورهای گوناگون که ثبت شده (آمار ثبت نشده ها را که نمی‌دانیم) و بعد از این همه بیماری و مرگ و میر همچنان این بیماری را شوخی و توهم و رعایت پروتکل‌ها را دور از منطق و یا ناشی از ترس و وسواس و سوسول‌بازی می‌دانند رعایت نمی کنند؛ جدا پرهیز کنید و پروتکل ها را رعایت کنید و مراقب سلامتی و جان اطرافیان‌تان باشید.


۶. به علائم شروع بیماری حساس باشید و به آنها توجه کنید و در صورت بروز علائم که با سویه های مختلف کووید ۱۹ از آلفا و بتا و دلتا و گاما تا -خدای ناکرده- اُمگا؛ دیگه تقریبا شامل همه چیز می‌شود با پزشک‌تان مشورت کنید.
علائم از گلو درد، سردرد، سرفه، عطسه، آبریزش بینی و مشکلات بویائی و مشکلات گوارشی و غیره شاید عادی و خفیف به نظر برسد اما شاید همان آرامش قبل از طوفان باشد و یا همان گلوله برفی‌ست که یک بهمن به راه می اندازد. متاسفانه کم نیستند کسانی که با همین ساده انگاری، جان عزیزان خود را ناخواسته به خطر انداخته‌اند، مثلا گفته خوبم فقط سرم درد می کنه و رفته دیدن پدر کهنسال و موجب ابتلا و مرگ آن عزیز شده. پس لطفا مراقب علائم کوچک باشید مثلا در تابستان احتمال سرماخوردگی نباید و نباید احتمال اول ذهن شما باشد! در هر علامتی اولین احتمال کروناست! فورا با یک طبیب ترجیحا پزشک خودتان یا تلفن ۴۰۳۰ شرح حال تان را در میان بگذارید، حتی اگر قبلا مبتلا شده اید و یا اگر واکسن دریافت کرده اید. من واکسن نزده‌ام اما این چند روزه بسیار شنیدم کسانی که واکسن زده‌اند و مبتلا شده‌اند. (و در توضیح این مسئله اطبا متفقا می گویند واکسن از شدت بیماری و مرگ جلوگیری می کند و مثلا فلان شخص (اشخاص مختلف) با این شرح حال اگر واکسن نزده بود طبق تجربه ما از دست می رفت.)


۷. اگر واکسن گیرتان آمد بزنید. منظورم از دلال و روش‌های نامطمئن و بدون ثبت کدملی یا پاسپورت نیست! اما حتما با مشورت پزشک و توجه به هشدارها و توصیه‌های شایع در خصوص قبل و بعد دریافت واکسن، اقدام به دریافت واکسن کنید.


۸. امروز دانستن این مطلب که «بالا بودن سطح ویتامین دی (Vitamin D) در سلامتی بدن و تقویت سیستم ایمنی و سرعت بخشیدن به بهبودی نقش بسازیی دارد و هرچقدر سطح ویتامین دی پایین‌تر باشد، ایمنی بدن ضعیف‌تر و احتمال ابتلا بیشتر خواهد شد» یک نکته‌ایست که همه می‌دانند و نکته ای از دانستنی های رایج و معمولی و اصطلاحا اطلاعات عمومی است نه یک مطلب صرفا تخصصی پزشکی، پس حتما از میزان ویتامین دی خود با یک آزمایش خون ساده اطلاع داشته باشید و عدد آن را بدانید. در همان برگه آزمایش خون رنج نرمال آن را نوشته بخوانید. و نیز ویتامین ب۱۲


۹. اگر مبتلا شدید نترسید و مراقب سطح نگرانی و اضطراب‌تان باشید دقت بفرمایید تا امروز و این ساعت 176,307,742 نفر بهبودی پیدا کرده‌اند. و شانس بهبودی شما بسیار بالاست. به خودتان امید و انرژی بدهید.
اضطراب و ترس به شدت ما را آسیب‌پذیر می‌کنند پس خردمندانه و ارادی به خودتان آرامش بدهید و بر ترس غلبه کنید. و اگر مهارتش را بلد نیستید حتما بیاموزید.


۱۰. تجربه کردم که نوشیدن مداوم مایعات گرم در بیماری کرونا معجزه می کند. آب و دمنوش خصوصا دمنوش بابونه و ... اما اینکه چه نوع دم کرده‌ای را بنوشید و یا از چه دم کرده یا دمنوشی پرهیز کنید را از پزشکانی که تخصص طب سنتی دارند یا تخصص تغذیه دارند بر اساس شرح حال شخصی خودتان بپرسید و یا به همین بابونه و آویشن به نسبت سه به یک اکتفا کنید که از بسیاری از اطباء شنیده‌ام. یعنی سه لیوان از دمنوش بابونه و یک لیوان آویشن . اصلا اصراری ندارم چه بنوشید اما داشتن یک فلاسک آبجوش و یک کیسه از دمنوش بابونه کنار دست‌تان جزء لوازم قطعی برای تسریع درمان و جلوگیری از شدت آن است. مکرر بنوشید برخی از بیمارانی که زود بهبودی پیدا کرده اند می گویند روزی بیش از ده مرتبه برای دفع ادرار به دستشویی رفته اند. این خیلی مهمه.


۱۱. شستشوی بینی و حلق و قرقره آب نمک رقیق یا سرم شستشو به نحو صحیح یعنی کشیدن آبِ نمک از بینی و خارج شدن آن از حلق و دهان؛ از هر سوراخ بینی مجزا بسیار مهم است و موکدترین سفارش های پزشکم در روزهای اول بود و می‌گفت اگر مریض هیچ کاری نمی‌کند از این غفلت نکند.
و چقدر این کار ساده از تجمع و تکثیر ویروس در پشت حلق جلوگیری می کند (یعنی همان جایی که، نمونه گیری تست پی سی آر، را از همان جا انجام می دهند) و عجیب اینکه خیلی ها این کار ساده را بلد نیستند و این ضعف آموزش است. البته برخی هم مشکلاتی دارند مانند مشکلات بلع که معذورند اما همه که این جور مشکلات را ندارندو متاسفانه تنبلی می‌کنند.
در خصوص این تجربه مفید شما حتما با پزشکتان مشورت کنید.

من اولین بار در سفر حج سال ۸۳ که ماسک هم زده بودم و رعایت می کردم، اما بیمار شدم و ریه‌ام به خس خس افتاد و یکی از اطباء متخصص ریه از بیمارستان مسیح دانشوری به من این توصیه ی شستشوی حلق با آب نمک را کرد که به طرز عجیبی بهبودی حاصل شد. و همیشه برای جلوگیری از سرماخوردگی در سفرهای گوناگون در فصول سرد از این توصیه مفید بهره برده‌ام.
البته استمرار در این کار مدنظرم نیست، به مزاح باید بگویم یک وظایفی هم خود بدن و سیستم ایمنی دارد که به این همه کمک در تمام ایام نیاز نیست اما در ایام ابتلا به کرونا بسیار مفید است.
و حتما در انجام این کار، مراقب فشار خون باشید! و اگر پرفشاری خون دارید با تایید پزشک انجام دهید. حتی اگر لازم شد نمک را کاملا از غذا حذف کنید این کار را بکنیدخصوصا روزهای نخست.


۱۲. تجربه مفید دیگرم که شاید موضوع مقاله علمی یک پژوهشگر این حوزه بشود اگر تا به امروز نشده، موضوع استفاده از قطره سدیم کلراید 0/65% یا قطره آب نمک بینی (مثل قطره چشم) به نحوی که سر را روی بالش به عقب برده و چانه را بالا بیاورید و قطره را تا انتهای سوراخ بینی برده و قطره را بچکانید به نحوی که تلخی آن را در حلق احساس کنید خصوصا قبل و بعد از خواب. تجربه است. اگر دکترتان گفت حرام است انجام ندهید. ولی معرکه است. تمام ملاحظات شماره هشت برای این هم هست که مراقب فشار خون باشید و دائمی استفاده نکنید و فواید دیگری هم دارد.


۱۳. لطفا با پزشک خود نجنگید! مثل رفتار ما با اپلیکیشن های مسیر یاب؛ هر راهی را می گه برخی از هموطنان ما می گویند نه اشتباه می کنه کوچه فلان و فرعی فلان بهتره
به پزشکی مراجعه کنید که به او اعتماد دارید و خود درمانی نکنید. و در مصرف داروها جدی و مصمم و منظم باشید.
مثلا پزشک محترمی برای شما داروی فاموتیدین و یا ملاتونین را در بین داروهای دیگر تجویز می کند طبق دستور نوش جان کن! نگو این اشتباه است این برای کاهش اسید معده و یا دیگری برای خواب است و ... این احتمال را بدهید که در تحقیقات و شاید کاملا تصادفی به این نتیجه رسیده‌اند که این داروها در ده روز اول بیماری از تکثیر ویروس جلوگیری می کنند.


۱۴. واقعا در ایام بیماری استراحت کنید. مطالعه، تماشای تلویزیون و وب گردی و گردش در اینستاگرام و هر سرگرمی و دل‌مشغولی را تعطیل کنید و به چشم و فکر و روح خود استراحت بدهید و خلاصه غیر از غذا خوردن و عبادات واجب؛ وقت‌تان فقط صرف نوشیدن مایعات و رفتن به دستشویی شود پس استراحت کنید و نوشیدن دمنوش بابونه و گاهی آویشن


۱۵. در خوردن غذا تجربه خیلی مهمم تجربه خیلی از دوستان بود از جمله آقای دکتر فیروزی که متخصص قلب هستند و صاحب نظر در طب سنتی و آن خوردن سوپ هویج و بلغور گندم و ... است. سرچ کنید دستورپختش را پیدا می کنید. اگر با با کره سنتی پاستوریزه بپزید بهتر هم هست. تکرار می کنم هیچ قطعیتی اطبا در این خصوص تغذیه در کرونا ندارند اما این توصیه برای من ضرری نداشت باز هم با پزشک معالج تان مشورت کنید. و دقت بفرمایید توجه به هشدارها مفید است مثلا چند پزشک کلاسیک و سنتی گفته اند «در ایام ابتلا به ویروس کرونا اصلا لبنیات، فست فود، غذای سنگین و نوشابه نخورید» یا در هفته اول نان و برنج نخورید فقط سوپ بخورید پنج وعده شش وعده و ... توجه و انجام و مراعات این هشدارها خردمندانه است مگر آنکه پزشک معالج تان دستور دیگری بدهد.


۱۶. الان که سالم هستید دعای هفتم صحیفه و یا دعای سریع الاجابه را برای بیمارانی که هیچ احوال پرس و دعاگویی ندارند بخوانید و البته برای تمام بیماران و برای خودتان در روایاتمان هست که در روز گشایش برای روز سختی دعا کنید و ذخیره کنید.


۱۷. و آخر هم؛ صلوات بر محمد و آل محمد.

مجددا از تمامی اقوام و دوستانم و عزیزانم و سرورانم که مستقیم و غیرمستقیم احوالم را پرسیدند و دعا کردند صمیمانه تشکر می کنم و برای صحت و عزت و عافیت همگی دعا می کنم.

التماس دعا
شهاب مرادی

انتهای پیام/

کد خبر: 1104361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دکتر زاهدی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      خداروشکر. خدا خیرش بده چقدر این نجنگیدن با پزشک مهمه و نیاز به آموزش داره