راه‌ آهن ایران ثبت جهانی شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چهل و چهارمین جلسه میراث جهانی یونسکو، پرونده میراث صنعتی راه‌آهن سراسر ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و به ثبت جهانی رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، سعید رسولی اظهار داشت: روز سوم مرداد ماه 1400 در چهل و چهارمین جلسه میراث جهانی یونسکو پرونده میراث صنعتی راه آهن سراسر ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و به ثبت جهانی رسید.

* راه‌آهن سراسری کشور اولین اثر میراث صنعتی ایران ثبت شده در یونسکو

وی ادامه داد: این اثر طولانی‌ترین راه‌آهن ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است و اولین اثر میراث صنعتی ایران است که در فهرست یونسکو ثبت می‌شود و بیست و پنجمین اثر ثبت شده از ایران در فهرست یونسکو است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این راه‌آهن اولین راه آهن ثبت شده در غرب آسیا است و از 7 اقلیم عبور می‌کند، اقوام ایرانی عرب، خوزی، لر، فارس، ترک، مازنی و ترکمن را به یکدیگر مرتبط می‌کند و از خلیج فارس تا دریای خزر امتداد دارد و از دو کوه بزرگ زاگرس و البرز عبور می‌کند.

رسولی افزود: کشور ما جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که برای دنیا مورد توجه است و همیشه مقصد گردشگری بوده است و این بار با ثبت جهانی راه آهن سراسری، این شرایط بسیار مناسب‌تر خواهد شد.

* ایران پنجمین کشور دنیا در ثبت جهانی راه‌آهن

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: بدین ترتیب ایران پنجمین کشور دنیا است که راه آهنش ثبت جهانی می‌شود؛ این فرصتی گرانبها برای کشور در حوزه گردشگری ایجاد می‌کند و امیدواریم از این فرصت بیشترین استفاده را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد پیگیری‌های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این موضوع گفت: مدت‌ها است که با ثبت پرونده، پیگیری‌های کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توانستیم با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که شبکه ریلی ایران دارد، نظر یونسکو را به بررسی این پرونده جلب کنیم و در بازدیدهایی که توسط بازرسان یونسکو از راه آهن ایران صورت گرفت، در مهرماه 98 نظر این کارشناسان و ناظران یونسکو جلب شد و متقاعد شدند که این ارزش گران‌بها، ارزش ثبت در میراث جهانی را دارد.

رسولی اظهار کرد: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است، خدمات مناسبی به مردم ارائه دهد و با وجود همه مزیت‌های راه‌آهن، تحقق این موضوع فرصت جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1104372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      0 0
      فقط حرف حرف حرف همین هایی رو که داریم دارید نابود میکنید اون وقت یه عده دنبال یه نون و آب از این ثبت جهانی هستن! آقای رسولی سیستمی رو که به نابودی کشوندی نگه میداشتی نمیخواست ثبت جهانی کنی !!!