عملکرد فرهنگی وزارت علوم نمره ۱۷ می‌گیرد/ محدودیت‌های وزارتخانه را ببینیم

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران معتقد است عملکرد وزارت علوم در حوزه فرهنگی در ۸ سال گذشته قابل قبول بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته تحت تاثیر شیوع کرونا و نبود حضور فیزیکی دانشجویان قرار گرفته است. در عین حال اما متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها از جمله معاونت‌های فرهنگی و دفاتر نهاد رهبری، معتقدند برنامه‌ها و فعالیت‌ها با وجود شیوع کرونا ادامه داشته و آموزش عالی توانسته خود را با این شرایط وفق دهد. البته موضوع کمبود بودجه و تخصیص نامناسب بودجه به موضوعات فرهنگی نیز جزء گلایه‌های همیشگی نهادهای فرهنگی است که هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نشده است.

در همین ارتباط، محمد علی زارع چاهوکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره عملکرد فرهنگی وزارت علوم در یکسال گذشته اظهارکرد: مشکلات ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، تاثیر زیادی را در فعالیت‌های فرهنگی گذاشت زیرا اثرگذاری این فعالیت‌ها در زمان حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، بسیار بیشتر خواهد بود. این شرایط سبب شد تا دانشگاه‌ها برنامه‌های فرهنگی در بستر فضای فضای مجازی تدوین کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم عملکرد فرهنگی وزارت علوم را در چند حوزه مختلف مورد بررسی قرار دهیم. خوشبختانه وزارت علوم توانست برخی از جشنواره‌های دانشجویی را در این یکسال با استفاده از بستر فضای مجازی برگزار کند. بخش قابل توجهی از این جشنواره‌ها در حوزه نشریات، کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی بود؛ هرچند که نقص‌هایی در روند برگزاری این جشنواره‌ها وجود داشت که البته بخشی از آن به کم کاری و نبود مشارکت دانشگاه‌ها باز می‌گردد.

چاهوکی با بیان اینکه وزارت علوم می‌توانست در حوزه سیاست گذاری فرهنگی عملکرد بهتری داشته باشد، ادامه داد: باتوجه به اینکه دانشگاه‌های متعددی در سطح کشور وجود دارد و هرکدام از آن‌ها دارای زیست بوم‌ فرهنگی مختلفی هستند، وزارت علوم می‌توانست در زمینه سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی، عملکرد بهتری داشته باشد. بنظر می‌رسد سیاست گذاری فرهنگی وزارت علوم در یکساله گذشته، آنچنان نمود خاصی در سطح دانشگاه‌ها نداشته است.

محدودیت سرانه بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تهران اضافه کرد: البته دفتر اداره کل سیاست گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم در یکسال گذشته بسیار فعال بود؛ اما صرفا به برگزاری چند دوره آموزشی اکتفا شد. ضمانت اجرایی برنامه‌ها نیز از دیگر نکات مهم سیاست گذاری فرهنگی است که آن هم متاسفانه ساز و کاری برای آن وجود ندارد. مهم‌ترین دلیل این موضوع هم محدودیت سرانه بودجه فرهنگی دانشگاه‌های کشور است.

وی با اشاره به بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: سرانه بودجه‌ای که برای حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده، به هیچ وجه مشخص نیست؛ زیرا تمامی این بودجه در حوزه خدمات دانشجویی در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل هیچگونه ضمانت اجرایی برای برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود ندارد. همچنین تخصیص بودجه فرهنگی نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و سرانه فرهنگی برای دانشجویان به صورت خاص وجود ندارد. این مسائل نیز یکی از مشکلات مهمی است که با وجود پیگیری‌های متعدد وزارت علوم، به نتیجه خاصی نرسیده است.

بودجه فرهنگی صرف خدمات دانشجویی می‌شود

چاهوکی با بیان اینکه بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها باید مشخص باشد، یادآور شد: متاسفانه هنوز جواب درستی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم و از طرفی، بودجه فرهنگی بیشتر صرف خدمات دانشجویی مانند غذا و خوابگاه می‌شود و به همین دلیل موضوعات فرهنگی آنچنان نمود پیدا نمی‌کند. کمبود اعتبارات دانشگاه در حوزه‌های مختلف سبب می‌شود تا عملا بودجه متمرکزی باقی نماند و هزینه‌هایی جاری از درآمدهای اختصاصی دانشگاه تامین شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر وزارت علوم پکیج جامعی برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تدوین می‌کرد، قطعا شرایط بهتری را شاهد بودیم. از طرفی ظرفیت‌های بسیار خوبی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که می‌توانستیم از این ظرفیت‌ها برای تدوین طرحی جامع برای موضوعات فرهنگی استفاده کنیم. این طرح جامع، نقشه راهی برای دولت‌های بعدی بود تا از آن برای برنامه ریزی فرهنگی استفاده کنند؛ اما متاسفانه بیشتر برنامه‌های ما به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود.

وی در پایان با اشاره به عملکرد فرهنگی وزارت علوم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خاطرنشان کرد: ما باید نگاه منصفانه نسبت به این موضوع داشته باشیم و در وهله اول باید محدودیت‌ها را ببینیم و بعد از آن عملکرد را مورد ارزیابی قرار دهیم. وزارت علوم در ۸ سال گذشته با محدودیت‌های زیادی در زمینه نیروی انسانی مواجه بود زیرا بسیاری از نیروها شرکتی بودند و وزارتخانه نتوانست حقوق آن‌ها را پرداخت کند. باتوجه به محدودیت‌های اعتباری و کمبود نیروی انسانی، به عملکرد وزارت علوم در ۸ سال گذشته نمره ۱۷ می‌دهم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =