انتخاب رشته/ اهل تحلیل و برنامه‌ریزی هستید؟ مدیریت یا علوم سیاسی بخوانید!

اگر اهل تحلیل و برنامه‌ریزی هستید و توانایی رهبری یک تیم یا سازمان را در خود می‌بینید، در رشته مدیریت، حقوق، علوم سیاسی یا فلسفه تحصیل کنید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، اگر فکر می‌کنید فردی انتقادگر و منطقی هستید؛ اگر تصور می‌کنید مفهوم یک موضوع بیشتر از جزئیات برایتان ارزش دارد؛ اگر از جمله افرادی هستید که در یک اتفاق غیرمنتظره به سرعت ابعاد مختلف موضوع را آنالیز کرده و برای آن برنامه و نظریه ارائه می‌دهید؛ شما یک فرمانده هستید و برای تحصیل در رشته مدیریت به دنیا آمده‌اید.

این را ما نمی‌گوییم، تست MBTI می‌گوید. این تست یا بهتر بگویم تست Myers-Briggs Type Indicator به ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی شما می‌پردازد و در نهایت مشخص می‌کند که چه شغل‌هایی برای شما مناسب‌تر است، علاوه بر آن نقاط قوت و ضعف کاری شما را مشخص می‌کند. پس اگر می‌خواهید در آینده شغلی را انتخاب کنید که با روحیات شخصیتان منطبق باشد، باید رشته تحصیلی مناسبی را در دانشگاه انتخاب کنید. ایسکانیوز در نظر دارد چند روز پیش از اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۰، رشته‌های تحصیلی مختلف را بر اساس تیپ‌های شخصیتی به داوطلبان کنکوری پیشنهاد دهد.

آیا مدیر متولد شده‌اید؟

برای چند دقیقه ذهن خود را از تمامی تفکر برای چند دقیقه هم که شده استرس اعلام نتایج و تحصیل در فلان دانشگاه را کنار بگذارید و حسابی ذهنتان را خالی کنید. چون بحث تحصیل و شغل آینده در میان است، با خودتان روراست باشید.

آیا از انجام برنامه‌های روتین فراری هستید یا ترجیح می‌دهید با چالش‌های جدید مقابله کنید؟ برای رسیدن به اهداف خود ابتدا برنامه‌ریزی می‌کنید؟ البته فقط برنامه‌ریزی کافی نیست؛ آیا واقعا از جمله افرادی هستید که از تمامی امکانات اطرافشان استفاده می‌کنند و تا برنامه‌هایشان به نتیجه نرسد، آرام نمی‌گیرند؟ 

اگر با خواندن این سوالات چراغ «بله» در ذهنتان روشن شد؛ شخصیت شما ENTJ یا همان فرمانده است. این تیپ شخصیت‌ها پرانرژی، مشتاق، متعهد و حسابگرند. به زبان ساده‌تر عاشق شنیدن ایده‌های دیگران هستند. فرمانده‌ها برای رهبری و ساختن سازمان‌ها گزینه مناسبی به شمار می‌روند. در بیشتر اوقات، موانع را به عنوان چالش در نظر می‌گیرند و به جنگ آن‌ می‌روند. برای رسیدن به اهدافشان برنامه می‌ریزند و دست به دامان روش‌های استراتژیک می‌شوند. ترجیح می‌دهند کارهایشان زودتر از زمان مقرر به پایان برسد. از افرادی که در کلام و عمل قاطعیت ندارند، بیزارند و سعی می‌کنند از افراد فاقد صلاحیت هم دوری کنند. اما متاسفانه به تمامی چالش‌ها به عنوان یک مسابقه نگاه می‌کنند و حسابی درگیر «برد-باخت» می‌شوند. این افراد معمولا انعطاف پذیری کمتری از خود نشان می‌دهند؛ حتی بدشان نمی‌آید دیگران را کنترل کنند. 

باید و نبایدهای شغلی

اگر شباهت‌های بسیاری بین شما و شخصیت‌ «فرمانده» وجود دارد، باید در دفترچه کنکور رشته‌های زیرشاخه علوم انسانی مخصوصا مدیریت را انتخاب کنید. البته که حقوق و وکالت هم گزینه مناسب برای ادامه تحصیل شما به نظر می‌رسد. اگر به تدریس علاقه دارید و برای شرکت در دانشگاه فرهنگیان هم مجاز شده‌اید، لحظه‌ای درنگ نکنید؛ تدریس و معلمی دقیقا شغلی است که برای آن ساخته شده‌اید. اقتصاد، فلسفه و علوم سیاسی هم می‌توانند بهترین گزینه برای ادامه تحصیل شما در دانشگاه باشند.

دور رشته‌های روانشناسی هم خط بکشید، روانشناسان برعکس مدیران، از شخصیت انعطاف‌پذیری برخوردار هستند و به جای رهبری دیگران ترجیح می‌دهند در کنارشان بایستند. از رشته‌هایی همانند روزنامه‌نگاری، مردم شناسی و مددکاری اجتماعی هم هرچه سریع‌تر فاصله بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =