آخرین وضعیت کرونا در کشور | زنگ هشدار فعالیت گسترده ویروس دلتا / ثبت رکوردهای تازه در میزان مرگ و میر

وز گذشته ثبت رکوردی تازه از نرخ ابتلا در تابستان ۱۴۰۰ زنگ خطری برای آغاز یک بحران نگران کننده در ۱۸ ماه گذشته بود چون دلتا با قدرت سرایت بالا در سراسر ایران فعال شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، روز گذشته انتشار آمارهای رسمی از شرایط همه‌گیری در سراسر کشور زنگ هشداری جدی برای شکل‌گیری بحرانی تازه در پیک پنجم با فعالیت گسترده ویروس دلتا را به صدا در آورد تا بلکه هموطنان و البته مسئولان متوجه خطر پیش‌رو بشوند.

این درحالی است که دقیقاً از نیمه تیرماه گذشته کارشناسان مستقل و البته برخی از مسئولان وزارت بهداشت نسبت به احتمال بروز بحران در مرداد 1400 هشدار داده بودند و حتی از آن به عنوان آتش زیرخاکستر کرونا در دوره 18 ماهه گذشته یاد کرده بودند، به این دلیل که این گروه معتقدند قدرت بالای سرایت ویروس دلتا در میان افراد می‌تواند امواج سهمگینی در نظام بهداشت و درمان ایران ایجاد کند که احتمال ایستادگی نظام بهداشت و درمان ایران در مقابل این امواج سهمگین قدری با ابهام روبرو است.

از سوی دیگر اختلال چهارده روزه روند واکسیناسیون به دلایل مختلف این احتمال را پررنگ‌تر کرده که دومین ماه تابستان امسال می‌تواند روزگار سیاهی از دوران پاندمی را در تقویم ثبت کند شرایطی که به گفته مقامات مسئول وزارت بهداشت تازه در ابتدای راهش قرار داریم و تا رسیدن به قله پیک پنجم و آغاز روند نزولی فاصله بسیار است.

در این زمینه فقط کافی است به همین آمارها دقت نظر داشته باشیم و کمی هم به واقعیت حیاط مراکز درمانی با حوصله نگاه کنیم تا دریابیم امواج سهمگین بیماری با ویروس دلتا درحال نزدیک شدن به ساحل هستند و احتمال بروز بحرانی جدی واقعاً بسیار نزدیک است، چون تنها در 14 روزه گذشته یعنی همان دوره‌هایی که موج‌های سینوسی بیماری شکل می‌گیرند؛ نرخ ابتلا 52.7 درصد، تعداد بیماران جدید 55.9درصد، بستری مراقبت ویژه 23.9 درصد و در نهایت تعداد موارد فوتی با رشد 76.9 درصدی رکوردهای تازه‌ای را ثبت‌کرده‌اند.

درصد تغییر شاخص‌های بیماری در دو هفته گذشته

تاریخ  موارد ابتلای جدید بستری جدید بستری مراقبت ویژه فوت روزانه
1400.04.21 20829 2287 3790 182
1400.05.04 31814 3566 4982 322
درصد افزایش 52.7 55.9 23.9 76.9

جمع‌بندی آمارهای بالا و البته نیم نگاهی به محوطه خارجی مراکز درمانی سراسر کشور نشان می‌دهد که برهم خردن تعادل ترخیص بیماران و ورود بیماران جدید باعث شده تا نه تنها جمعیت زیادی در مراکز درمانی برای دریافت خدمات منتظر باشند بلکه خودروهای اورژانس هم بعضاً ساعت‌ها در محوطه متوقف هستند تا بلکه تختی برای تحویل بیمار خالی شود.

به عنوان مثال رئیس مرکز اورژانس تهران در این زمینه روز گذشته اظهار داشت: معطلی خودروها در محوطه بیمارستان‌ها را انکار نمی‌کنیم و این اتفاق در چند روز اخیر شکل گرفته چون اکثر مراکز درمانی بسیار شلوغ شده و روند انجام کارها با کندی انجام می‌شود.

پیمان صابریان در ادامه افزود: البته اینگونه نیست که خودروها سرگردان باشند اما با درنظر گرفتن اینکه همه بیمارستان‌ها به سیستم دینامکی مجهز نیستند این اتفاق رخ داده و تا ترخیص شدن بیماران که عمدتا ساعت 14 است خودروها در محوطه منتظر می‌مانند تا تخت خالی شده و بیمارشان را تحویل دهند.

صابریان با تاکید براینکه در همه مراکز درمانی این وضعیت وجود ندارد به انتخاب گفت:  بیمارستان‌ها باید همکاری بیشتری حداقل در بخش اورژانس داشته باشند و تخت‌ها را زودتر خالی کنند تا ما سریع‌تر به سایر بیماران رسیدگی کنیم، اما واقعیت امر اینجاست که شرایط یاد شده تنها در برخی از بیمارستان‌های اصلی شکل گرفته و تمام مراکز درمانی با این مشکل روبرو نیستند.

مثلث تست، واکسن، پروتکل‌ها را جدی بگیریم

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اظهارات رئیس مرکز اورژانس تهران می‌گویند: کلانشهر تهران به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در زمینه برآوردهای سایر مناطق کشور است چون با درنظر گرفتن اطلاعات پایتخت می‌توان تعابیر دقیق‌تری از سایر نقاط داشته باشیم بنابراین وقتی شرایط در تهران را می‌بینیم باید بپذیریم که در سایر نقاط به‌خصوص نقاط دورافتاده مشکلات به مراتب بیشتر است.

این گروه تاکید می‌کنند نگرانی اینجاست که مثلث واکسن، تست و پروتکل‌های بهداشتی طبق آمارهای موجود آنطور که شایسته شرایط است شکل نگرفته و می‌بینیم در تمامی ضلع‌های این مثلث تعیین کننده دچار مشکلات عمده‌ای هستیم که اصلی‌ترین ضلع یعنی رعایت پروتکل‌ها مشکلات عمده‌ای دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند در این شرایط باید در هر سه بخش با سرعت هرچه بیشتری کارها انجام شود تا بتوانیم به قول وزیر بهداشت با کمترین هزینه از پیک پنجم عبور کنیم در غیر این صورت ابتدای پایی درگیر پیک ششم با شرایطی بسیار حادتر مواجه می‌شویم و هزینه‌ای بسیار سنگین برای مدیریت آن خواهیم پرداخت.

به گفته این گروه یکی از بهترین راهکار برای بهبود شرایط حداقل در دو هفته آینده این است که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند مراکز 24 ساعته تست و البته واکسیناسیون دایر کنند تا در تمامی ساعات شبانه روز نسبت به ایمن‌سازی و شناسایی مبتلایان جدید گام‌های موثرتری برداشته باشیم.

این کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی بیمار یابی هدفمند با تست‌های گسترده در اولویت است به این دلیل که  با انجام تست‌های گسترده در واقع به ازای هر یک تستی  که انجام داده‌ایم  مانع از ابتلای حداقل 8 نفر به بیماری کووید19 با ویروس جهش یافته دلتا شده‌ایم. به این ترتیب چرخه انتقال و البته جهش‌های جدید را کاملاً از بین برده‌ایم، چون اثرگذاری و ایمن سازی واکسن حداقل در یک دوره 10 تا 14 روزه اتفاق خواهد افتاد.

ادارات، شرکت‌ها و اصناف مراکز جدید بیماری زایی

از سوی دیگر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، علی‌رغم هشدارهای گسترده‌ای که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن سربسته داده شده اغلب ادارات، شرکت‌ها و البته صنوف مختلف و تولیدی‌ها این مهم را نادیده گرفته‌اند تا جایی که کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند این اماکن به کانون‌های جدید بیماری زایی تبدیل شده‌اند.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به اینکه اغلب پرسنل اماکن یاد شده برای رسیدن به محل کارشان مجبور به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی هستند بدون تردید در معرض آلوده شدن قرار دارند بخصوص اینکه در کلانشهرها مترو به عنوان یکی از مهمترین وسایل نقلیه مورد استفاده پرسنل قرار می‌گیرد، به‌همین دلیل احتمال انتقال ویروس علاوه بر مراجعه‌کنندگان از طریق خود پرسنل نیز بسیار بالاست.

به گفته این گروه البته نکته کلیدی اینجاست که اکنون در فصل تابستان قرار داریم و سیستم تهویه مطبوع تمام اماکن یاد شده کار می‌کند و برای کاهش دما معمولاً تمامی پنجره‌ها بسته است؛ بنابراین با درنظر گرفتن قدرت سرایت بسیار بالای ویروس دلتا دور از واقعیت نیست که بگوییم این اماکن در شرایط فعلی به کانون‌های جدید بیماری زایی تبدیل شده‌اند و بعد از آن خانواده‌ کارمندان و کارگران نیز درگیر بیماری خواهند شد.

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند: همانطور که برخی از مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند برای شکستن زنجیره انتقال بهترین راهکار استفاده از طرح دورکاری گسترده در تمامی مراکزی که امکان ارایه خدمات اینچنینی دارند بوده و البته اگر شرایط اقتصادی کشور اجازه دهد تعطیلی یا قرنطینه 14 روزه شاید مفیدترین راهکار باشد، چون با شرایط فعلی نه تنها ویروس مهار نخواهد شد بلکه احتمالا سرکش‌تر از قبل می‌شود.‌

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

‌استان مرکزی

سیدمحمد جمالیان با اشاره به آخرین آمار بیماران کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: 259 مورد ابتلای جدید کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

وی افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، چهل نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

جمالیان بیان کرد: 219  نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: با احتساب 259 مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 67 هزار و 587 نفر رسیده است.

جمالیان خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی سه مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به دو هزار و 235 نفر رسید.

استان کرمان

آمارهای کرونایی در استان کرمان روزانه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کنند به طوری که فوتی‌هایی که تا یک ماه پیش آمار آن به صفر رسیده بود و آمار بستری‌هایی که نمودارش زیر 10 نفر بود، حالا خبر از افزایش مرگ‌های 25 نفر در روز و بالای 200 نفر بستری در شبانه روز دارد که حال برخی از آنها بسیار وخیم است.

در این شرایط مسئولان وضعیت شیوع کرونا در استان را خوب ندانسته و از تکمیل تخت‌های بیمارستانی می‌گویند و اینکه بیمارستان‌های استان با حداکثر ظرفیت در حال خدمت رسانی به بیماران هستند.

از سوی دیگر وزیر بهداشت با تخصیص واکسن کرونا برای افراد بالای 50 سال در استان کرمان موافقت کرده و در نامه نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به رئیسی معاون بهداشت این وزارتخانه آمده است:

"نظر به اینکه شرایط استان کرمان نیز متاثر از استان‌های همجوار می‌باشد، لذا پیگیری فرمایید هرچه زودتر واکسیناسیون در آن استان نیز از سن پنجاه سال به بالا انجام پذیرد."

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان خوب نیست اظهار داشت: بیمارستان‌های استان با حداکثر ظرفیت در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند تا بیماری بر روی ویلچر و بدون تخت نماند.

وی با بیان اینکه همه مراکز واکسیناسیون آماده تزریق واکسن هستند افزود: از دو روز گذشته واکسیناسیون افراد بالای 58 سال در کشور آغاز شده و با پیگیری‌های انجام شده مجوز واکسیناسیون افراد بالای 50 سال در استان کرمان نیز به دلیل همجواری با دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان صادر شده و از امروز یا فردا واکسیناسیون برای این گروه آغاز می‌شود.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 989 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 581 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 95 مورد در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، 176 مورد در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت، 63 مورد در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی بم و 74 مورد در حوزه دانشکده علوم‌پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 193 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 27 هزار و 734 مورد رسیده است.

وی به فوت 12 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 436 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 258 هزار و 157 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 81 هزار و 641 مورد است.

استان آذربایجان غربی

‌جواد آقازاده به تشریح آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌غربی پرداخت و اظهار داشت: در شبانه روز گذشته 896 نفر بستری سندروم حاد تنفسی و 21 نفر تحت ونتیلاتور قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: همچنین 411 نفر بستری مشکوک و 171 نفر بیمار بستری در آی سی یو در آذربایجان غربی ثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان ‌غربی تعداد مبتلایان شبانه روز گذشته به کرونا را 627 نفر عنوان کرد و افزود: متاسفانه هشت نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به آمار کل مبتلایان بیان کرد: 191 هزار و 32 نفر تاکنون در استان به کروناویروس مبتلا شدند و از این تعداد چهار هزار و 873 نفر جان باختند.

آقازاده در ادامه به آمار واکسیناسیون نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در شبانه روز گذشته 10 هزار و 98 نفر واکسن کرونا دریافت کردند تا مجموع دریافت کنندگان به 325 هزار و 831 نفر برسد.

استان فارس

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده تعداد شهرستان‌های قرمز استان فارس به 23 شهرستان رسیده که زنگ هشداری برای استان به‌حساب می‌آید. در حال حاضر 4 خرمبید، رستم، خرامه و فراشبند در وضعیت زرد و شهرستان‌های مهر، قیروکارزین، فیروزآباد، نی‌ریز، سرچهان، سروستان، بوانات و ممسنی در وضعیت نارنجی هستند. 

دیگر شهرستان‌های استان فارس در وضعیت قرمز قرار گرفتند که دو سوم کل شهرستان‌ها می‌شوند و این به معنای زنگ خطری در استان است چراکه وضعیت شهرستان‌های جنوبی وضعیتی به شدت وخیم دارند و برخی نقاط حتی در حالت فوق قرمز قرار گرفتند.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز آخرین آمار مربوط به کرونا را چنین اعلام کرده است که در مجموع بیش از یک میلیون و 179 هزار مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد یک میلیون و 54 هزار و 993 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده است.

همچنین با بررسی نمونه‌های انجام شده، 309 هزار و 240 بیمار مثبت قطعی و از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، 124 هزار و 590 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 22 هزار و 88 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 331 هزار و 328 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام جان باختن 17 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از بیماری کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به پنج هزار و 76 نفر رسیده است. 

همچنین در 24 ساعت گذشته، 505 بیمار جدید مبتلا به کروناویروس در بیمارستان‌های استان بستری شدند و هم اکنون 2 هزار و 766 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1104564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =