آزادسازی قیمت بلیت هواپیما منتفی شد

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه قانون آزادسازی بلیت هواپیما لغو شده و نباید در نرخ‌گذاری به آن استناد کرد، گفت: قانون آزادسازی در برنامه ششم نیامده و ایرلاین‌ها شروط ازادسازی را رعایت نکردند. لغو قانون فردا در جلسه وزیر به مدیران ایرلاین‌ها اعلام می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، محمدرضا رضایی کوچی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما و ادعای شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تنظیم قیمت‌ها براساس قانون آزادسازی بلیت هواپیما اظهار داشت: به موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما به طور جدی انتقاد داریم و روز گذشته هم با وزیر راه و شهرسازی در این باره جلسه‌ای برگزار شد نمایندگان مجلس مراتب اعتراض و گلایه خود را نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام کردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در چند روز گذشته شاهد افزایش قابل توجه قیمت بلیت هواپیما بودیم، ادامه داد: با این وضعیت و قیمت‌ها، دیگر بسیاری از مردم امکان استفاده از هواپیما را نخواهند داشت و در حال حاضر سفر هوایی فقط به بخش و قشر خاصی از جامعه تعلق گرفته است. درست است که شرکت‌های هواپیمایی هم شرایط سختی را می‌گذرانند اما باید مراقبت باشیم چراکه اگر تقاضا کاهش یابد و پذیرش مسافر هم کمتر شود، این موضوع هم به نفع ایرلاین‌ها نخواهد بود.  

رییس کمیسیون عمران مجلس از جلسه بررسی تعیین نرخ بلیت هواپیما بین وزیر راه و مدیران شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و گفت:  قرار بر این است که فردا جلسه‌ای بین وزیر راه و شهرسازی و مدیران شرکت‌های هواپیمایی برگزار شود و بر روی یک قیمت مشخص توافق حاصل شود و تمام ایرلاین ها مکلف هستند که در همان چارچوب بلیت بفروشند.

رضایی کوچی با اشاره به وضعیت نامطلوب سازمان هواپیمایی کشوری افزود: فردی که به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی انتخاب شده،‌ متاسفانه مبتلا به ویروس کرونا است و در حال حاضر سازمان رییس ندارد، البته سرپرست هم محدودیت‌هایی دارد و اگر همین سرپرست هم نباشد شرایط برای سازمان سخت‌تر می‌شود.

وی تاکید کرد: قانون آزادسازی بلیت هواپیما منتفی است و تاکید و مطالبه جدی ما از وزیر این است که قیمت‌ها به صورت عادلانه تعیین شود و سازمان هواپیمایی هم به طور سختگیرانه و جدی بر رعایت این قیمت‌ها نظارت کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در برنامه پنجم ذکر شده و در برنامه ششم از آن نامی برده نشده و در برنامه ششم نظارت دولت باید ادامه داشته باشد و نرخ گذاری خارج از قانون آزادسازی بلیت هواپیما باشد.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که در بحث آزادسازی نرخ بلیت هم قرار بود رقابتی بین ایرلاین‌ها شکل بگیرد و براساس آن کیفیت خدماتی افزایش یابد که این موضوعات محقق نشد. از سوی دیگر زمانی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید به اجرا برسد که تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد اما در شرایط تحریم تعداد صندلی‌ها بسیار محدود است و تقاضا بیشتر از عرضه است. قطعا  در این شرایط نمی‌توان نرخ را آزاد کرد و شرایط کاملا به نفع ایرلاین‌ها است.

رضایی کوچی با ابراز گله‌مندی از اینکه تا کنون نرخ تمام شده بلیت به طور کارشناسی محاسبه نشده است، ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم که یک بار قیمت تمام شده را به طور کارشناسانه محاسبه و بررسی کنید. این اقدام کار سختی نیست اما تا کنون یک بار هم قیمت تمام شده را به طور کارشناسی محاسبه نکرده‌اند. باید دید یک صندلی برای یک ساعت پرواز چه هزینه‌ای دارد و همان هزینه به عنوان قیمت بلیت اعمال شود.   

وی افزود: در جلسه فردا به مدیران ایرلاین‌ها اعلام می‌شود که قیمت‌های واقعی مبنای نرخ‌گذاری خواهد بود و این قیمت‌گذاری باید خارج از قانون آزادسازی بلیت هواپیما باشد. ایرلاین‌ها موظف به رعایت این قیمت‌ها و سازمان هواپیمایی موظف به کنترل عملکرد ایرلاین ها هستند. 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1104610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =