دانشگاه‌های برتر رشته پزشکی بالینی جهان در کدام کشور است؟

دانشگاه‌های هاروارد و کالیفرنیا در آمریکا و کمبریج در انگلستان بر اساس رتبه‌بندی موضوعی ۲۰۲۱ نظام ارزیابی شانگهای به عنوان برترین دانشگاه‌های رشته پزشکی بالینی جهان معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، کم نیستند نظام‌های رتبه‌بندی مختلف که هر ساله دانشگاه‌های جهان را ارزیابی کرده و لیست برترین مراکز و موسسات آموزش عالی را منتشر می‌کنند. از جمله این نظام‌های رتبه‌بندی موارد می‌توان به شانگهای، سایمگو، لایدن و...  اشاره کرد. رتبه‌بندی علمی دانشگاههای جهان (ARWU) اولین بار در ژوئن ۲۰۰۳ توسط مرکز CWCU، دانشکده آموزش تحصیلات تکمیلی (موسسه آموزش عالی سابق) دانشگاه جیائو تانگ شانگهای چین منتشر شد. 

این نظام رتبه‌بندی  از ۶ شاخص‌های عینی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در نظر گرفته است که از جمله آن می‌توان به تعداد فارغ التحصیلان و کارمندان برنده جوایز نوبل، تعداد محققان پر استناد دانشگاه براساس اعلام موسسه ارزیابی پژوهشگران پر استناد (Clarivate Analytics)، تعداد مقالات منتشر شده در مجلات Nature و Science، مقاله‌های نمایه شده دانشگاه‌ها در نمایه گسترده استنادی علوم، نمایه استنادی علوم اجتماعی و عملکرد سرانه یک دانشگاه اشاره کرد.

نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۱، دانشگاه‌های جهان را در ۵۴ رشته از گروه‌های علوم طبیعی، مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی و علوم اجتماعی را رتبه‌بندی کرده است. سرانجام از میان ۴ هزار دانشگاه، بیش از ۱۸۰۰ دانشگاه در ۹۳ کشور و منطقه در این رتبه‌بندی قرار گرفتند.

بر این اساس، دانشگاه‌های هاروارد، کالیفرنیا آمریکا و کمبریج انگلستان به ترتیب رتبه اول تا سوم برترین دانشگاه‌های جهان در رشته پزشکی بالینی را کسب کرده‌اند.  ۸ دانشگاه  در ایران شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی بقیه الله، علوم پزشکی کرمانشاه، علوم پزشکی مازندران (۲۰۱-۳۰۰)، علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، علوم پزشکی تهران (۳۰۱-۴۰۰)، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی شهید بهشتی (۴۰۱-۵۰۰) در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این لیست حضور دارند.

در جدول زیر برترین دانشگاه‌های جهان در رشته پزشکی بالینی آمده است:

 

نام

 موقعیت مکانی

۱

دانشگاه هاروارد آمریکا

۲

دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو آمریکا

۳

دانشگاه کمبریج انگلستان

۴

دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا

۵

دانشگاه جان هاپکینز آمریکا

۶

دانشگاه آکسفورد انگلستان

۷

مرکز سرطان ام.دی. اندرسون دانشگاه تگزاس آمریکا

۸

کالج امپریال لندن انگلستان

۹

دانشگاه پیتسبورگ آمریکا

۱۰

دانشگاه واشنگتن آمریکا

۱۱

دانشگاه کالیفرنیا ، لس آنجلس آمریکا

۱۲

دانشگاه اموری آمریکا

۱۳

دانشگاه دوک آمریکا

۱۴

دانشگاه ملبورن استرالیا

۱۵

دانشگاه تورنتو کانادا

۱۶

دانشگاه هایدلبرگ آلمان

۱۷

کالج دانشگاهی لندن انگلستان

۱۸

دانشگاه لستر انگلستان

۱۹

دانشگاه بهداشت و علوم اورگن آمریکا

۲۰

دانشگاه ویرجینیا آمریکا

انتهای پیام/

کد خبر: 1104612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =