فرمانده اقتصادی دولت رئیسی کیست؟ + فیلم

دو چالش تامین ارز کالاهای اساسی و همچنین دست یابی به منابع پایدار ریالی برای جلوگیری از تشدید کسری بودجه در روزهای نخست فعالیت دولت سیزدهم چالش زا خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، دولت سیزدهم در روزهای نخست فعالیت خود با دو چالش جدی مواجه خواهد بود. اول بحث تامین کالاهای اساسی است که موضوع تامین ارز به موقع و کافی میتواند به ناترازی بیشتری عرضه  و تقاضا در بازار نهاده های دامی منجر شود.

بررسی آمارهای گمرک ایران نشان میدهد، واردات و ترخیص نهاده‌های اصلی شامل ذرت، جو، کنجاله سویا با افت قابل توجه ده درصدی در شرایط خشک‌سالی و افت ۵۰ درصدی خوراک دام تولید داخل، وضعیت خطرناکی را در این حوزه ایجاد کرده است.

از سوی دیگر بودجه ۱۲۸۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ یکی از چالشهای مهم اقتصاد ایران است که دولت سیزدهم به محض حضور با گرفتاری تامین منابع برای پرداخت هزینه های اجتناب ناپذیر مواجه خواهد شد. امسال سه منبع اصلی درآمدی بودجه از جمله مالیاتها، درامدهای نفتی و فروش اوراق شرایط منحصر به فرد تری دارند. سال گذشته حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفت و از این مسیر بخشی از کسری بودجه سال ۱۳۹۹ پوشش داده شد اما امسال خبری از فروش اوراق نیست، از سوی دیگر مجلس در بودجه پیش بینی عرضه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهام را کرده که با شرایط بازار سرمایه به هیچ عنوان فضایی برای چنین حجم بزرگی از عرضه وجود نداشته و از این محل نیز دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =