کرونا منجر به شیوع موج جدید دیابت می‌شود

مطالعات نشان می‌دهد حدود ۳۵ درصد از بیماران مبتلا به کرونا حداقل ۶ ماه پس از عفونت با مشکل افزایش قند خون باقی می‌مانند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از زی نیوز، نتایج یک مطالعه نشان داد در حالی که در اکثر بیماران کرونایی مشکل افزایش قندخون بهبود می‌یابد، اما حدود ۳۵ درصد از بیماران حداقل ۶ ماه پس از عفونت با چنین شرایطی باقی می‌مانند، در حالی که مشخص شده است دیابت به عنوان یک عامل خطر در عوارض شدید کووید ۱۹ نقش دارد، به تازگی محققان بر این باور شدند افزایش ناگهانی قند خون یا سطح بالای قند خون ماه‌ها بعد از عفونت ویروس کرونا در بدن افراد ادامه دارد.

به طورکلی محققان بیمارستان کودکان بوستون سلامت ۵۵۱ نفر را که از ماه مارس تا مه ۲۰۲۰ به خاطر کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، را ارزیابی کردند.

نیمی از بیماران مبتلا به کرونا یعنی عددی بالغ بر (۴۶ درصد) بدون سابقه دیابت، هایپرگلیسمی (افزایش میزان قندخون) جدید مشاهده شده است.

«پائولو فیورینا»، سرپرست تیم تحقیق گفت: «بررسی‌ها نشان داد اکثر موارد برطرف شده بودند، اما در حدود ۳۵ درصد از بیماران حداقل شش ماه پس از عفونت این مشکل باقی ماند.»

در مقایسه با بیمارانی که هیچ نشانه‌ای از ناهنجاری‌های گلوکز ندارند، بیماران هایپرگلیسمی با دغدغه‌های های بالینی بدتری روبرو هستند: بستری شدن طولانی‌تر در بیمارستان، علائم بالینی شدیدتر، نیاز بیشتر به اکسیژن، نیاز بیشتر به دستگاه تهویه و افزایش نیاز به درمان و مراقبت‌های ویژه.

محققان بر این باورند در این گروه از بیماران، انسولین زیادی تولید می‌شود.

فیورینا افزود: «اساساً، مشخصات هورمونی نشان می‌دهد که عملکرد غده پانکراس (لوزالمعده) در آن دسته از بیماران مبتلا به کرونا غیرطبیعی است و مدت‌ها پس از بهبودی ادامه می‌یابد.»

به گفته او، «این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد کرونا تأثیر مستقیمی بر لوزالمعده دارد و لوزالمعده هدف دیگر این ویروس منحوس است.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1104668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =