قدردانی سوریه از ایران برای کمک به بازگشت پناهجویان

رئیس دستگاه دپیلماسی سوریه از تلاش‌های ایران، روسیه و سازمان ملل متحد برای بازگشت آوارگان سوری به کشور تشکرکرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزیر امور خارجه سوریه از اینکه برخی کشورها و سازمانهای بین‌المللی برای جلوگیری از بازگشت پناهجویان به این کشور فشار وارد می‌کنند ، ابراز تأسف کرد.

به نوشته خبرگزاری «پرنسا لاتینا» «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه گفت: «چنین اقداماتی با اهداف سیاسی آشکار مانع از ازگشت آوارگان است. بیشتر آنها مایل به بازگشت هستند. این مسئله با اهداف منشور سازمان ملل و منافع ملی دولت سوریه مغایرت دارد.»

وی افزود که طرح  فشار برخی کشورها و موسسات بین‌المللی بر پناهجویان سوری جهت عدم بارگشت به کشور در پنجمین کنفرانس بروکسل در مورد سوریه که  ماه مارس گذشته بدون مشارکت دولت سوریه برگزار شد، تایید شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه افزود که بودجه‌های هنگفتی توسط شرکت کنندگان در این رویداد به دولتهای کشورهای میزبان پناهندگان اختصاص داده شده که هدف آنها جلوگیری از بازگشت یا اسکان مجدد سوری‌ها به کشور خود است. وی به کارهای فشرده دولت سوریه با منابع بسیار محدود جهت تسهیل بازگشت آوارگان و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی آنها وهمکاری کشورهای دوست مانند روسیه ، ایران و چین  و سازمان ملل و غیرنظامیان بین المللی انجام می شود اشاره کرد.

وی پیامدهای اقدامات یکجانبه تحمیل شده بر سوریه و مردم آن توسط کشورهای غربی و ادامه اشغال این کشور  و  سرقت نفت، گاز، گندم  و  آب آن از سوی آمریکا و متحدانش  را «فاجعه بار » توصیف کرد.

روز دوشنبه «حسین مخلوف» از مقام‌های ارشد دولت  سوریه فاش کرد که حدود پنج میلیون پناهجوی سوری  به طور داوطلبانه به کشور بازگشته اند.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز روز دوشنبه در دمشق از هیئت روسیه به ریاست «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه استقبال کرد.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار از روسیه به دلیل کمک‌های بشردوستانه و پزشکی و همچنین واکسن‌های کرونایی که به سوریه ارسال کرده قدردانی کرد و گفت  کمک‌های بزرگی که روسیه در بخش‌های مختلف به ملت سوریه می‌کند از جمله تلاش‌ها برای بازگرداندن پناهندگان این کشور ارزشمند است.

بشار اسد اضافه کرد که سوریه به صورت مداوم در راستای بازگرداندن آوارگان از طریق بازسازی زیرساخت‌هایی که تروریست‌ها ویران کردند تلاش می‌کند. دولت سوریه به دنبال بازگرداندن امنیت و ثبات در مناطق آزاد شده بوده تا آوارگان سریعتر بتوانند به شهرها و روستاهای خود بازگردند.

منبع: فارس 

انتهای پیام/

کد خبر: 1104682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =