موفقیت طرح تحقیقاتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در چین

طرح تحقیقاتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با عنوان «بررسی بیان ژنی آدیپوکین های آپلین، ویسفاتین و آیریسین در تخمک، جنین و سلول‌های پیرامونی در گاومیش» در کشور چین‎‎ عنوان برتر را کسب کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، برهان شکراللهی محقق پسادکتری در اکتبر ۲۰۲۰ به مدت یک سال به استخدام مؤسسه بزرگ گاومیش چین درآمد و در بدو ورود به تعریف طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی بیان ژنی آدیپوکین‌های آپلین، ویسفاتین و آیریسین در تخمک، جنین و سلول‌های پیرامونی در گاومیش» اقدام کرد.

آدیپوکین‌ها ترشحات بافت چربی هستند که ۲۷ سال پیش در سال ۱۹۹۴ برای نخستین بار شناسایی شدند. لپتین نخستین آدیپوکین کشف شده بود که نخستین بار به‌عنوان عامل چربی سنج بدن مورد ارزیابی قرار گرفت که بعداً مشخص شد که با تولیدمثل و بلوغ جنسی در انسان و حیوانات دارای ارتباط بسیار قوی است، پس از آن آدیپوکین‌های مختلفی شناسایی شد. آدیپوکین‌های مورد مطالعه در این پروژه از جدیدترین آدیپوکین‌ها هستند که هنوز اعمال تولیدمثلی آنها مورد شناسایی قرار نگرفته است.

به همین دلیل مؤسسه گاومیش چین امکانات لازم را در اختیار وی قرار داد که به نتایج بسیار جدیدی دست پیدا کردند. در همین راستا مقاله اجمالی درباره نقش‌های شناخته شده این ترکیبات در حیوانات مزرعه‌ای در ژورنال Theriogenology Q۱ به چاپ رسید که نویسنده آن شکراللهی بود (با آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج) (https://doi.org/۱۰.۱۰۱۶/j.theriogenology.۲۰۲۱.۰۶.۰۱۱).

انتهای پیام/

کد خبر: 1104703

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =