سرانجام لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟

در مرحله‌ای که لایحه رتبه بندی معلمان باید برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می‌رفت، کار متوقف شد آن هم به‌ دلیل ناتوانی از تأمین بودجه!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، پس از تدوین لایحه رتبه‌ بندی معلمان از سوی دولت و ارائه به مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد نمایندگان مجلس و تشکل‌های فرهنگیان، دست‌آخر در مرحله‌ای که این لایحه باید برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می‌رفت، کار متوقف شد آن هم به‌ دلیل ناتوانی از تأمین بودجه!

بیشتر بخوانید:

۱۰ اشکال لایحه رتبه‌ بندی معلمان

خبرهای خوبی از رتبه بندی معلمان در راه است

عدم ارائه لایحه رتبه‌ بندی معلمان به‌ منظور بررسی در صحن علنی مجلس واکنش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی را به‌همراه داشت و او با تأکید بر اینکه اعضای کمیسیون آموزش مجلس مصوبه‌ای درباره لایحه رتبه‌ بندی معلمان داشتند که بعد از آن سازمان برنامه و بودجه بر اساس نامه‌ای که ذیل این لایحه ارائه داده، مطرح کرده که در تأمین اعتبار دچار مشکل شده است، گفت: کمیسیون آموزش مجلس باید این موضوع را بررسی کند و زمانی که قطعی شد باید در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد. بار مالی این لایحه باید از سوی دولت تأمین شود.

احمد حسین فلاحی دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز درباره بودجه رتبه‌ بندی معلمان گفته است «دولت می‌گوید 60 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی اختصاص داده است اما اعتبار تعیین‌ شده در بند و ماده 2 بودجه 1400 مربوط به چند دستگاه است و دولت فقط 5200 میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته است!»

لایحه پیشنهادی دولت برای اجرای رتبه‌ بندی معلمان در 10 ماده تدوین شده است و طبق آن معلمان بر اساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های 1 تا 5 قرار می‌گیرند و شرایط ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین می‌شود؛ ورود به فرایند رتبه‌ بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت می‌گیرد و کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل 6 سال توقف در رتبه‌ها و سایر شرایط لازم و تعیین‌شده در آیین‌نامه اجرایی قانون خواهد بود همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های 4 و 5 به‌ترتیب 20 و 26 سال است.

این در حالی است که کارشناسان بر این باورند هرگونه اظهارنظر در خصوص رتبه‌ بندی منوط به وجود الگوی شایستگی حرفه‌ای، شاخص‌های عینی، سازوکار و مراجع سنجش آنهاست که همه اینها در لایحه دولت به مصوبات آتی شورای‌عالی آموزش‌ و پرورش و هیئت‌ وزیران ارجاع داده‌ شده است و همین امر تحلیل و بررسی لایحه و تبیین رویکرد آن را با مشکل مواجه می‌کند همچنین مهم‌ترین بخش‌های نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای، تعیین نشده‌اند و تصویب آنها به دو مرجع مختلف (شورای‌عالی آموزش و پرورش و هیئت وزیران) بدون تعیین مؤلفه‌های کلی و بازه زمانی مشخص واگذار شده است!

همچنین براساس لایحه پیشنهادی دولت، معلمی که از طریق دوره چهارساله استخدام‌ شده است تا پایان دوره 30ساله نمی‌تواند رتبه 5 را کسب کند و عملاً شایسته‌ترین معلمانی که از این طریق استخدام ‌شده‌اند در طول 30 سال خدمت امکان دستیابی به رتبه 5 برای آنها وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =