آخرین وضعیت کرونا در ایران | شرایط وخیم در شمال کشور / بحران‌ بیمارستان‌ها برای مقابله با ویروس دلتا

نگرانی‌ها از شیوع ویروس دلتا در همه نقاط کشور قوت گرفته است. تعداد تست‌های پی‌سی‌آر به طور بی‌سابقه‌ای در روزهای اخیر زیاد شده و آمار مبتلایان به کرونا نسبت به اوایل هفته بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، هم‌نشینی با کرونای افسارگسیخته موج پنجم این ویروس را با قدرت هر چه تمام‌تر در کشور رقم زد و موج جهش یافته نه فقط رنگ شهرهای ایران را یکی پس از دیگری‌ قرمز کرد بلکه شمار مبتلایان را افزایش داده است به نحوی که سیستم بهداشتی در چهار گوشه کشور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران درگیر بحران همه‌گیری کرونا و یا به نوعی دلتا ویروس شده ‌که از شدت همه‌گیری و ابتلای فراوانی برخوردار است.

این روزها سیستم بهداشتی و درمانی ایران حال و روز خوبی  ندارد؛ همه تخت‌های بیمارستانی پر از بیماران کرونایی است و جایی برای دیگر بیماران نیست؛ همه هشدار می‌دهند که اگر رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود با بی‌سابقه ترین بحران کرونایی روبه رو خواهیم شد و دیگر قادر به کنترل پیک های بعد کووید 19 نخواهیم بود.

طوفان دلتا کرونا در شمال

‌طوفان دلتا کرونا استان‌های شمالی کشور شامل گیلان‌، مازندران و گلستان را در نوردیده ‌به طوری که به گفته مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی این سه استان شمالی، هنور در سربالایی پیک پنجم کرونا قرار داریم و تخت‌های بیمارستان‌های، اورژانس پر و تکمیل شده و کادر درمان خسته شده‌اند.‌

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بحران کرونا به چشم می‌خورد، عدم قرنطینه کردن شهرها، روند کند واکسیناسیون و عدم تمکین مردم در رعایت بهداشت اجتماعی است چرا که خاصیت اصلی دلتا کرونا سرایت‌پذیری بالای آن است و استفاده مداوم از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی همچنان مهمترین عامل مقابله با سویه‌های مختلف کروناست.

 ‌بحران‌ بیمارستان‌ها برای مقابله با ویروس دلتا

نگرانی‌ها از شیوع ویروس دلتا در همه نقاط کشور قوت گرفته است. تعداد تست‌های پی‌سی‌آر به طور بی‌سابقه‌ای در روزهای اخیر زیاد شده و آمار مبتلایان نسبت به اوایل هفته بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

در شرایطی که نقشه کرونایی کشور دستخوش یک واریانت جدید شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عدد 68 درصد و در برخی استان‌ها به زیر 40 درصد سقوط کرده است، بیمارستان‌ها در پایتخت و 120 شهر قرمز کرونایی نیز با وخامت اوضاع فعلی به حال آماده‌باش کامل درآمده‌اند. در تهران موارد بستری نسبت به دو هفته پیش 5 برابر افزایش یافته و البته گزارش‌های رسیده از مراکز درمانی نشان می‌دهد؛ نوجوانان و جوانان بالاترین درصد ابتلا و درگیری را با ویروس دلتا دارند.

 تخت‌های بیمارستانی پر و بیماران سرگردان شده‌اند

همین آمارهاست که موجب وحشت و نگرانی مردم ایران شده است. تخت‌های بیمارستانی پر است و بیماران سردرگم شده‌اند. حالا مردم نگاهشان به اقدامات دولت است. مشاهدات نشان می‌دهد که همزمان با پیک پنجم کرونا و افزایش تعداد مبتلایان، بیمارستان‌ها جای خالی ندارند. بیشتر مردم ‌درگیر بیماری هستند و خیلی‌ها هم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خانه‌نشین هستند. بیشتر مردم وحشت‌زده در خانه‌هایشان شب و روز می‌گذرانند. هر چند ‌رفت و آمد مردم در بازار و کوچه و خیابان کمتر شده است، اما البته میادین اصلی‌ همچنان در اختیار کارگران روزمزد است آنهایی که مجبورند برای نان شب کار کنند در میادین اصلی شهر دیده می‌شوند آن هم بدون ماسک.

تازه‌ترین وضعیت کرونا در ایران

استان‌ها این روزها وضعیت خوب و عادی ندارند؛ کادر درمان را خسته‌تر از هر زمان دیگری می‌توان دید؛ توان مقابله با این ویروس منحوس به شدت کاهش پیدا کرده است اما با توجه به شدت همه‌گیری کرونا یا دلتاویروس، روزانه بار مراجعات به بیمارستان‌ها فزونی پیدا می‌کند به طوری که در ‌6 مردادماه 1400 و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 33 هزار و 817 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شده‌اند که 3694 نفر از آنها بستری ‌و مجموع بیماران کووید19 در کشور به سه میلیون و 792 هزار و 14 نفر رسیده که این موضوع نشان از بحران آشکار کرونا در چهار گوشه ایران دارد که اگر مردم و مسئولان بهداشتی بخواهند در این خصوص کوتاهی داشته باشد؛ شاید کرونای افسارگسیخته ایران را دربرگیرد و شاهد بحران مرگ و میر و تکرار فاجعه انسانی هند در کشور باشیم.

استان هرمزگان

‌وضعیت فوق بحرانی کرونا در هرمزگان همچنان ادامه دارد و تمامی آمارها در هفته‌های اخیر شاهد رشدی چشمگیر بوده است.  ر 24 ساعت اخیر می‌توان گفت بدترین آمار ممکن برای ویروس کرونا طی 13 ماه گذشته رقم خورد و هرمزگان سیاه‌ترین روز کرونایی خود را به چشم دید، در این روز تعداد جان باختگان در یک روز به 17 نفر رسید که تنها یکبار در اوج کرونا در سال گذشته شاهد این آمار بودیم.

در همین راستا دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: متاسفانه شاهد روند هجومی و افزایشی بیماری کرونا در استان هرمزگان هستیم، تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 389331 بوده که اکثر تست‌های روزهای اخیر مثبت است. ‌روند مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها شدید شده و حجم مراجعات افزایش یافته این در حالی است که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان تکمیل شده است.

نوروزیان گفت: در حال حاضر 1164 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند، این در حالی است که 125 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 36 بیمار وخیم است.

وی تصریح کرد: آمار نگران کننده دیگر افزایش بیماران مبتلا به کرونا قرنطینه در منزل است، در حال حاضر بالغ بر 14 هزار و 800 بیمار در منازل خود تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 17 بیمار دیگر شامل 12 مرد و 5 زن در محدوده سنی 31 الی 94 سال از شهرستان‌های بندرعباس (هفت نفر) قشم (چهار نفر) و رودان، میناب، بندرخمیر، کیش، حاجی‌آباد و بستک هر کدم یک نفر را گرفت.

وی ادامه داد: این آمار بدترین آمار ثبت شده در یکسال گذشته است و با این تعداد جان باخته، شمار جان باختگان به 1646 نفر رسید.

‌استان کرمان ‌

‌استان کرمان در آستانه وضعیت سیاه کرونایی قرار دارد؛ تخت‌های بیمارستانی در استان در حال تکمیل شدن بوده و نیاز به بیمارستان صحرایی دارد.این موضوع را بابک دین‌پرست دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان کرمان می‌گوید و اعلام می‌کند: ‌متأسفانه سقوط آزاد وحشتناکی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور داریم که زنگ خطری برای همه ماست.

دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور به مقایسه میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو بازه زمانی 26 خرداد لغایت 2 تیر ماه با 23 تیر تا 30 تیرماه در کشور پرداخت و گفت: در این بازه زمانی میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی از 70 درصد به 44 درصد رسیده ‌که کاهش 37 درصد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حدود 15 درصد تخت‌های کرونایی استان کرمان خالی است و بیمارستان‌ها نباید حتی یک ثانیه بدون برق باشند ادامه داد: موارد بستری مثبت در کشور 15.5 درصد، فوتی‌ها 22 درصد و درمان‌های سرپایی 17 درصد افزایش را در این هفته نشان می‌دهد.

‌استان آذربایجان‌غربی ‌

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی می‌گوید: در شبانه روز گذشته 743 نفر از هم استانی‌ها به کروناویروس مبتلا شدند تا شمار کلی آنها به 192 هزار و 619 نفر برسد.

وی تصریح کرد: همچنین متاسفانه 9 نفر از هم استانی‌ها در شهرهای ارومیه به تعداد پنج نفر، میاندوآب دو نفر و چالدران و پلدشت هر کدام یک نفر جان خود را از دست دادند تا مجموع جانباختگان به عدد چهار هزار و 888 نفر برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته 449 نفر بستری مشکوک و 181 بستری آی سی یو به ثبت رسید و 30 تن نیز تحت ونتیلاتور و 969 نفر تحت بستری سندروم حاد تنفسی هستند.

آقازاده اظهار داشت: همچنان پنج شهر ماکو، چایپاره، خوی، ارومیه و شاهین‌دژ در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و تنها سه شهر تکاب، سردشت و پلدشت زرد بود و سایر شهرهای استان به رنگ نارنجی کرونایی قرار دارند.

استان خوزستان‌

فرهاد ابول‌نژادیان ‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: روند بیماری کرونا در خوزستان شتاب گرفته و این زنگ هشدار جدی برای اهواز و استان است.‌ متاسفانه با توجه به افزایش چشمگیر ورودی بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان رازی اهواز ظرفیت این بیمارستان تکمیل شده است.

‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: بیماران می‌توانند جهت پیگیری روند درمان خود به سایر بیمارستان ها بویژه بیمارستان امام خمینی اهواز مراجعه کنند. علاوه بر بیمارستان امام خمینی ، بیمارستان های سینا و امیرالمومنین (ع) نیز اقدام به پذیرش بیماران مبتلا به کرونا می‌کنند.

وی گفت: با توجه به شیوع گونه خطرناک و موتاسیون یافته دلتا رعایت دستورالعمل بهداشتی، دوری از تجمعات و عدم برگزاری مراسمات ضروری است.

استان اصفهان

‌آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 4209  نفر بودند که 1803 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 438 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت 279 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

‌سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 2271 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 333 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 25  نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد  17  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

 سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته با افزوده شدن هزار و 205 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان ، شمار مبتلایان این ویروس در استان به 91هزار و 369 نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود در این مدت با فوت 10 مورد جدید ، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به 2 هزار و 150 نفر رسید.

وی ادامه داد 858 بیمار حاد تنفسی و  356 مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. وی افزود: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت نکات بهداشتی در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

کرونا

منبع: تسنیم
انتهای پیام/
کد خبر: 1104827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =