گزارشی از تغییر رنگ رودخانه چالوس + فیلم

رودخانه چالوس یکی از رودخانه‌های حفاظت شده استان مازندران است که متاسفانه با وجود معادن و کارخانه‌های شن و ماسه و فعالیت‌های غیراستاندارد در بالادست، این‌ روزها تغییر رنگ داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، شهرستان چالوس یکی از شهرهای شمالی ایران است که با برخورداری از جنگل، دریا و رودخانه، سالانه پذیرای مسافران و گردشگران بی‌شماری از اقصی نقاط ایران و جهان بوده و یکی از مهمترین مناطق توریستی شمال کشور به‌شمار می‌آید.

رودخانه چالوس یکی از رودخانه‌های حفاظت‌شده استان مازندران است که سرمنشاء آن ارتفاعات کندوان و بالادست و بخشی از سرچشمه‌های اصلی رودخانه برار در منطقه دوآب و ارتفاعات کجور است و وارد بخشی از این رودخانه می‌شود و متاسفانه با وجود معادن و کارخانه‌های شن و ماسه و فعالیت‌های غیراستاندارد، این‌روزها گل‌آلود بوده و تغییر رنگ داده است. این معضل زیست‌محیطی مشکلات و نارضایتی‌های بی‌شماری را در میان مردم، فعالان محیط‌زیست و حتی برخی مسئولان در برداشته است.

‌صادق رحمتی یکی از فعالان محیط‌زیست منطقه اظهار داشت: با دیدن آب گل‌آلود چالوس، این سئوال در ذهن پیش می‌آید که آیا همه معادن ما از زمانی که کار را شروع کردند مجهز به دستگاه فیلتر پرس بودند؟، متاسفانه در زمان بارندگی حوضچه‌های معادن به جای ته‌نشین‌کردن رسوب درجا آب‌ها را به‌سمت رودخانه‌ها انتقال داده و ما متاسفانه شاهد مرگ آبزیان و حیات در این رودخانه هستیم.

این فعال محیط‌زیست گفت: نکته بسیار مهم اینجاست که معادن ما روزانه بالغ بر 10 متر مکعب آب دارای رسوب را وارد رودخانه می‌کنند که شاید اندک اهمیتی از رودخانه نکاهد، ولی بُرش‌هایی که در دامنه کوه زده می‌شود آیا از 5 تا 10 متر پلکانی بیشتر است؟.

زمان شمس یکی دیگر از فعالان محیط‌زیست منطقه با اشاره به آلودگی رودخانه چالوس، اظهار داشت: ما هم علت را می‌دانیم و هم متخلفین را می‌بینیم و هم مسئولان را می‌شناسیم. منفعت‌طلبان کوه‌ها را همچون غول‌های بی‌شاخ و دم می‌بلعند و سودجویان مرزن‌آباد، شهر اکسیژن را تبدیل به غم‌خانه غبار آلود و رودخانه چالوس را تیره کرده‌اند به طوری که معلوم نیست صدور مجوزها برای بهره‌برداری از معادن بر چه مبنایی صورت می‌گیرد که آب رودخانه چالوس هر روز تیره و تیره‌تر می‌شود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: قطعا کار علمی و کارشناسی صورت نگرفته و استانداردهای لازم زیست‌محیطی مانند عدم بهره‌برداری بی رویه و عدم آسیب به محیط‌زیست و رودخانه چالوس به معدن‌داران تفهیم نشده و اگر به همین منوال وضع پیش برود ما به‌زودی شاهد تخریب شدید و بسیار زیاد اکوسیستم منطقه خواهیم بود و این قطعاً مشکلات اقتصادی را دربر خواهد داشت.

اما شهردار چالوس اظهار داشت: وجود تعداد زیاد کارخانه‌های شن و ماسه در مرزن‌آباد سبب آلودگی زیستی و تغییر رنگ آب رودخانه شده است. متاسفانه در جانمایی و نوع مصالحی که در معادن استفاده می‌شود، خاک زیاد دارد و این مشکل نیز برای مصالح ایجاد مسئله و هم برای رودخانه آلودگی ایجاد می کند.

جعفر ردایی گفت: توجه به محیط زیست اهمیت بسیار زیادی دارد به‌طوری که ما کم‌کم داریم منابع آبی خود را از دست می‌دهیم، آب این رودخانه زمانی بسیار زلال و پرحجم بود اما امروزه به واسطه معادن و کارخانجات که رعایت استانداردها را ندارند، به حدی گل آلود شده ‌که رنگش تغییر کرده است.

سیداصغر مطهری رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چالوس نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین معضلات رودخانه چالوس فعالیت‌های عمرانی معادن مانند جاده‌سازی‌ها، طرح‌های انتقال آب و لوله‌گذاری‌هایی که برای آب شرب استفاده می‌شود، است. متاسفانه معادن برای فعالیت خارج از تحت مدیریت محیط‌زیست طبق مصوبه و قانون نیاز به استعلام از سازمان ندارند که این یکی از مهمترین مشکلات و معضلات در آلوده‌کردن آب رودخانه‌ها است.

مطهری اضافه کرد: مدیریت منابع آبی مهم است و رودخانه چالوس را نمی‌توان نقطه‌ای مدیریت ‌و آن را به چند بخش تقسیم کرد ما در اولین اقدام با استان مکاتبات خود را انجام دادیم و به صراحت اعلام شد که شهر مرزن آباد به هیچ وجه پذیرش واحد جدید معدنی و تولید شن و ماسه را ندارد و با این اقدام هرگونه واحد جدید مخالفت خواهد شد و در راستای حفظ منابع طبیعی محیط زیست با واحدهای متخلف برخورد و آن‌ها مجاب شدند که سیستم کنترل را گسترده‌تر و حوضچه‌های تسریع شن و ماسه متعدد ایجاد کنند.

دوستعلی‌پور رئیس صنعت و معدن چالوس اظهار داشت: در تعامل با سازمان محیط زیست و رعایت مسائل زیست‌محیطی به واحدهای معدنی و بهره‌برداری‌ها توصیه شد که نسبت به رعایت استانداردهای لازم اقدام و کلیه واحدها در جهت رعایت استانداردها به نصب دستگاه فیلتر پرس اقدام کرده‌اند.

وی افزود: بسته‌بودن معادن و کارخانه‌ها باعث گرانی شن و ماسه و بیکاری خیلی از افراد بومی و مشغول به کار اینجا می‌شود و باید به‌صورت معقول و با استفاده از روش‌های درست در جهت رفع این مشکلات اقدام شود و الحمدالله اقدامات خوبی با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان صورت گرفته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1104874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =