بارش ها نسبت به سال قبل ۵۱ درصد کاهش یافت

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از رگبار و رعد و برق در برخی استان ها خبر داد و گفت: طی ۲ تا ۳ روز آینده در استان های ساحلی خزر، برخی نقاط آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می دهد.

وی افزود: طی چند روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید و گرد و خاک رخ می دهد.

حقیقت از کاهش دما در سواحل خزر خبر داد و گفت: تا پایان هفته دما در برخی نقاط شمال و شمال شرق کشور ۸ تا ۱۲ درجه کاهش می یابد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به دامداران بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به دامداران مناطق شمال شرق توصیه می شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند و  به حاشیه رودخانه های فصلی نزدیک نشوند.

وی ادامه داد: با توجه به برداشت برنج های پیش رس در استان های گیلان و مازندران به شالیکاران بویژه شالیکوب ها توصیه می شود که محصولات برداشت شده در معرض باران قرار نگیرد و به محیط امن انتقال دهند.

این مقام مسئول در توصیه ای دیگر به باغداران بیان کرد: با توجه به ماندگاری هوای گرم در مناطق جنوب کشور به پسته کاران توصیه می شود که از گوگرد استفاده نکنند و برای مبارزه با پسیل پسته از صابون های کشاورزی و سولو پتاس استفاده کنند.

حقیقت گفت: به باغداران مناطق راستای زاگرس و جنوبی کشور توصیه می شود که دور آبیاری در باغات را کوتاه کنند تا آسیبی از این جهت وارد نشود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار متوسط بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا کنون ۱۳۸.۷ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۸۳.۷ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۲۷.۸ میلی متر است که این امر کاهش ۵۱.۱ درصدی نسبت به سال قبل و دوره بلندمدت ۳۹.۱ درصد را نشان می دهد.

حقیقت با اشاره به اینکه خشکسالی در تمامی استان های کشور مشهود است، افزود: با توجه به شرایط بارش انواع و اقسام خشکسالی از ضعیف تا متوسط و بسیار شدید در کشور وجود دارد.

وی از تاخیر بارش در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که در اکثر مناطق بارش در فصل پاییز با تاخیر آغاز می شود و احتمالا  در ۲ ماهه ابتدای پاییز بارش چندانی در اکثر مناطق کشور نداریم که این موضوع بر کشت دیم مناطق غرب و شمال غرب اثر گذار است.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: مدل های اقلیمی نشان می دهد که دمای هوا در ماه های آتی نسبت به نرمال یک تا ۲ درجه افزایش و بارش در سال زراعی جدید با تاخیر آغاز خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1104875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =