نحوه پیشگیری از گرمازدگی به کمک طب سنتی

متخصص طب سنتی درخصوص پیشگیری از گرما زدگی در فصل تابستان با رعایت یک برنامه غذایی مناسب توضیح داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، محمدرضا حاجی حیدری  متخصص طب سنتی ایرانی اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل تابستان از دیدگاه طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک است برای پیشگیری از گرما زدگی باید بیشتر از غذاها و شربت‌های با طبع سرد و تر استفاده شود.

او افزود: در فصل تابستان بهتر است مصرف مواد غذایی با طبع گرم مانند گوشت، تخم مرغ و ادویه جات و چاشنی‌های گرم مانند فلفل، دارچین، سیر و زنجبیل کمتر شده و غذاها، چاشنی‌ها و ادویه جات با مزاج سرد مانند ماست، خیار، هندوانه، کدو، خرفه، گرمک، تمبر هندی، آلو، سماق، لیموی عمانی در برنامه غذایی قرار گیرد.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: خواب روز در تابستان خصوصا در اوج گرمای روز برای حفظ سلامتی و پیشگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

او تصریح کرد: صبح‌ها قبل از طلوع خورشید بهترین زمان ورزش در فصل تابستان خواهدبود همچنین استفاده از شربت آلبالو، زرشک، سکنجبین، تخم شربتی، خاکشیر و دوغ برای تامین مایعات مورد نیاز بدن و پیشگیری از کاهش آب بدن و گرمازدگی توصیه می‌شود.

حاجی حیدری گفت: روزانه خوردن یک تا دو لیوان شربت خاکشیر به این صورت که یک قاشق غذاخوری خاکشیر داخل یک لیوان آب خنک ریخته و کمی شکر همراه با یک قاشق مرباخوری تخم شربتی برای پیشگیری از گرما زدگی موثر خواهدبود.

این متخصص طب سنتی افزود: شربت سکنجبین در فصل تابستان باید طعم آن به سمت ترشی باشد یعنی هنگام تهیه نسبت سرکه آن بیشتر باشد تا حرارت و گرمای بدن را بهتر فرو نشاند.

او گفت: خوردن غذاهای سرد مانند ماست و دوغ همراه کمی گل محمدی و پونه  یا خیار برای تامین آب مورد نیاز بدن و کاهش حرارت و گرمی همچنین جلوگیری از گرمازدگی مفید است.

حاجی حیدری یادآوری کرد: استفاده از آب میوه‌های خنک و فالوده گرمک و استفاده از میوه‌های آبدار فصل تابستان مانند خربزه، هندوانه، طالبی وگرمک برای جبران و تامین آب بدن بسیار مفید بود همچنین خوردن شربت گلاب علاوه بر اینکه حرارت بدن را کاهش می‌دهد باعث نشاط و شادابی و رفع کسالت می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1104893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =