مسؤلیت اجتماعی دانشگاه‌ها راهکاری در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از عهده یک نهاد و یا دستگاه خارج است و باید در این زمینه به مسؤلیت اجتماعی دانشگاه بازگشت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزای ایسکانیوز، محمدهادی عسکری در سومین همایش ملی پیشگیری از سو مصرف مواد مخدر صنعتی، با تأکید بر اینکه پویایی و سلامت نهاد علم به عنوان یکی از ارکان مهم جامعه ضروری است، گفت: هر شاخص رفتاری و ارزشی که در جامعه علمی وجود دارد، در باز تولید رفتارها و ارزش های جامعه نقش مؤثری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برخی مسائل اجتماعی که در جامعه با آن مواجه هستیم اقتضای تغییرات اجتماعی است، افزود: تعارض‌های به وجود آمده در سطح اجتماع برآمده از شکاف‌های نسلی ای است که در سبک زندگی نسل جوان وجود دارد و بایستی راهکارهای دقیقی در مواجهه با آن جستجو کرد تا بتوان از پیامدهای سوء آن جلوگیری کرد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر آسیب های اجتماعی که به عنوان یکی از موضوعات نشأت گرفته از همین تغییرات اجتماعی است، در قالب‌های نو پدید بروز کرده است و از نهاد علم انتظار می رود با سامان دهی پژوهش های نوین، راه حل های مؤثری را به دستگاه های متولی برای مدیریت آن ارائه کند.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که آسیب های اجتماعی ماهیت هیبریدی دارند به این معنا که مواجهه با آن از توان یک بخش و یا یک نهاد خارج است و باید در این زمینه به مسؤلیت اجتماعی دانشگاه بازگشت و در این موضوع بار اصلی بر عهده جامعه نخبگانی و بخش مدنی نهاد علم که همان تشکل ها و گروه های دانشجویی هستند، است.

عسکری گفت: دانشگاهیان باید به عنوان کنش گران مرزی و به عنوان شبکه‌های غیر رسمی فرصت یابی، به صورت فعال و برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و از جمله اعتیاد وارد عمل شوند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاهیان و دانشجویان جزو گروه‌های مرجع هستند، تأکید کرد: اگر آسیبی در میان این قشر شایع شود، به سرعت به سایر گروه‌ها سرایت می‌کند و در این خصوص ورود مسؤلانه مورد انتظار است.

وی با اشاره به شرایط جدیدی که در جوامع رخ می دهد، گفت: این شرایط جدید موجب شده تا به تدریج شاهد شکل گیری قشر بندی های جدیدی در جوامع باشیم و در این شرایط کنش گران در تلاش هستند تا از طریق ابزارها و شیوه هایی که در اختیار دارند، جایگاهی برای خود به دست آورند و شاید بتوان روی آوردن جوانان به اعتیاد را در چنین بستری تحلیل کرد.

عسکری ادامه داد: در بین افراد جامعه تلاش ها و کوشش هایی آگاهانه و یا ناآگاهانه برای کسب منزلت و جایگاه اجتماعی صورت می گیرد. فشار ناشی از نابرابری های اجتماعی و اقتصادی و احساس محرومیت نسبی هم می‌تواند در این زمینه موثر واقع شده و نوجوانان و جوانان را در معرض آسیب قرار دهد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: متاسفانه این تجربه متفاوت در میان جوانان باعث می‌شود تا در زمینه اعتیاد الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و مستمسکی کاذب برای هیجان طلبی، کسب پرستیژ اجتماعی کاذب، بهبود عملکرد تسکینی و نیز سایر موارد شود.

وی وسوسه‌گری را یکی از عواملی بر شمرد که می تواند ذهن و ضمیر نوجوانان و جوانان را به هرگونه محرک ذهنی و عینی آسیب پذیر کند.

عسکری مهارت های زندگی، هویت بخشی، جلوگیری از احساس بیگانگی و طرد شدگی را از مواردی بر شمرد که می تواند افراد را در موقعیت های پر خطر برای نبود گرایش به اعتیاد توانمند کنید.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: از صاحب نظران دانشگاهی انتظار می‌رود تا با رویکرد علت شناسانه به مواجهه با پیامدهای مصرف مواد مخدر بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =