تشکیل کمیته در پارلمان عراق برای پیگیری خروج نظامیان آمریکا از این کشور

یکی از نمایندگان عراقی در ائتلاف الفتح با بیان اینکه آمریکا دروغگو و عهدشکن است، اعلام کرد که به زودی کمیته‌ای برای راستی‌آزمایی و اجرای توافق اخیر این دو کشور بر سر خروج نظامیان آمریکایی از عراق تشکیل خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ یکی از نمایندگان عضو ائتلاف الفتح عراق به رهبری «هادی العامری» گفت که کمیته‌ای پارلمانی برای پیگیری خروج نظامیان آمریکا از عراق تشکیل خواهد شد.

بغداد الیوم امروز جمعه به نقل از «حامد الموسوی» گزارش داد که «این کمیته طی جلسات آتی پارلمان تشکیل خواهد شد و هدف از آن پیگیری خروج تدریجی نیروهای آمریکایی، به وسیله بازدیدهای میدانی از پایگاه‌ها و مواضعی است که این نیروها در آنجا حضور دارند».

نماینده پارلمان عراق ادامه داد: «اگر ایالات متحده آمریکا اجازه ورود به کمیته مذکور به این پایگاه‌ها را ندهد و آن را در جریان خروج نیروهایش قرار ندهد، این بهانه‌ای برای گروه‌ها و طرف‌های مخالف حضور این نیروها در خاک عراق خواهد داد تا این پایگاه‌ها و مناطق را هدف قرار دهند».

او به عهد شکنی آمریکا بعد از 2003 اشاره کرد و گفت: «تجربه عراق در قبال اشغالگری آمریکا از سال 2003 به بعد پر از وعده‌های دروغین و طفره رفتن از تعهدات است؛ لذا عراقی‌ها به هیچ توافقی با ایالات متحده آمریکا تا زمانی که در واقعیت اجرا نشده باشد، اعتمادی ندارند».

12 پایگاه آمریکا در عراق 

موسوی در ادامه به دروغ‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: «ایالات متحده آمریکا پیشتر تأکید کرده بود که در عراق نیروهای رزمی ندارد و پایگاه‌هایش در عراق برای آموزش و مشاوره است. در حالی که طی توافق گفت‌وگوی راهبردی [برای خروج نیروهای آمریکایی] گفت که این نیروها [رزمی] به مستشاری تبدیل  خواهد شد».

او افزود: «ایالات متحده آمریکا در مورد ماهیت حضور نیروهایش در 12 پایگاه نظامی در داخل اراضی عراق دروغ می‌گوید».

توافق ناقص با آمریکا

این نماینده عراقی گفت که در توافق اخیر هیچ حرفی از حاکمیت هوایی عراق زده نشده، به ویژه اینکه هواپیماهای آمریکایی نیروهای امنیتی را در حمله به مواضع نیروهای الحشد الشعبی و حمله به فرودگاه بغداد (به شهادت رساندن شهدای پیروزی) و فرودگاه کربلا در گذشته هدف قرار داده است.

او در پایان گفت: «هر توافقی که شامل خروج نیروی هوایی آمریکا از عراق نشود، باطل و بی‌ارزش است؛ چرا که حاکمیت هوایی عراق نمی‌تواند توسط کشوری دیگر نقض شود».

آمریکا و عراق این هفته بعد از دو سال و طی چهار دور گفت‌وگوی راهبردی بر سر خروج نیروهای رزمی آمریکا در عراق به توافق رسیدند و قرار است این نیروها تا پایان سال میلادی جاری خاک این کشور را ترک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =