ویژگی‌های سهام خوب چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: هر سهم در یک بازه‌ای از زمان بر حسب عوامل تاثیر گذار شرایط خوب یا بدی را تجربه می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که یک سهم باید چه ویژگی داشته باشد تا افراد با آن سهامدارای کنند؟ پاسخ داد: قبل از بررسی ویژگی سهام خوب باید بگوییم که نگهداری یک سهم تا آخرین روز سرمایه گذاریمان کار درستی نیست و هر سهم در یک بازه‌ای از زمان بر حسب عومل تاثیر گذار شرایط خوب یا بدی را تجربه می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این انتخاب یک سهم به میزان ریسک پذیری افراد نیز بستگی دارد، چون ریسک پذیری افراد و میزان ریسک سهام متفاوت است، نمی‌توانیم به طور قطع ویژگی‌های ثابتی را برای خوب بودن یک سهم نام ببریم، اما در این گفتگو به چندین ویژگی خوب که هر سهم داشته باشد اشاره می‌کنیم، ولی سهامداران باید در کنار این عوامل میزان ریسک پذیری و شرایط سهم را نیز در نظر بگیرند.

سهام‌هایی که DPS بالایی دارند

این کارشناس بازار سرمایه DPS بالا را از ویژگی‌های خوب یک سهم بر شمرد و گفت: بعضی از سهام‌ها دارای DPS  و سود نقدی خوبی هستند و سودآوری بالایی دارند مانند پتروشیمی ها، کانی‌های فلزی و مس که دارای این خصوصیت هستند و سهامدار باید کنار این سهم‌ها بماند و سودشان را دریافت کند.

دوری از سهام‌های زیان دهنده

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: گروه دوم از سهام‌ها زیان دهنده هستند، که این سهم‌ها بر محور دارایی پایه قائم هستند، مانند خودرویی ها، بانک‌ها و بیمه‌ها که سودی ندارند، اما دارایی‌های خوبی را شامل می‌شوند، این سهم‌ها در تورم رشد بالایی را می‌برند و در رکود نیز کاهش‌های سنگینی را تجربه می‌کنند. این گروه برای افرادی که که روزانه معامله می‌کنند، مناسب تراست؛ بنابراین به فراخور ریسک پذیری افراد ترکیب این سهام‌ها متفاوت است و نمی‌توان یک نسخه واحد برای سهم خوب پیچید.

سهامی که دارای نقدشوندگی بالا و بازارگردان است

صفاری تاکید کرد: سهامی که دارای نقدشوندگی بالایی است و از بازار گردان برخوردار است نسبت به سایر سهام‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است، اما همین عامل به تنهایی نباید ملاک انتخاب باشد، چون بازارگردانی ماهیت و وضعیت یک سهم را تغییر نمی‌دهد، ولی باید به عنوان یک ملاک در هنگام خرید سهم در نظر گرفته شود.

سهام شرکت‌هایی که افزایش سرمایه بالایی دارند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در هنگام خرید یک سهم می‌توان افزایش سرمایه بالا را نیز به عنوان یکی از ملاک‌های مثبت در نظر گرفت.

P/E پایین یک سهم

صفاری در رابطه با P/E بیان کرد: P/E که نسبت قیمت به سود شرکت به ازای هر سهم است یکی از فاکتورهای دیگر برای خرید سهم است. معمولا هر چه این نسبت پایین‌تر باشد سهم وضعیت بهتری دارد، در کل تمامی عوامل گفته شده در انتخاب سهم مهم محسوب می‌شوند، اما بسته به شرایط سهم نسبی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1105126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =