فیلترینگ هوشمند جایگزین مناسب طرح صیانت از فضای مجازی

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: راهکارهای بسیاری برای استفاده ایمن نوجوانان و جوانان از اینترنت وجود دارد که فیلترینگ هوشمند مناسب‌ترین آنها است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» یکی از بحث برانگیزترین طرح‌های سال‌های اخیر بوده که در مجلس یازدهم در حال بررسی است. طرحی که با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، دانشجویان و استادان همراه بوده است. واکنش‌ها به این طرح به طور عمده منفی بوده و باعث نگرانی‌هایی شده است. البته در این میان نیز برخی افراد با محدود کردن استفاده از فضای مجازی به ویژه برای نوجوانان موافق هستند.

در این راستا؛ فاطمه امیری مقدم در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» بیان کرد: فضای مجازی یکی از بسترهای اصلی برای تهاجم فرهنگی به ملت‌هاست چرا که محدود به مرز جغرافیایی نبوده و دسترسی آسانی دارد. 

وی با تاکید بر اینکه محدود کردن یا همان صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی لازم است، گفت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که حتی دانش‌آموزان که سن آنها به سن قانونی نرسیده به کلیپ‌های مبتذل برخی از خوانندگان مانند «ساسی مانکن» دسترسی داشتند. این موضوع بسیار نگران کننده است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود؛ اما اجرای این طرح بدون فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم در جامعه و همراهی افکار عمومی مناسب نیست.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و مسئولان در خصوص تصویب طرح صیانت از فضای مجازی تا حدودی شتاب‌زده عمل کردند، گفت: مسئولان با تصویب این طرح در مجلس یا اجرای یکباره آن باعث ایجاد موجی از اعتراضات بین مردم عادی و افرادی که کسب و کار آنها در بستر اینترنت بوده، می‌شوند.

وی درباره راهکارهای مناسب برای صیانت از فضای مجازی عنوان کرد: راهکارهای بسیاری برای استفاده ایمن نوجوانان و جوانان از اینترنت وجود دارد که شاید بتوان گفت فیلترینگ هوشمند مناسب‌ترین آنها است. 

امیری مقدم در پاسخ به این پرسش که با توجه به کارایی نه چندان موفق استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، استفاده از اینترنت ملی تا چه میزان می‌تواند اثربخشی مفید داشته باشد یا بر عکس ایجاد مشکلات بسیاری کند؟، گفت: قطع یکباره استفاده مردم از اینترنت جهانی و استفاده از شبکه‌های پیام رسان خارجی مانند واتس‌آپ مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در نتیجه بهتر است استفاده از اینترنت ملی به مرور و در طولانی مدت انجام شود.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طرح صیانت از فضای مجازی را دردسر آفرین برای دانشجویان، استادان و پژوهشگران دانست و گفت: در حال حاضر دسترسی به مقالات برخی از پایگاه‌های عملی امکان پذیر نیست و دانشجویان باید با فیلتر شکن‌های مخصوص دانشگاه خود به این پایگاه‌ها دسترسی پیدا کنند. این طرح نیز این مشکلات و نبود دسترسی به مقالات را بیشتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان برای مشکلاتی که طرح صیانت از فضای مجازی یا استفاده از اینترنت ملی برای دانشجویان و استادان در دسترسی به مقالات و علم روز دنیا به وجود خواهد آورد، چاره اندیشی کرده باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =