امیدها برای احیای برجام درحال کمرنگ شدن است

نیویورک‌تایمز با اشاره به این که دولت بایدن تلاش دارد با احیای برجام، برنامه هسته‌ای ایران را مهار کند، گزارش کرد علی‌رغم آن که بایدن وعده بازگشت به برجام را داده بود اما امیدها برای احیای این توافق هسته‌ای رو به کمرنگ شدن است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» طی یادداشتی در خصوص روند مذاکرات «وین» برای احیای برجام نوشت که علی‌رغم آن‌ که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده وعده احیای برجام را داده بود اما هم‌کنون امیدها برای بازگشت فوری به توافق هسته‌ای ایران رو به کمرنگ شدن است.

این روزنامه آمریکایی در مقدمه گزارش خود نوشته بود که مقام‌های دولت بایدن با گذشت زمان و در آستانه تشکیل دولت جدید ایران در خصوص احیای برجام بسیار بدبین هستند و نگرانند که با روی کار آمدن دولت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب ایران، جمهوری اسلامی شروط و تقاضاهای جدیدی را از ایالات متحده درخواست کند.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، با وجود آن که حدود یک ماه پیش، مذاکره کنندگان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین امیدوار بودند که به زودی توافق نهایی در خصوص احیای برجام حاصل شود اما هم‌اکنون امیدها برای حصول توافق هسته‌ای رو به از بین رفتن است.

مذاکرات وین درباره برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای ایران و مجاب کردن تهران برای متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خرداد ماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

تاکنون دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام برگزار نشده است و در روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند که عدم برگزاری دور هفتم مذاکرات وین را بر گردن ایران بیاندازند و جمهوری اسلامی را مقصر جلوه دهند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش کرد که بازرسان بین‌المللی عملاً‌ کور شده‌اند و در سایت هسته‌ای نطنز، سانتریفیوژها با سرعت مافوق صوت در حال چرخش هستند و شروع به غنی‌سازی مقادیر کمی از سوخت هسته‌ای با درصد غنای نزدیک به بمب کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در حالی چنین ادعایی را درباره برنامه غنی‌سازی ایران مطرح کرده‌اند که مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که اورانیوم غنی‌شده برای اهداف پزشکی و صلح آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گزارش سپس ادامه داد که هنوز برنامه‌های دولت رئیسی برای ادامه روند مذاکرات وین برای احیای برجام نامشخص است و هنوز مشخص نیست که آیا تیم مذاکره‌کننده ایران در دولت جدید تغییر خواهد کرد یا خیر.

«رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز به تازگی مدعی شده ممکن است ایران ممکن است با «مطالبات غیرواقعی» به دور هفتم مذاکرات وین بیاید. (جزئیات بیشتر)

نیویورک‌تایمز سپس با اشاره به این موارد ادامه داد در صورت شکست دیپلماسی هر دو طرف ایران و آمریکا چیزهای زیادی را از دست خواهند داد. برای جو بایدن، بازگرداندن برجام به مسیر اصلی خود، یک هدف مهم محسوب می‌شود به امید آن که بتواند مجدداً برنامه هسته‌ای ایران که پس از گذشت سه سال از خروج واشنگتن از برجام از سر گرفته شده است، مهار کند.

این روزنامه آمریکایی همچنین ادامه داد که احیای برجام به عنوان بخشی از تلاش بایدن برای احیای روابط آسیب‌دیده واشنگتن با همپیمانان اروپایی عضو برجام (انگلیس،‌ فرانسه و آلمان) بسیار حائز اهمیت است.

این روزنامه آمریکایی سپس در پایان نتیجه‌گیری کرد که مشاوران بایدن این نگرانی‌های خود را پنهان نمی‌کنند که طرف ایرانی به اندازه‌ای از روند فعلی و برنامه‌های فعلی آموخته‌اند که احتمالاً‌ در آینده‌ای نزدیک و شاید در همین پاییز امسال، بازگشت به توافق قبلی هسته‌ای غیرممکن باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1105165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =