طرح صیانت از فضای مجازی به صورت شفاف و علنی باید بررسی شود

جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشت: برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی طرحی که برای جامعه حساسیت برانگیز است از ابتدا اشتباه بوده و باید به صورت علنی اجرا شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره طرح اخیر صیانت از فضای مجازی نکاتی را مطرح کرد.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: چند روزی است که طرحی موسوم به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، توسط کمیسیون فرهنگی مجلس به صحن علنی آورده شده و برای فرایند تصویب طرح، ارجاع آن به اصل ۸۵ رای آورده است. جای تعجب بوده است که بررسی طرحی که از هفته‌های قبل جنجال بر سر نقش محدود کننده آن برای آزادی‌های کاربران مطرح بوده بدون حضور رئیس مجلس و در غیبت بیش از یک چهارم نمایندگان صورت گرفته است. این مسئله بیش از پیش نشان از بی توجهی نمایندگان نسبت به حقوق مردم است.

در این نامه مطرح شده است: جنبش عدالتخواه دانشجویی علاوه بر نکات مطرح شده از جانب متخصصان حوزه فضای مجازی مانند در نظر نگرفتن توان اجرایی دستگاه‌ها در پیش‌برد وظایف در نظر گرفته برایشان، مشکلات به وجود آمده از اجرای این طرح برای کسب و کارهای اینترنتی لازم دید نکاتی را پیرامون این طرح ضد ملی و مغایر با جمهوریت را مطرح کند.
در این نامه تاکید شده است: امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که لازم است جمهوریت و بازگشت امور به مردم، به عنوان رویکردی کلان در حکمرانی کشور اتخاذ شود. یکی از اقدامات لازم در این راستا، تقویت نهادهای برآمده از جمهوریت مانند مجلس شورای اسلامی و دولت است. حال آن‌که اجرای این طرح، سبب محدودسازی قدرت این نهادها می‌شود و مراجع اصلی مقررات گذار را به شوراهای عالیِ غیر پاسخگو به مردم واگذر می‌کند، آن هم شوراهایی که نه برآمده از جمهوریت هستند و نه نهاد ناظری برآمده از اراده مردم وجود دارد که بتواند ایشان را نظارت کند. مطابق این طرح مرجع این امر یعنی کمیسیونی شامل نمایندگان نهادهای متعدد، چون نمایندگان نهادهای نظامی، امنیتی و قضایی است که در آن سهم وزارت ارتباط در اقلیت است.

در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است: حال به جای آن‌که مجلس شورای اسلامی پرچمدار از میان برداشتن موانع تحقق جمهوریت باشد؛ با افزایش اختیارات شوراهای عالی توسط نمایندگان مجلس، در مسیر تحقق جمهوریت سنگ اندازی می‌شود. جنبش عدالتخواه دانشجویی این اتفاق را در تضاد با آرمان‌های انقلاب اسلامی دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.

در نامه خطاب به نمایندگان مجلس آمده است: با توجه به شناخت عمومی از پیشنهاد دهندگان و نویسندگان این طرح و ترکیب افراد کمیسیون فرهنگی مجلس، بیم آن می‌رود که با تصویب و اجرای این طرح، بسط آگاهی عمومی به عنوان یک حق برای احاد ملت، و فضای مجازی به عنوان بستری که آزادی‌های اجتماعی و سیاسی در آن تحقق می‌یابد، به شدت تحدید شود؛ که اولاً با رشد سریع و شتابان تکنولوژی، اِعمال اینگونه محدودیت‌ها محکوم به شکست هستند و اثر معکوس دارند.

دانشجویان در این نامه بیان کردند: تجربه به خوبی نشان می‌دهد که صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای ملی که تماما در اختیار حاکمیت بوده است؛ کارنامه‌ی بسیار بد و غیرقابل دفاعی در زمینه بسط آگاهی‌های عمومی، نمایندگی نظرات و آرای مردم و بسط آزادی‌های اجتماعی و سیاسی داشته است و با گذشت زمان، رویه‌ی ضد مردمی و ملی نبودن آن، بیش از پیش، نمایان شده است. منطقی به نظر می‌رسد با توجه به تجربه‌ عملکرد صداوسیما در چند دهه گذشته به عنوان رسانه‌ای ملی و حاکمیتی و همچنین با توجه به ترکیب پیشنهاد دهنگان و نویسندگان این طرح، نگرانی‌های بسیار جدی نسبت به عواقب این طرح در تحدید آزادی‌های اجتماعی و سیاسی وجود داشته باشد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: بیان این طرح و ضریب دادن نمایندگان به مسئله‌ای کم اهمیت در روزهایی که کشور درگیر مشکلات متعدد داخلی از جمله کرونا و عدم واکسیناسیون عمومی در ابعاد گسترده، بحران‌های اقتصادی و کمبود منابع آبی در کشور در خوزستان و همچنین تحریم‌های سخت خارجی است؛ این تلقی عمومی از رفتارهای مجلس را به وجود آورده است که نمایندگان مجلس در فضایی و زیستی متفاوت از مسائل مردم قرار گرفته‌اند و انقطاعی بزرگ میان مسائل و مشکلات مردم و مسائل مد نظر نمایندگان و حکمرانان این کشور وجود دارد که این امر منتج به کاهش اعتماد عمومی و افزایش شکاف بین دولت و ملت شده است.

در بخش پایانی این نامه آمده است: در این شرایط حساس لازم بود هیئت رئیسه مجلس طرح را از دستور کار خارج کرده و به تعویق بیندازد. محقق نشدن این طرح، این امر نشان از ناتوانی هیئت رئیسه مجلس از فهم روشنی نسبت به وظایف خود و مسائل کف جامعه دارد. همچنین به نظر می‌رسد برگزاری جلسه غیر علنی برای بررسی طرحی که برای جامعه به شدت حساسیت برانگیز است از ابتدا اشتباه بوده است و مغایر با شفافیت و بسط آگاهی عمومی است؛ لذا ایده‌ برگزاری علنی و شفاف جلسات کمیسون مشترک باید اجرا شود تا تأثیر گروها و افراد ذی‌نفوذ و ذی‌نفع بر تصمیمات کمیسون را محدود و به حداقل برساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =