خطیب زاده: رژیم صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد

سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهام زنی رژیم صهیونیستی درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی تصریح کرد: موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، «سعید خطیب‌ زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به گفت‌وگوهای تلفنی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با برخی از همتایان خود در دو هفته گذشته اشاره کرد.

خطیب‌ زاده به سفر وزیر خارجه قطر به تهران نیز اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اتهامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر در دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی گفت: موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید دست از اتهام زنی‌های واهی بردارد. این رژیم بار اولش نیست که از این اتهامات مطرح می‌کند. این اتهامات تا چه حد بچه‌گانه و در چارچوب لابی اجاره‌ای و شناخته شده رژیم اشغالگر قدس در آمریکاست.

وی بیان کرد: مقامات رژیم صهیونسیتی باید بدانند که با این فرافکنی‌ها، دردی دوا نمی‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره درخواست برای جلوگیری از حضور آیت‌الله رئیسی در نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: دولت آمریکا باید توجه کند که وظایف قطعی میزبانی درباره مقر سازمان ملل در نیویورک دارد و بر همین اساس فارغ از اختلافاتی که با کشورهای دیگر دارد وظایف مصرحی دارد که در همان چارچوب باید عمل کند. این چیز عجیبی نیست.

خطیب‌ زاده سفر رئیس جمهور عراق به تهران نیز گفت که این سفر در برنامه است و احتمال زیاد برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران خواهد آمد و در همین چارچوب دوجانبه است و البته علاوه بر ایشان، چند ده هیأت کشورهای دیگر نیز برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کنند. این هیأت‌ها در سطح روسای جمهور، روسای دولت‌ها، روسای مجلس، وزیران امور خارجه و فرستادگان ویژه هستند.

وی یادآور شد: از همان ابتدا که زمان مراسم تحلیف معلوم شد وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور در این زمینه فعال بوده‌اند.

خطیب‌زاده بیان کرد: من در فهرست حضور نماینده‌ای از عربستان سعودی را ندیدم و باید چک کنم و گزارشی در این خصوص را نمی‌توانم تأیید کنم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اجلاس چهارجانبه چابهار نیز گفت: کریدور شمال - جنوب یکی از مهمترین کریدورهایی است که ایران از سال‌های ۲۰۰۱ به دنبال اجرایی کردن آن بوده است. چابهار یکی از مهمترین ایستگاه‌های ما در این کریدور خواهد بود و هند هم به عنوان توسعه دهنده بخشی از این بندر مهم نقش ویژه‌ای دارد.

خطیب‌ زاده افزود: گفت‌وگوهایی درباره این نشست شده و زمان آن هنوز مشخص نیست ولی در دستورکار است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی با بیان این‌که اولویت اول و قطعی ما بازگشت ایرانیانی که به بهانه واهی در زندان‌های آمریکا هستند، اظهار داشت: هر چه آمریکا دست به گروگانگیری‌های بیشتری بزند لیست ایرانیانی که باید آزاد کند، بیشتر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مطالب منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص حمله به نفتکش اسرائیلی گفت: مادامی که صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر قدس پهن می‌کنند نیفتیم. این رژیم در روزهای تلخی از حیات خودش به سر می‌برد. این فرافکنی‌ها چیز جدیدی نیست و هر از چند گاهی که اتفاقات خوبی در منطقه می‌افتد از این فرافکنی‌ها می‌بینیم. رژیم اشغالگر قدس هر کجا پا گذاشته با خودش ناامنی، خشونت و ترور و جنگ برده و برای همین مسئول آن کسانی هستند که پای این رژیم را به این منطقه باز کردند.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین هم گفت: در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته که در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است، البته ما توافقاتی هم نتوانستیم انجام دهیم و مشکلاتی هم باقیمانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافقات صورت می‌گرفت. آنها هم مسائل جدی هستند.

وی درباره تحولات تونس گفت: از نزدیک در حال پیگیری تحولات تونس و در کنار دولت و مردم تونس برای احقاق حقوق آنها هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات ایران برای برقراری صلح در افغانستان اظهار داشت: فکر نمی‌کنیم هیچ راه‌حل نظامی در افغانستان پایدار باشد. همانطور که بارها اعلام کردیم یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها راه‌حل افغانستان است. قطعا طالبان هم بخشی از امروز و آینده افغانستان است. همگان باید توجه داشته باشند که گفت‌وگوهای بین الافغانی اصیل می‌تواند راه‌حل صلح پایدار برای این کشور باشد.

خطیب‌ زاده ادامه داد: بسیاری از کشورهای منطقه در حال گفت‌وگو هستند و سعی می‌کنند که در گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای اختلافات خودشان را حل کنند فکر می‌کنیم همه کشورها توجه کنند که همین مسیر، مسیر درست و به جایی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی عنوان کرد: رئیس جمهور فعلی آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد دولت آمریکا و مقامات فعلی آن وقتی که در دولت نبودند اعلام کردند فشار حداکثری آمریکا نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای آمریکا رسیده است. منطق تحریم آن هم به بهانه‌های واهی منطق شکست خورده‌ای است به ویژه در مقابل جمهوری اسلامی ایران.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در خصوص مذاکرات وین نیز بیان کرد: تکرار این ادعاهای عجیب و غریب نشان از عدم شناخته دقیق ایشان از تحولات غرب آسیا و درک ناقص ایشان از این تحولات دارد. ضرورت دارد که به آن‌چه به طور واقع و در روی زمین در جریان است، دبیرکل دقت داشته باشد و متوجه این تحولات باشد.

خطیب‌ زاده بیان کرد: آن‌چه ایشان می‌گوید بارها به ما گفته شده که منویات یک یا دو عضو این شورا است و نه به نمایندگی از همه اعضای شورای همکاری و جای تاسف دارد که اظهارات ایشان اجاره‌ای و در اختیار یک یا دو کشور است. پیشنهاد می‌کنم به مواضع ناقص و شناخت ناقص‌شان از تحولات داشته باشند. آن‌چه بین ایران و ۱+۴ در وین در جریان است چگونگی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش است که تعهداتش را به صورت کامل انجام دهد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مبادله زندانیان بین ایران، آمریا و انگلیس گفت: این‌ها دو مسیر مختلف بودند ولی طرف آمریکایی‌ متاسفانه با برداشت اشتباه از تحولات در ایران به نظر می‌آید همه تعهداتش را یک بار دیگر زیر پا گذاشت و اگر به تعهداتش عمل می‌کرد امروز ایرانیان ما آزاد بودند. متاسفانه چندین بار نقض تعهدات را از سوی آمریکا دیدیم و ما هیچ گفت‌وگو را براساس اعتماد با آمریکا نداشتیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها نشان دادند که تا چه حد غیرقابل اعتماد هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره دیدار جو بایدن با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: ایران هیچ‌گاه کشورهای همسایه و دوست خود را محل منازعه با کشورهای ثالث قرار نداده است. آمریکا کشورهای منطقه را پایگاه جنایات خود کرده است. امنیت و آرامش همسایگان امنیت و آرامش ماست و پیشرفت و توسعه آنها پیشرفت و توسعه ماست. ما هیچ وقت کشورهای همسایه را محل منازعه قرار نداده‌ایم ولی آمریکا بارها این را ثابت کرده از جمله در ترور بزدلانه نیمه شب سردار سلیمانی.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ظالمانه را بر علیه ملت اعمال کرده و در یک جنگ جنایت آمیز اقتصادی علیه ملت ایران مسبب بسیاری از گرفتاری‌های ما در طی دو سه سال گذشته بوده در آخرین نقطه ای قرار دارد که در خصوص این گفت‌وگوها بتواند از موضع خواهان صحبت کند.

خطیب‌ زاده تصریح کرد: آمریکا مجرم است و این همه ظلم‌ها بر علیه ملت ایران بی کیفر نمی‌تواند بماند. وزیر خارجه آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند گفت‌وگوها با چه جدیتی از سوی ایران و ۱+۴ جلو رفته و این‌که آمریکا به تعهداتش عمل نکرده و زمانی که آمریکا به تعهداتش عمل کند توافق در دسترس خواهد بود.

خطیب‌ زاده در پاسخ به سؤالی درباره گزارش محمدجواد ظریف به مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: آقای ظریف گزارش‌های سه ماهه را به مجلس فرستاد. گزارش وزارت خارجه به مجلس که براساس تکلیف قانونی سه ماهه انجام شده کاملا گویا و روشن است و براساس تصمیمات نهادهای بالادستی و مراجع ذیربط، وزارت امور خارجه همه مسیر را جلو برده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =