ظریف: مشروح مذاکرات در ۶ جلد منتشر می شود

وزیر امور خارجه در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت دوازدهم با بیان اینکه مهمترین کار من برجام بود، گفت: بعد از این دولت به دانشگاه می‌روم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، محمّدجواد ظریف وزیر امور خارجه، در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت دوازدهم و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین کار من برجام بود، گفت: بعد از این دولت به دانشگاه می‌روم.

وی ادامه داد: دلم می‌خواست سرمایه بیشتری برای کشور جذب کنیم و اگر سرمایه بیشتری جذب می‌شد تحریم ایران سخت می‌شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما به هیچ بیگانه‌ای اعتماد نداشتیم. اگر برجام به نفع ما نبود، آنها (غرب) برای بازگشت به برجام شرط نمی گذاشتند.

وی درباره این سوال که امکان دارد دولت آینده برجام را ادامه ندهد؟ گفت: صلاح دولت خویش خسروان دانند.

ظریف افزود: تا آخر هفته موسسه اطلاعات، مشروح مذاکرات را در ۶ جلد منتشر خواهد کرد. در نامه ای که دو هفته قبل به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشتم تاریخچه این بدعهدی‌ها را از شهریورماه ۱۳۹۵ ثبت کردیم و این بدعهدی‌ها به صورت یک کتاب درآمد که ظرف امروز و فردا منتشر می‌شود. این نشان دهنده این است تلاش خودمان را کردیم اما عوامل بیرون دولت و عوامل بیرون کشور مانع شدند که بتوانیم به نتیجه‌ای که بخواهیم برسیم.

وی خاطر نشان کرد: دومین چیزی که ما باید در این وضعیت کرونا برای مردم فراهم می‌کردیم واکسن بود. البته باید توجه ما به تولید داخل بود. اما به عنوان وزارت خارجه وظیفه داشتیم که برای دسترسی به واکسن خارجی کمک کنیم که برای این کار در خدمت وزارت بهداشت بودیم و خوشحالیم که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون واکسن خارجی وارد کشور شده و با برنامه‌ریزی که شده ظرف ماههای آینده چند ۱۰ میلیون دیگر واکسن وارد خواهد شد و این نقیصه مهم که واکسیناسیون عمومی است رفع خواهد شد.

ظریف افزود: در حوزه دیپلماسی اقتصادی و حوزه افزایش اعتبار در خارج کشور تلاش‌هایی شده و فکر می‌کنم امروز جهان به ایرانی به عنوان فرد معقول و قابل اعتماد و فردی که روی حرف خود می‌ایستد ولی برابر ظلم قد خم نمی‌کند نگاه می‌کنند.

ظریف با اشاره به اینکه آمریکایی ها را در برجام شکست دادیم به‌رغم این که قدرت اقتصادی آمریکا توانست فشارهایی را بر مردم وارد کند، تصریح کرد: سه بار ظرف ۲ ماه در سازمان ملل متحد شکست خوردند که اینها نشان‌دهنده آن است که مردم ما به جهان ثابت کردند آن کسی که ایجاد مشکل در دنیا می‌کند و آن کسی که باید رفتار خود را تغییر دهد آمریکا است که باید امروز رفتار خود را تغییر دهد. یادتان هست که آمریکا اعلام می‌کرد که ایران باید رفتار خود را تغییر دهد و این دستاورد هدیه ای به این مردم بزرگ است.

وی درباره اینکه آیا برای کابینه جدید دعوت شدید، گفت: برای کابینه جدید دعوت شدیم که دعا کنیم و همین کار را خواهیم کرد.

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه ما به غیر از خدا و مردم خودمان به هیچکس اعتماد نداریم که راه زندگی در دنیا این است، اظهار داشت: ما به هیچ بیگانه‌ای اعتماد نداریم ولی اعتماد نداشتن به معنای تعامل نکردن نیست. وظیفه من آن است که خودم باید انجام دهم و صلاح مملکت خویش خسروان دانند. آقای رئیسی هرچه تصمیم بگیرند منتخب مردم هستند و روی چشم ما جا دارد.

ظریف در پاسخ به این سوال که چشم انداز ایران بدون برجام چه خواهد شد گفت: معتقدم ایران کشوری است که چندین هزاره باقی مانده است و چندین هزاره بالنده بوده و در آینده همین بالندگی را تا ظهور آقا امام زمان (عج) ادامه خواهد داد.

وزیرامورخارجه ادامه داد: برجام یک تحول موقتی برای خارج کردن ایران از فصل هفت منشور ملل متحد بود. اگر برجام به نفع ما نبود آنها امروز برای ادامه برجام شرط نمی گذاشتند. آنها احساس می کنند که در برجام مغموم شده‌اند برای همین تلاش می کنند که  مسایل منطقه‌ای و موشکی را به برجام اضافه کنند در حالی که  ما چه می خواهیم به برجام اضافه کنیم.

وی تاکید کرد: معتقدیم برجام بدون یک حرف کم و یک حرف زیاد. ما نمی گویم که مسایل دیگر را به برجام اضافه کنیم، چه کسانی می گویند مسایل را به برجام اضافه کنیم، آمریکا و اروپا. چرا می گویند؟ به خاطر این که نشان می دهد آنها نتوانستند اینها را در برجام اجرا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =