موسسات آموزشی نگران مصوبه شورا نباشند/ کلاس‌های کنکور تعطیل نخواهد شد

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: برخی از کلاس‌های کنکور با مصوبه شورا نگران تعطیلی خود هستند که اینگونه نیست و آنها می‌توانند روش خود را تغییر بدهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، عصر امروز در نشست خبری تبیین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ پیرامون ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۲ اظهارکرد: برخی مواقع با کنکور سراسری به صورت افراطی برخورد می‌شد و برخی به دنبال حذف آن بودند؛ اما نکته اصلی این است که کنکور باید ساماندهی شود.

وی افزود: ساماندهی کنکور موضوعی بود که در ۱۰ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است و لازم بود بحث‌های کارشناسی درباره آن انجام شود و بالاخره امروز به نتیجه رسیده ایم.

کبگانیان ادامه داد: شکایت‌های زیادی از سوی دانش آموزان سال آخر دبیرستان و آن دسته از دانش آموزانی که به دنبال خواندن عمیق دروس بودند به ما می‌شد.‌ آنها معتقد بودند که کنکور مکانیکی برگزار می شود و به جای عمق خوانی، باید به سمت تکنیک های تست زنی حرکت کنیم؛ اما امروز تاکیدمان به این دست از دانش آموزان این است با این مصوبه شورا، تقریبا ۶۰ درصد مشکل حل شده و باید دروس دبیرستان خود را به خوبی و عمقی بخوانند.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در گذشته، آینده ۱۲ سال زحمت دانش آموزان در چند ساعت کنکور تعیین می‌شد. درحالی که امکان داشت عواملی مانند بیماری‌های روحی و جسمانی، در روند کنکور دانش آموزان اختلال ایجاد کند؛ اما با این مصوبه، گام مهمی در جهت این رفع این مشکل برداشته شده به طوری که امتحانات نهایی دانش آموزان در یک بازه زمانی ۳۰ روزه برگزار می شود تا سنجش علمی مناسبی از دانش آموزان صورت بگیرد. 

وی گفت: ما در این ۱۰ سال از اهمیت امتحانات نهایی دانش آموزان اطمینان حاصل کرده‌ایم و خوشبختانه مشکل چندانی در نوع تصحیح ورقه های امتحانی یا طرح سوالات و قرنطینه برگه امتحانات وجود نداشت.‌ از طرف دیگر در امتحانات نهایی، عدالت آموزشی در سطح بالایی انجام می شود به گونه ای که یک دانش آموز روستایی به جای صرف مبالغ بالا برای شرکت در کلاس های کنکور، می‌توانند با خواندن کتاب‌های مدرسه نتیجه خوبی را در کنکور به دست آورند.

کبگانیان خطاب به دستگاه‌های مسئول اضافه کرد: وزارت علوم، سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و بهداشت به سرعت باید خود را برای شرایط جدید آماده کنند زیرا بار سنگینی بر دوش آن‌ها قرار دارد. این مصوبه در سال ۱۴۰۲ اجرایی خواهد شد و دستگاه‌های مسئول باید در این 2 سال، زیرساخت های مناسب را برای اجرای این مصوبه فراهم کنند و وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارد اشکالات آموزش دروس در کلاس را برطرف کنند. توجه به کتب رسمی درسی در این مصوبه از اهمیت زیادی برخوردار است.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور یادآور شد: استفاده از کتاب‌های کنکور عدالت آموزشی را زیر سوال برده بود.‌ اما این مصوبه شورا باعث می شود که توجه به کتاب های اصلی درسی عمیق شود. دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیز باید در تامین امنیت امتحانات نهایی و کنکور کوشا باشند و تلاش کنند.

کبگانیان افزود: برخی از کلاس های کنکور با این مصوبه شورا نگران تعطیلی هستند.اما باید عرض کنم اینطور نیست و آن ها نیز باید به جای آموزش تکنیک های تست زنی، عمق یادگیری را به دانش آموزان یاد بدهند. البته باید تاکید کنم که هنوز تاثیر ۴۰ درصدی آزمون سراسری برای قبولی وجود دارد اما کلاس های کنکور باید علاوه بر کسب مجوز از آموزش و پرورش برای فعالیت، نحوه آموزش خود را به سمت عمق یادگیری ببرند. کلاس های کنکور باید از شیوه های آموزشی تجارت مابانه، عمق یادگیری را به دانش آموزان آموزش دهند.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خوشبختانه سران قوا و همچنین رئیس جمهور منتخب همراهی خوبی را با ما داشتند. البته برخی عزیزان دغدغه این را داشتند گه این مصوبه رنگ و بوی سیاسی دارد؛ اما باید عرض کنم که شورای انقلاب فرهنگی نهادی فراجناحی است و مصوبات آن با تغییر دولت ها عوض نمی شود. این شورا تمامی سه قوه را شامل می شود و به هیچ عنوان نگاه سیاسی به مصوبات این شورا وجود ندارد.‌

وی تاکید کرد: شورای انقلاب فرهنگی در حوزه کنکور مصوبات بسیاری زیادی داشته است؛ اما خب بسیاری از این مصوبات نتیجه نرسید. وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که به کمک سه قوه بیاید و قطعا بر روند اجرای مصوبات نظارت خواهیم کرد.

کبگانیان در ادامه گفت: بخش پزشکی و سلامت کشور نیز در نقشه جامع علمی کشور بررسی و نهایی شده است؛ اما برداشت ما این بود که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز جمع بندی لازم برای این حوزه وجود ندارد. البته باید گفت که شورا درگیر احساسات و جو هیجانی نخواهد شد و بدون اینکه تحت فشار خاصی باشند، تصمیم گیری خواهیم کرد. در حوزه پزشکی نیز هنوز به آن پختگی لازم نرسیده‌ایم و نیاز به بررسی بیشتری داریم.‌ موضوع سهمیه‌ها نیز نیاز به سیاست گذاری جداگانه دارد و باید طی ۶ ماه این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: پزشکان و استادان این حوزه نیز باید مقداری در سیستم پذیرش بازنگری داشته باشند.‌بسیاری از افراد و نخبگان کشور به دنبال تحصیل در این حوزه هستند؛ اما به دلیل شرایط سخت پذیرش، امکان تحصیل در رشته های مرتبط به این حوزه را ندارند. این موضوع قطعا ظلم به این دست از افراد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از سهمیه‌ها عدالت آموزشی را زیر سوال برده است. قرار شده ۶ ماه بعد از اجرای این مصوبه شورا، سیاست گذاری مرتبط با این حوزه نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

کبگانیان با اشاره به حضور برخی موسسات کنکور در صدا و سیما گفت: این بسیار بد است که برخی موسسات کنکور با رویکرد تجارت مابانه در صدا و سیما حضور دارند.‌ ما در اولین فرصت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای خواهیم داشت که تمامی موسسات کنکور باید مجوز قانونی و رسمی از وزارت آموزش و پرورش برای فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =