گذر یحیی از یک رکورد دیگر برانکو

پرسپولیس در سالهای اخیر هرگز فصل را به این خوبی به اتمام نرسانده بود؛ چهار پیروزی و تنها یک تساوی مقابل فولادی که در خانه شکست ناپذیر نشان داده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز،‌ تیم فوتبال پرسپولیس در حالی به قهرمانی لیگ بیستم رسید که شاگردان یحیی گل‌محمدی شروعی ناامیدکننده در لیگ برتر داشتند و پس از گذشت هفته‌های ابتدایی شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که این تیم بتواند به صدر جدول برسد و با میانگین امتیازی بالاتر از 2 قهرمانی را به دست بیاورد.

اما سرخپوشان پایتخت توانستند ماموریت «گلات» را به سرانجام برسانند و نتایج نامطلوب هفته‌های نخست را جبران کنند. پرسپولیس یک سوم ابتدایی فصل را با میانگین 1.8 امتیاز به ازای هر بازی به اتمام رساند اما در ادامه فصل متوسط 2.45 امتیاز به ازای هر مسابقه را رقم زدند و همین نتایج سبب شد تا قهرمان لیگ برتر شوند.

نکته جالب اینکه پرسپولیس در تعداد امتیاز برای دومین فصل متوالی روی عدد 67 باقی ماند که این بیشترین تعداد امتیاز در تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود. پیش از لیگ نوزدهم، استقلالِ امیر قلعه‌نویی در لیگ 18 تیمی با 34 بازی به این تعداد امتیاز دست یافته بود.

برای بررسی بهتر وضعیت امتیازگیری تیم یحیی گل‌محمدی، شاید بهتر باشد که نتایج این تیم به شش بخش تقسیم شوند و هر بخش 5 بازی را در دل خود جای داده است. البته ایراد چنین مقایسه‌ای این است که امکان دارد حریفان دوره‌های مختلف از نظر قدرت با یکدیگر متفاوت باشند یا تیم در یک دوره خاص (مثل پایان فصل) نیاز به کسب حداکثر امتیاز نداشته باشد که البته در این جدول، هیچ یک از این ایرادها دیده نمی‌شود.

* قهرمانی با ضعیف‌ترین شروع
پرسپولیس در لیگ بیستم با قرعه مطلوبی مواجه بود و هواداران این تیم انتظار 5 پیروزی در هفته‌های نخست را داشتند اما تیم یحیی برابر سایپا، نفت مسجدسلیمان و نساجی متوقف شد تا هواداران این تیم تا حدی از تکرار قهرمانی ناامید شوند. در دوره دوم هم نتایج بهتر نشدند؛ این بار ذوب آهن، سپاهان و استقلال توانستند از پرسپولیس امتیاز بگیرند تا سهم تیم یحیی از 10 بازی نخست 18 امتیاز شود.

اما در 5 بازی پایانی فصل شاگردان گل‌محمدی چهار برد به دست آوردند تا نیم فصل را با میانگین دو امتیاز به ازای هر بازی به اتمام برسانند و در قامت مدعی ظاهر شوند. در نتایج نامطلوب ابتدای فصل، ماجرای لیگ قهرمانان آسیا و بازی فینال هم تاثیرگذار بودند.

نکته جالب اینکه پرسپولیس در 10 بازی ابتدایی نیم فصل دوم شش امتیاز بیشتر نسبت به نیم فصل اول به دست آوردند و همین موضوع نشان می‌دهد که شاید قدرت حریفان تاثیر چندانی در عملکرد پرسپولیس نداشته و در نیم فصل دوم پیشرفت این چنینی داشتند. حتی در دوره سوم هم پرسپولیس عملکرد بهتری داشت و در واقع به جای شکست مقابل آلومینیوم، در بازی با فولاد با نتیجه تساوی امتیاز داد.

گذر یحیی از یک رکورد دیگر برانکو

* بهترین پایان در خسته کننده ترین فصل
بهترین پایان بندی پرسپولیس در فصول قهرمانی‌های اخیر، در لیگ شانزدهم و زمانی رقم خورد که توانستند از 5 بازی پایانی فصل 10 امتیاز کسب کنند. در لیگ هفدهم و هجدهم تعداد امتیاز به عدد 7 کاهش یافت و در لیگ نوزدهم امتیاز روی عدد 8 باقی ماند.

در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و نوزدهم سرخپوشان پایتخت باتوجه به قطعی شدن قهرمانی نیازی به کسب حداکثر امتیاز نداشتند اما در لیگ هجدهم که رقابت برای قهرمانی بسیار نزدیک بود نیز پرسپولیس نیمی از امتیازات را از دست داد و تساوی مقابل ماشین سازی، سبب شد تا جام در آستانه از دست رفتن باشد.

همین موضوع به وضوح نشان می‌دهد که شاگردان یحیی گل‌محمدی چه کار بزرگی را در این فصل انجام داده‌اند. آنها از 10 بازی پایانی فصل 26 امتیاز کسب کردند و به عبارتی تنها مقابل سپاهان و فولاد در اصفهان و اهواز متوقف شدند و تمام حریفان را از دم تیغ گذراندند.

نکته مهم اینکه پرسپولیس فصلی فرسایشی و خسته کننده را سپری کرد. آنها پس از شکست در نیمه نهایی جام حذفی مقابل استقلال به قطر رفتند و بازیهای لیگ قهرمانان را برگزار کردند و به عنوان آخرین تیم به ایران برگشتند. از روز 16 آبان لیگ برتر را استارت زدند و در این بین یک مسابقه فینال را هم برگزار کردند. همچنین برای حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 2021 هم پرسپولیس بیشترین مسافت را سپری کرد و علاوه بر این، در مسابقه سوپرجام نیز حضور داشت اما در نهایت انجام 41 بازی از 16 آبان تا 8 مرداد هم باعث نشد تا شاگردان یحیی گل محمدی از رسیدن به گلات قهرمانی ناکام بمانند.

کد خبر: 1105210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =