انتخاب رشته/ نتیجه‌گراها مهندسی را انتخاب کنند

نتیجه‌گراها و افرادی که به دنبال کاربرد هر چیزی هستند، بر اساس بررسی‌های روانشناختی، مهندسان موفق‌تری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شنیدن عناوین آقای مهندس و خانم مهندس، خیلی هیجان‌انگیز است؛ اما تحصیل در رشته‌های مهندسی و سپس اشتغال در این زمینه، نیاز به ویژگی‌هایی شخصیتی دارد که اگر آن‌ها را نداشته باشید، بعید است مهندس خوبی شوید.

آمارها بر اساس تست شخصیت MBTI نشان می‌دهد که دو تیپ شخصیتی درون‌گرا-حسی-منطقی-قضاوتی (ISTJ) با حدود ۲۷ درصد و برون‌گرا-حسی-منطقی-قضاوتی (ESTJ) با ۲۰ درصد فراوان‌ترین تیپ‌های شخصیتی در میان مهندسان هستند.

MBTI یا تست شخصیت مایرز بریگز یکی از پرکاربردترین تست‌های روانشناسی در دنیاست که حدود یک قرن پیش برای اولین بار مطرح شد. این تست با انتقاداتی مانند این که بیشتر شبه علم است تا علم روبرو شده است؛ اما هنوز هم طرفداران بسیاری را دارد.

بررسی نتایج آماری برای فراوانی تیپ‌های شخصیتی در میان مهندسان نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مهندسان در سه مشخصه حسی، منطقی و قضاوتی بودن مشترک هستند. به عبارت دیگر، درون‌گرا یا برون‌گرا بودن به معنا نحوه تعامل افراد در این که چقدر مهندس موفقی باشند، تاثیر چندانی ندارد؛ اما به نظر می‌رسد سایر ویژگی‌ها تعیین‌کننده هستند.

اولویت یک مهندس خوب، ادراک با حواس پنجگانه است

حسی بودن در مقابل شهودی بودن و به معنای چگونگی مواجهه انسان‌ها با اطلاعات، نحوه دریافت و تفسیر آن‌هاست. در سایت رسمی بنیاد مایرز و بریگز آمده است؛ اولویت برای تیپ شخصیتی حسی، با اطلاعاتی است که از طریق حواس پنجگانه دریافت می‌کند. در مقابل، تیپ شخصیتی شهودی، به الگوها و تحلیل‌ها و تصویرهایی که در ذهنش شکل می‌گیرند توجه بیشتری دارد.

یک مهندس خوب، حسی است به این معناست که به واقعیت‌های فیزیکی دنیای اطراف مثل صداها، تصاویر، آنچه می‌بوییم، می‌چشیم و لمس می‌کنیم، بیشتر توجه می‌کند. همچنین اعداد و ارقام و جزئیات، برای او بیشتر از تصویرها و قصه‌ها و روایات جذاب است.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که ترجیح می‌دهید بر اساس داستان‌ها و روایات و تصاویر، تحلیل کنید و تصمیم بگیرید، احتمالا مهندس خوبی نمی‌شوید.

مهندس‌ها عاشق تحلیل منطقی‌اند

منطقی یا احساسی بودن به نحوه تصمیم‌گیری برمی‌گردد. منطقی‌ها بر اساس منطق، استدلال و تحلیل سود و زیان تصمیم‌گیری می‌کنند؛ اما احساسی‌ها به انسان‌ها هم توجه دارند. یک مهندس موفق عاشق تحلیل علمی، فنی و منطقی است و ترجیح می‌دهد حقیقت را آنطور که درست می‌داند، بگوید. به همین دلیل ممکن است گاهی اوقات ، سرد و بی‌روح به نظر ‌برسد.

شعار مهندس‌ها؛ اول کار بعد تفریح

قضاوتی یا ادراکی بودن در مورد سبک زندگی و رفتارهایی است که دیگران در دنیای بیرونی از ما مشاهده می‌کنند. قضاوتی‌ها دارای سبک زندگی ساختاریافته و از پیش تصمیم‌گیری شده، هستند در حالی که ادراکی‌ها سبک زندگی منعطف و تطبیق‌پذیری دارند.

مهندسان موفق وقتی تصمیم هایی در دست دارند که هنوز نهایی نشده‌اند، احساس راحتی نمی‌کند. اگر از آن مدل افرادی هستید که همیشه تصمیم‌هایی دارد که آنها را معلق نگه داشته تا با اطلاعات بیشتری در مورد آنها فکر کند، بعید است مهندس خوبی شوید.

نباید قضاوتی یا ادراکی بودن را صرفا به منظم بودن یا نامنظم بودن افراد محدود کنیم. ترجیح به داشتن ساختار یا نداشتن ساختار، تعبیری عمومی‌تر و بهتر است. قضاوتی‌ها وقتی می‌توانند از تفریح لذت ببرند که کارهایشان انجام شده باشد و وظایف خود را به پایان رسانده باشد.

در پایان باید گفت؛ بر اساس تحلیل تست شخصیت MBTI، مهندسان معمولا افرادی بسیار نتیجه گرا بوده و همیشه به دنبال کاربرد امور هستند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1105216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =