تغذیه مناسب بهترین راه مقابله با گرماست

برای مقابله با گرمای هوا در تابستان، یکی از بهترین راه‌ها داشتن تغذیه‌ای مناسب است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از الاخبار الیوم، با افزایش دمای هوا در تابستان، همه سعی می‌کنند راه‌های ساده‌ای را برای محافظت از خود در برابر گرمای شدید جستجو کنند، برخی از آن‌ها به پوشیدن کلاه و بسیاری از مردم به نوشیدن مداوم آب و خوردن میوه‌های تابستانی که به فرد احساس طراوت می‌بخشد، علاقه دارند.

برخی اوقات برای جلوگیری از جذب اشعه خورشید بر بدن و افت گرمازدگی حاصل از تماس مستقیم و مداوم با اشعه خورشید، از لباس‌های نخی رنگ روشن استفاده می‌کنند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در هوای گرم از نوشیدنی‌های سالم، آب میوه‌ها و غذاهایی استفاده کنید که به بهبود تازگی و شادابی بدن شما در هوای گرم کمک می‌کند.

شریف صبری متخصص تغذیه می‌گوید: در طول فصل گرم، بدن بسیاری از مایعات خود را از دست می‌دهد و برای تعدیل دمای بدن، میزان تعریق و میزان از دست دادن آب افزایش می‌یابد؛ وقتی آب بدن از دست می‌رود، باعث از بین رفتن نمک‌های معدنی محلول در آن نیز می‌شود.

صبری توصیه کرد: با خوردن غذاهای غنی از املاح معدنی متعادل که بهترین منبع آن میوه‌های آبکی مانند طالبی، هندوانه و طالبی است، املاح معدنی از دست رفته را جبران کنید.

این متخصص تغذیه افزود: به دلیل فعالیت بدنی ضعیف عضلانی براثر گرما، ترجیحاً از غذاهایی استفاده کنید که به راحتی هضم شوند، چربی کم و پروتئین زیادی داشته باشند. لازم است از غذاهای پخته شده با روغن خودداری کنید، زیرا همه این‌ها به سختی هضم می‌شوند.

او بر ضرورت نوشیدن آب بدون زیاده روی، ترجیحاً از ۵ تا ۷ لیتر در روز در طول روز تأکید کرد و گفت: اسراف در آب باعث سختی در هضم و جذب می‌شود.

صبری به نوشیدن آب گازدار هشدار داد و گفت: این نوع نوشیدنی‌ها ممنوع هستند؛ زیرا نوشابه حاوی دی اکسید کربن است و باعث نفخ روده و هضم شدید غذا و کالری بالا می‌شود که برای سوزاندن به انرژی جسمانی زیادی نیاز دارد.

این متخصص تغذیه خوردن سبزیجات آب پز یا کبابی را توصیه کرد و افزود: یکی از بهترین غذاها، سالاد سبزیجات کبابی است که بر سلامت بدن تأثیر بهتری می‌گذارد، برخلاف گوشت که هنگام کباب کردن، از ترکیباتی مضر برای سلامتی تشکیل شده است.

دکتر آمال صبری، متخصص اطفال و مشاور تغذیه درمانی بر نوشیدن آب میوه‌های خنک کننده تأکید کرد و گفت: یکی از بهترین نوشیدنی‌ها لیمو با نعناع است زیرا باعث تقویت ایمنی می‌شود و سرشار از ویتامین C است و همچنین باعث احساس طراوت می‌شود.

صبری افزود: میوه‌هایی مانند هندوانه و طالبی دارای آب و فیبرهای مفید برای بدن هستند و موجب افزایش قند خون نمی‌شوند؛ البته باید این میوه‌ها را به مقدار مشخص خورد و در آن زیاده روی نکرد.

صبری توصیه کرد: میوه را به درستی و در فصل طبیعی آن انتخاب کنید و اندازه آن مناسب باشد و به درستی شسته شود.

او افزود: هلو میوه‌ای مفیدی است، به شرطی که دارای سوراخ یا قسمت‌های سیاه یا نرم نباشد و به خوبی شتسته شده باشد.

این مشاور تغذیه درمانی گفت: انگور سیاه نیز غذای سالمی است، پس از آن انگور قرمز و سبز، آنتی اکسیدان دارند و ایمنی را تقویت می‌کنند، بنابراین لازم است میوه‌ای را انتخاب کنید که باعث افزایش قند خون نمی‌شود.

او تاکید کرد: خوردن میوه‌های خشک با جو و آجیل، به ویژه برای کودکان در تابستان، به جای چیپس و سایر محصولات مضر برای سلامتی بسیار اهمیت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1105232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =