توسعه رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دستور کار قرار دارد

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید از یک نظام آموزش محور به دانشگاه مردمی و اجتماعی تبدیل شود و براساس نیازهای منطقه ای و استانی، مأموریت های جدیدی درنظرگیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  هجدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر به ریاست بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه برگزار شد.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه نقش مهمی در احیای تمدن نوین اسلامی دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب با دستاوردهای دانشگاهیان با حکومت های استعمارگر غرب مباهله می کند که مایه افتخار جامعه دانشگاهی ایران اسلامی است. 

وی با بیان اینکه دستاوردهایی چون تولید واکسن کرونا و یافته های هسته ای از تولیدات داخلی کشور هستند که علیرغم تمام خباثتها و شیطنت های غرب توانسته مایه عزت ایران اسلامی در جهان شود، اظهار کرد: بی شک نماد هسته ای ایران اسلامی، استان بوشهر است. اسم بوشهر تداعی کننده انرژی هسته ای و سایر انرژی هاست و دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر می تواند با فراهم کردن زمینه توسعه و شکوفایی بیشتر این مزیت های استانی، دستاوردهای مهمی برای اقتدار و سربلندی ایران اسلامی مهیا کند.

طهماسب کاظمی ضمن ارائه گزارشی از برخی عملکردهای دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته، تصریح کرد: با شروع به کار سامانه های آموزشیار و پژوهشیار، نظام نظارتی بر کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه به نحو مطلوبی ارتقاء یافته است.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در سنوات گذشته داده ها و اطلاعات مربوط به دانشجویان، کارکنان و استادان مراکز آموزشی در کشور دچار نقصان و کمبود بود که امکان اتخاذ تصمیمات یکپارچه و راهبردی مبتنی بر داده ها براساس آمارهای واقعی و دقیق را با مشکل مواجه می کرد. مسائلی همچون برنامه های راهبردی، تدوین دقیق بودجه، مدیریت امور مالی، مدیریت جذب دانشجو و اعضای هیأت علمی، ثبت نام، فارغ التحصیلی  و... همواره با کاستی هایی همراه بود. در حال حاضر تمامی اطلاعات مربوط به ارکان و اعضای دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه های کاربردی دانشگاه ثبت شده است. این بانک های اطلاعاتی جامع در اتخاذ تصمیمات راهبردی و صحیح کارگشاست و سبب بالارفتن کیفیت و ارائه خدمات در دانشگاه شده است.

وی خاطرنشان کرد: داده های تجمیعی این سامانه امکان آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی را براساس مأموریت‌گرایی مبتنی بر آمایش سرزمینی فراهم می آورد و موجب پایداری دانشگاه و ارائه بالاترین و با کیفیت ترین خدمات براساس نیازهای منطقه ای را سبب شده است.

طهماسب کاظمی با بیان اینکه دانشگاه باید به معنی واقعی کلمه به سازمانی برای حل واقعی مسائل جامعه تبدیل شود، تصریح کرد: مسئله ای که بسیار مهم و همواره مورد تأکید ریاست دانشگاه بوده، این است که دانشگاه باید از یک نظام آموزش محور به دانشگاه مردمی و اجتماعی تبدیل شود و براساس نیازهای منطقه ای و استانی، مأموریت های جدیدی را برگزیده و در تحقق آنان اقدام کند.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم عدم وابستگی دانشگاه به شهریه، عنوان کرد: دانشگاه های استانی باید به سمتی حرکت کنند که درصد بالایی از بودجه خود را از محل درآمدهای غیرشهریه ای تأمین کنند. پروژه بذر استان اصفهان نمونه مهم و پرافتخاری است که می تواند چراغ راه سایر استان ها شود.

وی با اشاره به گسترش رشته های پزشکی و پیراپزشکی و نیاز استان بوشهر به نیروی انسانی با توجه به طرح های توسعه ای و جمعیت شناسی، گفت: در حال حاضر 105 رشته پزشکی و پیراپزشکی مصوب در نظام آموزش پزشکی وجود دارد که 23 رشته آن در دانشگاه آزاد اسلامی فعال است و ناظر به نیاز کشور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان، بسیاری از این رشته ها می تواند در استان بوشهر برگزار شود. حدود 40 درصد از پرستاران کشور در دانشگاه آزاد اسلامی آموزش دیده اند که یک افتخار برای این دانشگاه محسوب می شود. 

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی همچون دیگر حوزه ها، کمک رسان نظام سلامت بوده و می تواند نقش بیشتری در حل مسائل داشته باشد، گفت: توسعه رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دستور کار قرار دارد که این مهم در حال پیگیری است.

در ادامه این جلسه، دکتر اسماعیل عبدالهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر با بیان اینکه در جلسات پیشین هیأت امنا مصوبات ارزشمندی به تصویب رسیده که امکان استقرار زیرساخت های دانش بنیان، فناورانه و اقتصادی مهمی در چارچوب برنامه تحولی دانشگاه را فراهم آورد، گفت: بحمداله موارد پیش بینی شده در بودجه سال گذشته به جز درآمدهای غیرشهریه ای که تحقق آن به دلیل به دلیل موانع خارجی و سازمانی و کرونا به کندی پیش رفت، در دیگر بخش ها همچون کنترل هزینه ها، درآمدهای شهریه ای و الزامات مالی، استان بوشهر جزو استان های موفق بود.

وی ادامه داد: امید است با بهره گیری از زیرساخت های فعال کنونی و رفع موانع طرح های مصوب به ویژه حمایت سازمان و بهره گیری از منابع تبدیل به احسن، طرح های مزبور عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه با اتخاذ تدابیر مناسب، ضمن هزینه کرد هوشمند و حذف هزینه های غیر ضرور، مبلغ قابل ملاحظه ای صرفه جویی شد، تصریح کرد: این مهم بدون حذف برنامه های مهم و اعمال فشار به همکاران محقق شده است.

عبدالهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوه نامه اعضای هیأت علمی « الف و ب» تصریح کرد: این طرح، یک اتفاق مهم در روابط هیأت علمی و دانشگاه و در راستای مأموریت و رسالت اجتماعی و دانش بنیان دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه این طرح جامع موجب فعال شدن هیئت علمی از یک سو و افزایش درآمدهای غیرشهریه ای دانشگاه خواهد شد، گفت: فعال شدن هیأت علمی منوط به وجود زیرساخت های مورد نیاز است که خوشبختانه در استان بوشهر با ایجاد زیرساخت های متناسب نظیر سرای های نوآوری، مراکز تحقیقاتی، انعقاد تفاهم نامه های همکاری بستر ان ایجاد شده است

گفتنی است در این جلسه، ضمن بررسی دستورات جلسه، گزارشی از عملکرد سرای نوآوری هسته ای و علوم رفتاری ارائه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105309

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =