انتخاب رشته/ نکات جدیدی برای انتخاب موثر

اگر میخواهید از امتحان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ سربلند بیرون بیایید باید نسبت به شناسایی علایق خود، امکانات و تسهیلات دانشگاه‌های مختلف و اصطلاحات دفترچه و غیره اقدام کنید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نتایج آزمون سراسری ۱۴۰۰ بعدازظهر روز گذشته ۱۰ مردادماه اعلام شد و بعضی از داوطلبان با دیدن کارنامه‌هایشان حسابی کیفشان کوک است و درباره رشته تحصیلی و شغل آینده‌شان حسابی رویا پردازی می‌کنند. برخی دیگر هم زانوی غم بغل گرفته‌اند و ترجیح می‌دهند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند، به امید آنکه در کنکور ۱۴۰۱ نتیجه بهتری بگیرند. 

حال فرقی نمی‌کند از جمله گروه اول باشید یا گروه دوم؛ اگر مرحله انتخاب رشته را با موفقیت به پایان نرسانید «کلاهتان پس معرکه است». کم نبودند داوطلبانی که رتبه نسبتاً خوبی را در کنکور کسب کرده‌اند اما دقت چندانی در انتخاب رشته به خرج نداده‌اند و نتوانستند در رشته یا دانشگاه‌ مورد علاقه خود درس بخوانند؛ افرادی هم بوده‌اند که رتبه کنکورشان «چنگی به دل نمی‌زده» با این حال با شناخت کافی از علایق و استعدادهایشان انتخاب رشته را اصولی انجام داده و توانسته‌اند آینده تحصیلی و شغلی خوبی داشته باشند. پس بهتر است در فرآیند سرنوشت ساز انتخاب رشته گام‌های اصولی بردارید و در نهایت رشته و دانشگاهی را انتخاب کنید که به رویاهایتان نزدیک‌تر هستند.

فوت و فن انتخاب رشته

اگر میخواهید از امتحان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ سربلند بیرون بیایید، باید چند فاکتور مهم اساسی را در نظر بگیرید. از جمله این موارد می‌توان به شناسایی علایق و استعداد، روانشناسی شخصیتی، اصطلاحات دفترچه و آگاهی از رشته‌ها، امکانات و تسهیلات دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد.

شناسایی علایق و استعدادهای داوطلبان

اگر فک می‌کنید که انتخاب رشته تنها به واردن کردن کد رشته/محل‌ها در فرم انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور خلاصه می‌شود؛ سخت در اشتباهید! انتخاب رشته فوت و فن خاص خودش را دارد. تا زمانی که یک داوطلب از علایق، استعدادها و توانایی‌های خود شناخت کافی نداشته باشد نمی‌تواند رشته تحصیلی آینده خود را انتخاب کند. کم نبودند دانشجویانی که پس از چندین سال فهمیده‌اند که علاقه چندانی به رشته‌ تحصیل خود ندارند و دوباره کتاب تست به دست گرفته و خود را برای کنکور آماده کرده‌اند. البته این موضوع روی خوش سکه است؛ برخی از این دانشجویان به دلیل افزایش سن دیگر انگیزه سابق را برای درس خواندن ندارند، پس ترجیح می‌دهند قید درس و دانشگاه را بزنند و موفقیت را در موقعیت‌های دیگر زندگی خود جستجو کنند. پس برای یک انتخاب رشته موفق در گام اول باید علایق و استعدادهای خود را شناسایی کنید.

 تاثیر روانشناسی شخصیتی بر انتخاب رشته

دانشجویی را در نظر بگیرید که به خانواده خود وابستگی شدیدی دارد یا فردی که از ابتدایی‌ترین مسئولیت‌های زندگی‌ خود شانه خالی می‌کند، قطعاً چنین افرادی اگر بخواهند دوران دانشجویی خود را در شهری دور از خانواده بگذارنند و در کنار سایر دانشجویان در یک اتاق زندگی کنند، دچار مشکل خواهند شد. باور کنید همین مشکلات به انصراف دانشجو از دانشگاه نیز منتج شده است، پس تاثیر روانشناسی شخصیتی در انتخاب رشته را دست کم نگیرید. 

اصطلاحات دفترچه کنکور

نباید از اهمیت نمرات کارنامه اولیه داوطلبان در انتخاب رشته داوطلبان هم غافل شد. تا زمانی که ندانید نمره هم‌ترازی و سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌ دانشگاهی چه تاثیری بر رشته و دانشگاه محل تحصیلتان دارد و با مفهوم کلماتی همانند سهمیه‌ها و بومی‌گزینی آشنایی نداشته باشید، نمی‌توان انتظار داشت که مرحله انتخاب رشته را با موفقیت پشت سر بگذارید.

دانشگاه‌ها و امکاناتی که ارائه می‌دهند

مطلع شدن از وضعیت دانشگاه‌ها، رشته‌هایی که ارائه می‌دهند، امکانات رفاهی همچون خوابگاه‌ها، سرویس رفت و آمد و غیره از جمله مواردی است که باید پیش از انتخاب رشته به آن توجه داشته باشید. شاید دانشگاهی که رویای تحصیل در آن را دارید رشته مورد نظرتان را تا مقطع کاردانی ارائه دهد. ممکن است کد یک دانشگاه را به خیال داشتن خوابگاه در فرم انتخاب رشته خود وارد کنید؛ اما هنگام ثبت‌نام در دانشگاه بفهمید که خبری از خوابگاه نیست و برای ماندگار شدن در یک شهر غریب یا باید دردسر اجاره خانه و هم‌اتاق شدن با افرادی که بعضا دانشجو نییستند را به جان بخرید و یا کل دوران تحصیلتان را در رفت و آمد باشید. 

 ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش‌های مختلف فوت و فن انتخاب رشته را برای کنکوری‌ها بازگو کند، از چگونگی شناسایی علایق و استعدادهای داوطلبان بگوید، رشته‌های مختلف تحصیلی را بر اساس تیپ‌های شخصیتی معرفی کند، به بررسی اصطلاحات دفترچه، شرایط دانشگاه‌ها و مواردی از این دست بپردازد، پس با ما همراه باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =