طرح تصفیه سیال فلزکاری در دانشگاه آزاد واحد یادگار شهرری اجرایی شد

طرح تصفیه سیال فلزکاری در ماشین‌کاری فلزات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی‌(ره) شهرری اجرایی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، لیلا حاجی آقابابایی عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی‌(ره) شهرری موفق به اخذ طرح برون‌دانشگاهی تصفیه سیال فلز کاری (آب‌صابون) مورد استفاده در فرآیند ماشین‌کاری فلزات با شرکت طراحی و مهندسی و تولیدی صنعتی نسیم‌آوران صنعت تهران شده است.

وی در تشریح این طرح گفت: در فرآیندهای ماشین‌کاری فلزات برای کاهش گرما و روان‌کاری در نقطه تماس تیغه با قطعه کاری، لازم است که از مایع خنک‌کننده، معروف به آب‌صابون صنعتی استفاده شود.

وی افزود: این مواد ترکیبی از عوامل نگهدارنده، مواد امولسیون‌کننده، انواع عوامل ضدباکتریایی و افزودنی‌های ضدخوردگی هستند که باعث امولسیون شدن روغن‌های معدنی در آب می‌شوند و مصرف سالانه این مواد شیمیایی در جهان بیش از 2 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی‌(ره) شهرری اظهار داشت: این مایعات در طول ماه‌ها استفاده بر اثر تجزیه حرارتی و آلودگی توسط ذرات معلق و روغن‌های آزاد روان‌کننده، خاصیت خود را از دست می‌دهند، بنابراین تعویض دوره‌ای آنها ضروری است، چراکه ورود این ترکیبات به محیط زیست یک تهدید زیست‌محیطی است و این پساب‌ها حاوی غلظت‌های بالایی از آلاینده‌های مختلف هستند.

وی افزود: از آنجایی که بسیاری از این ترکیبات دارای قدرت نفوذ بالایی در خاک هستند، تهدید جدی برای منابع آب زیرزمینی نیز محسوب می‌شوند، بنابراین باید با به کارگیری روش ایمن آنها را دفع کرد. یکی از مؤثرترین و پرکاربردترین روش‌های تصفیه این‌گونه پساب‌ها روش‌های شیمیایی است که در آن از منعقدکننده‌های مختلفی از جمله کلرورفریک برای تصفیه این‌گونه پساب‌ها استفاده می‌شود.

حاجی آقابابایی خاطرنشان کرد: مواد شیمیایی منعقدکننده باعث تجمع قطرات خنثی‌شده به کمک انعقاد یا لخته‌سازی می‌شود که با جداسازی فاز روغنی با دکانتاسیون، شناورسازی، سانتریفیوژ یا فیلتراسیون می‌توان روغن جدا شده را حذف کرد.

عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی‌(ره) شهرری درباره اهداف و مزایای طرح گفت: از آنجا که ورود پساب‌های ناشی از آب صابون مورد استفاده در فلزکاری به محیط زیست تهدید بوده که منجر به وضع قوانین سخت‌گیرانه در مورد دفع این پساب‌ها در کشورهای صنعتی شده است، نتایج این پژوهش می‌تواند به عنوان روشی ایمن برای تصفیه این پساب‌ها قبل از دفع به‌کار برده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =