وزیر علوم: در ۴ سال گذشته دنبال ایجاد فضای آرام در دانشگاه‌ها بودیم

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما در فضاهای علمی به یک فضای آرام و به دور از تنش و فضایی پر از امید و نشاط نیاز داریم، گفت: در چهار سال گذشته تمام تلاش آموزش عالی کشور و ستاد وزارت علوم ایجاد این فضای آرام در فضاهاهای دانشگاهی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بیست و نهمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری امروز با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی وزات علوم برگزار شد.

غلامی در این برنامه با بیان اینکه امروز در خانواده آموزش عالی روز مبارکی است و ما هر سال، سنت تقدیر و بزرگداشت از اساتید برگزیده دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را داشته‌ایم، اظهار کرد: در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا احتیاط‌ها زیاد شد و دنبال فرصت‌های مناسب‌تر می‌گشتیم و علت تاخیر برگزاری مراسم امسال هم همین موضوع بود.

 وزیر علوم با اشاره آنچه که آموزش عالی کشور در دهه‌های گذشته انجام داده است، گفت: آموزش عالی کشور ما با تغییر و دگرگونی که در اثر انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و در واقع یک بازسازی جدید شکل گرفت؛ در یک دوره کمتر از بیست ساله توانست؛ وظیفه اولش را که تربیت نیروی انسانی کشور است به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از اساتیدی که اکنون در دانشگاه‌ها داریم؛ بخشی یا همه مقاطع تحصیلی خود را در دانشگاه‌های داخل گذرانده‌اند. دستاوردهای علمی این اساتید در عرصه آموزش عالی کشور، آن چیزی است که امروز ما به آن افتخار می کنیم و بر همین اساس برای خودمان جایگاه مهمی در دنیا و بین مجامع علمی قائل هستیم و دنیا برای ما قائل است.

غلامی با بیان اینکه رتبه‌بندی‌هایی که موسسات بین‌المللی انجام می‌دهند هم به این مسئله اذعان دارند، گفت: شاهد دوم عملکرد خوب آموزش عالی کشور ما این است که در یک مقطع زمانی و به طور همزمان به بحث پژوهش هم توجه خوبی شده است. همین شاخص‌های حاصل از بروندادهای پژوهشی است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ما را در سطوح بالای جایگاه علمی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در ۲ دهه گذشته، توجه به پژوهش‌ها به سمت کاربست آنها درجامعه سوق داده شده است، عنوان کرد: ما الان در مرحله‌ای هستیم که به سمت بکارگیری یافته‌های علمی در قالب فناوری‌های مختلف، در قالب نظریه‌های مختلف مدیریتی، در قالب نگاه‌های برنامه ریزی منسجم و متکی به علوم جدید توجه دارد. این  رویدادی است که در واقع بخش مهمی از انتظارات جامعه را از آموزش عالی کشور محقق می‌کند.

 غلامی ادامه داد: باید تلاش کنیم که این عملکردها، رویکردها و دستاوردها را در هر مناسبت و فضایی در معرض ارائه عموم قرار دهیم. شاید خیلی از مردم ما به دلایل مختلف با این دستاوردها آشنایی ندارند. خیلی وقتها فضاهایی که در حاشیه انتظارات از مجامع علمی شکل می‌گیرد فاقد اطلاعات کافی و کامل از موضوع هستند. این موضوع باعث می شود که این تصور پیش بیاید که جامعه علمی ما کم‌کاری داشته یا به سمت برآورده کردن نیازهای جامعه حرکت نکرده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما در فضاهای علمی به یک فضای آرام و به دور از تنش و فضایی پر از امید و نشاط نیاز داریم، گفت: در چهار سال گذشته تمام تلاش آموزش عالی کشور و ستاد وزارت علوم ایجاد این فضای آرام در فضاهاهای دانشگاهی بوده است. با وجود اینکه در سطح جامعه به دلایل مختلف نگرانی‌های زیادی بوده اما این اتفاق افتاده است که بخش زیادی از آن حاصل مدیریت خوب مدیران دانشگاهی و موسسات پژوهشی است.

غلامی درباره ایجاد تحول در آموزش عالی بیان کرد: تحول هم اتفاق افتاده است و هم تحول باید اتفاق بیفتد. پویایی که علم و دانش دارد باید خودش را در محیط دانشگاه بهتر نشان دهد. تلاش همکاران ما در چند سال گذشته این بوده که یک بازنگری در مجموعه محتوای آموزش رشته‌ها و دروس انجام بگیرد. 

وی ادامه داد: قریب به اتفاق این عناوین و محتواها مورد بازنگری قرار گرفته شده و سعی شده آنها به روز شوند و و برای این کار هم از گروه‌های علمی داخل دانشگاه‌ها استفاده شده است.

وزیر علوم درباره ایجاد رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای‌ها نیز گفت: از ایجاد رشته های جدید استقبال شده و دانشگاه‌ها باید پیشنهاد دهنده رشته‌های جدید باشند. ستاد وزارت علوم این ظرفیت و توان را ندارد و نباید هم از آن انتظار داشت که به این مسائل ورود کند؛ وزارتخانه باید از پیشنهادهایی که می آید حمایت کند. توجه ویژه به رشته‌های بین رشته‌ای هم وجود داشته و در آینده باید شتاب بیشتری بگیرد.

غلامی ادامه داد: متاسفانه در دوره‌ای، جداسازی بخش‌هایی از آموزش عالی انجام گرفت و ۲ مرکز آموزش عالی در حوزه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی شکل گرفت که به افتراق کمک زیادی کرد. اگر این ۲ بخش در کنار هم و در جوار هم کار کنند می‌کردند قطعا می‌توانست آثار پربرکتی داشته باشد. امیدوارم در آینده ای نه چندان دور، مجموعه آموزش عالی مجدداً یکپارچه شود.
 
وزیر علوم با بیان اینکه جامعه علمی و دانشگاهی باید نگاهی به قبل از دانشگاه دانشجویان هم داشته باشد، گفت: آنچه که در حال حاضر اتفاق می‌افتد این است که استعدادهای زیادی در دبیرستان‌های ما به سمت یک گروه آموزشی خاص(علوم تجربی) که عموماً هم چند رشته خاص را مد نظر دارند، توجه می‌کند؛ این موضوع خسارت زیادی به همراه خواهد داشت.

وزیر علوم درباره میزان توجه به استقلال دانشگاه بیان کرد: توجه به استقلال دانشگاه‌ها مسئله‌ایست که باید در چارچوب مدیریت خاص خود پیش برود. در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم تمرکززدایی را از ستاد وزارت علوم به سمت دانشگاه‌ها ببریم. 

وی ادامه داد: با توجه به تفاوت‌هایی که بین مراکز آموزش عالی ما در شهرها و استان‌های مختلف وجود دارد؛ امکان اینکه به یکباره خیلی از اختیارات به همه موسسات واگذار شود به دلیل نداشتن امکانات لازم، ممکن نبوده است. اما به سمت استقلال نسبی در استان‌ها حرکت کرده‌ایم خوشبختانه مورد حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بوده و هست.

غلامی افزود: استقلال دانشگاه‌ها به این هم مربوط می‌شود که چقدر دانشگاه‌های ما از این ظرفیت استقبال کنند و چه قدر خوب و به جا و تاثیرگذار استفاده کنند تا این اطمینان ایجاد شود که دستاوردهای مدیریتی و تصمیم‌گیری حاصل از دادن استقلال به مراکز دانشگاهی خیلی بهتر و بیشتر از مدیریت مرکزی در ستاد وزارتخانه است.
 
وی با بیان اینکه تلاش ما این بوده که ارزش‌های آموزش عالی و شاخص‌های کیفی آموزش عالی حفظ شود گفت: تلاش زیادی برای تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قرار گرفت و اکثریت قریب به اتفاق این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بازنگری شد.

غلامی ادامه داد: آیین نامه ارتقا یکی از بحث‌های بود که در مجامع مختلف به خصوص در حوزه علوم انسانی و هنر مطرح بود. این بازنگری به صورت کامل انجام گرفته و شاخص‌ها و زیرشاخص‌های متعدد، بسیار دقیق و کامل در این آیین‌نامه جدید دیده شده است.

وی در مورد تصویب آیین‌نامه ارتقا گفت: این آیین‌نامه یک جلسه در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات محدودی هم مطرح شد که آن پیشنهادها هم اعمال شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شد.

غلامی افزود: با توجه به اینکه به آخر دوره دولت دوازدهم رسیدیم و جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بازه زمانی تشکیل نشد؛ امیدواریم که در اولین جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان تشکیل دولت جدید، این آیین‌نامه مورد تصویب قرار گرفته و ابلاغ شود.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: ما باید قدردان سرمایه‌های علمی خود باشیم. اساتید پیشکسوت و دانشمندان پیشرو، قطعاً گنجینه‌های پر ارزش و بی بدیلی هستند که باید هم خدا را برای داشتن آنها شاکر باشیم و هم از اندیشه‌های آنها استفاده کنیم ضمن اینکه از ظرفیت‌های جوان هم نباید غفلت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =