لزوم استقلال بانک مرکزی از دولت/ نظام پولی و بانکی نباید دستخوش تصمیمات سیاسی شود

کارشناس پولی و بانکی گفت: در همه جای دنیا نظام بانکی را از ساختار سیاسی منفک کرده اند از آن تحت عنوان استقلال بانک مرکزی صحبت میکنند.

کامران ندری؛ کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص طرح استقلال بانک مرکزی از دولت گفت: مشکلات نظام بانکی بالاست که ناکارآمدی نظام اعتباری یکی از اصلی ترین عامل بروز این مشکل است با توجه به اینکه نظام تامین مالی کشور در بانک ها منحصر شده  این موضوع سبب شده تا در ارائه وام و تسهیلات مورد نیاز مردم دچار مشکل شوند.

وی ادامه داد: چالش های موجود در نظام بانکی ما به مداخله دولت ها در نظام و پولی و بانکی برمیگردد، دولت و مجلس نباید در امور نظام بانکی دخالت کنند، تکالیفی که این دو مجموعه بر بانک ها تحمیل میکنند، مداخلات مستقیم شان  بر نرخ بهره بانکی و نظارت های ضعیف و سست که وجود دارد همگی به این برمیکردد که دولت ها نظام پولی و بانکی کشور را مورد سو استفاده قرار میدهند.

ندری با تاکید بر اینکه استقلال بانک مرکزی مانع ار مداخله دولت و مجلس میشود تصریح کرد: چنانچه مداخلات سیاسی بر نظام بانکی کشور ادامه داشته باشد قطعا آثار بسیار منفی بر اقتصاد را شاهد خواهیم بود. در همه جای دنیا نظام بانکی را از ساختار سیاسی منفک کرده اند از آن تحت عنوان استقلال بانک مرکزی صحبت میکنند یعنی کسانی که مدیریت بانک مرکزی را برعهده میگیرند فقط ملاحظات فنی، اقتصادی و تخصصی دارند و شیوه مدیریت شان به نحوی سازماندهی شده است که کم ترین تاثیر را از ملاحظات و مناسبات سیاسی داشته باشند و نگاه شان فقط یک نگاه حرفه ای است.

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اینکه نظام پولی و بانکی نباید دستخوش تصمیمات سیاسی شود عنوان کرد: برخی از کشورها به این بلوغ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رسیده اند که باید بانک مرکزی از دولت جدا شود ولی در برخی دیگر از کشورها چون به آن بلوغ نرسیده اند ناچار متوصل به قانون شده اند که این اقتدار را به بانک مرکزی میدهد تا متناسب با اتفاقات سیاسی و اقتصادی تصمیم گیری کندکه البته بیش از 90درصد کشورها به این موفقیت دست پیدا کرده اند.

وی تشریح کرد: در کشور آمریکا، رییس کل بانک مرکزی از بین هیات حکام که رییس جمهور به کنگره معرفی کرده است انتخاب میشود و این هیات حکام افرادی هستند که دانش و تجربه بانکداری مرکزی را دارند ولی در ایران چون در نقطه آغاز این تغییر نهادی قرار گرفته ایم و باید یک نفر رییس کل بانک مرکزی را انتخاب کند، صلاح بر این دیده نشده است که مجلس این کار را انجام دهد که دلیل چنین تصمیمی نیز قانون اساسی ماست که قوا نباید در امور همدیگر مداخله کنند و این موانع قانونی، طراحان طرح استقلال بانک مرکزی از دولت را به این سمت و سو برده است که انتخاب رییس کل بانک مرکزی را به دست رییس جمهور بسپارند.

ندری یکی از ایرادات این طرح را عدم عزل رییس بانک مرکزی از سوی رییس جمهور عنوان کرد و افزود: علیرغم همه ایرادات ولی این طرح ما را یک گام جلوتر میبرد.

پایان پیام/

کد خبر: 1105550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =