جفت پوچ مدارس دولتی در ماراتن کنکور ۱۴۰۰ + نمودار

سر مدارس دولتی در تربیت رتبه‌های تک‌رقمی امسال با توجه به سهم ۶۳ درصدی مدارس سمپادی‌ و ۲۹ درصدی مدارس غیرانتفاعی‌، بی کلاه ماند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، باید قبول کرد حاشیه‌های کنکور امسال نسبت به سال گذشته کمتر بود. البته اگر از ماجرای طراحی سوالات خارج از کتاب و اعتراضات داوطلبان نسبت به سختی سوالات را در نظر نگیریم! با این حال چند ده روز مانده به برگزاری آزمون، شاهد تکرار سناریوی تشکیل کمپین و راه‌اندازی هشتک تعویق آزمون سراسری بودیم. اما سازمان سنجش آموزش کشور زیر بار تعویف کنکور نرفت و پنجاه و یکمین کنکور کشور از ۹ تا ۱۲ تیرماه با حضور یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ داوطلب برگزار شد.

داوطبان با اعلام نتایج آزمون در ۱۰ مردادماه نفس راحتی کشیدند؛ البته اسامی نفرات برتر کنکور کمی زودتر از سوی سازمان سنجش اعلام شد و حال تنها دغدغه ۴۱ نخبه علمی کشور به همراه یک میلیون و ۸۲ هزار و ۸۵۹ داوطلب دیگر پس از انتخاب رشته، باید چند روزی را تا رسیدن دهه اول شهریورماه «دندان روی جگر بگذارد» تا با اعلام نتایج نهایی مشخص شود مهر کدام دانشگاه پای مدرک تحصیلیشان زده خواهد شد. حال که بحث مدرک تحصیلی به میان آمد، بد نیست بررسی کنیم رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۰ از چه مدارسی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

سر بی‌کلاه مدارس دولتی!

در تماس خبرنگار ایسکانیوز با تک رقمی‌های کنکور امسال مشخص شد از ۴۱ داوطلب برتر، ۲۶ داوطلب در مدارس سمپاد، ۱۲ داوطلب در مدارس غیرانتفاعی و ۲ داوطلب در مدارس نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند. آخرین داوطلب هم دوران متوسطه دوم را پشت میز و نیمکت‌های مدرسه نگذرانده بود و تنها برای امتحانات خود به مدرسه شبانه رفته بود.

نمودار زیر بیانگر مدارسی است که رتبه‌های برتر آزمون سراسری ۱۴۰۰ در چه مدارسی درس خوانده‌اند:

جفت پوچ مدارس دولتی در ماراتن کنکور ۱۴۰۰ + نمودار

بر این اساس ۶۳ درصد داوطلبان برتر کنکور ۱۴۰۰ مدارس سمپاد، ۲۹ درصد در مدارس غیرانتفاعی، ۵ درصد در مدارس نمونه دولتی و ۳ درصد در مدارس دوران آموزش متوسطه ۲ را سپری کرده‌اند. گویا در این بین تنها سر مدارس دولتی از تربیت دانشجویان نخبه بی‌کلاه مانده و سمپادی‌ها و غیرانتفاعی‌ها گوی رقابت را از دولتی‌ها ربوده‌اند.

سال گذشته هم همین ماجرا تکرار شد و شاهد یکه‌تازی سمپادی‌ها در بین رتبه‌های برتر کنکور ۹۹ بودیم. به‌طوری که ۶۷ درصد تک‌رقمی‌های کشور از مدارس سمپاد، ۱۸ درصد از مدارس غیرانتفاعی، ۱۰ درصد از مدارس دولتی بودند. با این حال ۵ درصد رتبه‌های برتر سال گذشته از مدارس دولتی فارغ‌التحصیل شده بودند که این سهم در کنکور امسال دقیقا برابر هیچ است!

انتهای پیام/

کد خبر: 1105567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =