پژوهش استادان، به تنهایی منافع کشور را تامین نمی‌کند

معاون پژوهش و فناوری بسیج اساتید کشور گفت: پژوهش استادن از نظر بسیج اساتید تامین کننده منافع نظام، انقلاب و مردم نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز،آیین نامه ارتقای استادان همواره با مخالفت برخی از اعضای هیئت علمی روبرو بوده است. به عقیده برخی استادان منتقد این آیین‌نامه نقش تربیتی استادان را نادیده گرفته و تنها به وجهه علمی استادان پرداخته بود.

این استادان معتقدند که پژوهش کردن و تالیف کتاب به تنهایی نباید در ارتقای مرتبه علمی استادان تاثیرگذار باشد؛ بلکه باید شاخص‌های اخلاقی و تربیتی نیز باید در این آیین‌نامه نظر گرفته شود.

وحید آرایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به آیین‌نامه جدید ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی اظهار کرد: سازمان بسیج اساتید در جریان مطالبه‌گری از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای اصلاح این آیین نامه پیشقدم بود.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم در آیین نامه جدید ارتقای استادان شتاب‌زده عمل کرد، گفت: نهضت استادی بسیج، مخالف شتاب‌زدگی در تدوین و اجرای این آیین نامه بود.

 معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: آیین نامه جدید ارتقای استادی نمی‌تواند نقش تربیتی، بصیرتی، مسئله محوری و تربیت استاد تراز انقلاب اسلامی را تامین کند. 

وی مطرح کرد: بسیج اساتید در مکاتبات متعدد، با انتشار بیانیه‌های مختلف و درخواست از مراجع ذی‌ربط، خواستار اصلاح اجرای آیین‌نامه جدید ارتقای مرتبه استادی بود. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی به درستی جلوی اجرای این آیین‌نامه را گرفت.

آرایی با بیان اینکه وزیر علوم از پیشنهادات سایر افراد جامعه دانشگاهی استفاده نمی‌کند، گفت:  اواخر سال 99 حدود 250 استاد تمام از دانشگاه‌های کشور، آیین‌نامه پیشنهادی را برای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی به وزارت علوم ارائه کردند که متاسفانه مورد توجه این وزارتخانه قرار نگرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اضافه کرد: در آیین نامه پیشنهادی نهضت استادی بسیج برای ارتقای اعضای هیئت علمی، دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری متناسب با اسناد بالا دستی کشور و ملاک‌های لازم برای پرنگ شدن نقش تربیتی اعضای هیئت علمی لحاظ شده بود.

وی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی باید متناسب با دغدغدهای حاکمیت باشد، گفت: رویکرد حل‌المسائلی استادان در مواجهه با مشکلات و چالش‌های جامعه نیز باید در این آیین‌نامه مد نظر قرار داده شود. 

آرایی عنوان کرد: رویکرد مسئله محوری در آیین‌نامه فعلی ارتقای استادان وجود ندارد و تنها استادان بر اساس  انتشار مقاله، تالیف و ترجمه کتاب، امتیاز لازم را  برای ارتقای درجه استادی کسب می‌کنند.

 معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اینکه پژوهش و کیفیت پژوهشی استادن از نظر بسیج اساتید تامین کننده منافع انقلاب و مردم نیست، گفت: نقش آفرینی و مسئولیت اجتماعی استادان باید در آیین‌نامه ارتقای مرتبه استادی به عنوان امتیاز در نظر گرفته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آیین‌نامه ارتقای مرتبه استادی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور همچنین باید توسط ستاد نقشه جامع علمی کشور به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =