آخرین وضعیت کرونا در کشور | یکه‌تازی دلتا در سراسر ایران / لزوم اعمال قرنطینه جدی

کرونای دلتا در سراسر کشور همچنان یکه‌تازی می‌کند و بسیاری از کارشناسان براین باورند که اگر شرایط به همین روند ادامه داشته باشد بدون تردید هفته آینده باید منتظر شکست رکوردهای تازه‌ای در این زمینه باشیم.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، روز گذشته با انتشار آمار رسمی وضعیت کرونایی کشور از سوی وزارت بهداشت نشان داد که در دوازدهمین روز از مرداد 1400 هر 4 دقیقه یک هموطن مشخصاً به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دنیا رفته و نکته نگران کننده‌تر اینجاست که در همین دوره زمانی هر دقیقه 27 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

افزایش قابل توجه نرخ ابتلا طی روزهای اخیر به دلیل سطح بالای سرایت ویروس دلتا اگرچه خود به عنوان یک هشدار می‌تواند درنظر گرفته شود که روزهای آینده باید منتظر شکست رکوردهای تازه از نرخ بیماری باشیم اما این روند بعد از 18 ماه مقابله سرسختانه کادر درمان با ویروس منحوس می‌تواند مشکل ساز باشد.

در این زمینه رئیس بیمارستان مسیح دانشوری معتقد است هم اکنون بعد از یک دوره مقاومت کادر درمان مقابل ویروس منحوس باعث شده تا پرسنل مرتبط با مقابل با ویروس منحوس فرسوده شده باشند و احتمال عدم تاب‌آوری مقابل ویروس بالا رفته است.

پیام طبرسی تاکید کرد: اکنون در بدترین وضعیت قرار داریم؛ به طوری که این پیک از همه پیک‌های کرونا وضعیت بدتری دارد و تعداد بیمار افزایش یافته و بیمارستان‌ها لبریز و سرریز شده است و جمع کردن کار خیلی سخت شده است.

طبرسی همچنین تصریح کرد باید کاری کنیم چرخه بیماری قطع شود؛ متاسفانه اکنون نمودارها نشان می‌دهد روند در همه استانها افزایشی است و احتیاج به 2 یا 3 هفته تعطیلی و قرنطینه جدی است تا بیماری از تکاپو بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: چراکه اگر بخواهیم به همین منوال ادامه پیدا کند همه آلوده می‌شوند و این بسیار خطرناک است، اکنون هر موجی از موج قبلی بدتر است.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری افزود: اکنون هر فردی تب و علائم تنفسی دارد نشانه کروناست؛ چراکه ویروس دیگری در چرخش نیست.

استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و 78 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 570 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 97 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 230 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 89 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 92 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 275 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 29 هزار 436 مورد رسیده است.

وی به فوت 26 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 615 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 411 هزار و 818 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 90 هزار و 465 مورد است.

اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز با بیان اینکه وضعیت منطقه جنوب استان کرمان با توجه به تمهیداتی که فراهم شده قابل کنترل است  و تلاش کردیم که  مشکل تخت و تجهیزات و دارو نداشته باشیم که بیماران دچار مشکل شوند اظهار داشت: متاسفانه اگر وضعیت شیوع بیماری از این بدتر شود شرایط خیلی سخت خواهد شد و امکانات و تجهیزات پاسخگو نخواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: هم اکنون در حال استفاده از کلیه ظرفیت‌ها هستیم از جمله اینکه در حال حاضر سالن اجتماعات را تخلیه کرده، داخل آن تخت قرار دادیم تا قابل پاسخگویی باشد و مردم اگر رعایت نکنند با کمبود امکانات روبرو خواهیم شد.

استان سمنان

نوید دانائی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: با ارائه به آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: 365 مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر دوشنبه تا ظهر سه شنبه شناسایی شدند و مجموع آمار بیماران کووید 19 در این استان از ابتدا تاکنون به 48 هزار و 239 نفر رسید.

وی افزود: بنابر این گزارش، طی 24 ساعت گذشته چهار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان فوت کرد و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تعداد جانباختگان این بیماری در استان به یکهزار و 193 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: طبق اعلام این کمیته، با ترخیص 68 بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید 19 در این استان به 12 هزار و 387 نفر رسید.

دانائی افزود: براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، شهرستان سمنان قرمز تیره، شهرستان‌های شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدیشهر قرمز، شهرستان سرخه نارنجی و شهرستان‌های میامی و آرادان زرد کرونایی هستند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان خوزستان

فرهاد ابول‌نژادیان اظهار داشت: خوزستان بر اثر ویروس کرونا دلتا وارد پیک جدیدی شده است. به طوری که در روز گذشته بیش از 370 بیمار کرونایی بستری شدند.

وی به افزایش بار مراجعه به مراکز بهداشتی خوزستان افزود: با توجه به میزان سرایت بالای کرونا دلتا، این ویروس به تدریج در کشور غالب شده و نسبت به سایر جهش‌های شناخته‌شده، بیشترین قدرت سرایت را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در روزهای اخیر بیشتر بیماران به صورت خانوادگی مبتلا شده‌اند گفت: آبریزش بینی، سر درد، گلو درد و ضعف از مهمترین علایم ابتلا به کرونا دلتا است در حالی که در کرونای انگلیسی تب، لرز و سرفه مهمترین علایم بودند، ضمن اینکه  قدرت سرایت کرونا دلتا 2 برابر ویروس نوع انگلیسی است.

وی با بیان اینکه افراد کمتر از 50 سال، 2.5 برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به کرونا دلتا هستند افزود: ممکن است فردی سرفه نکند اما ریه او درگیر شده باشد که این مساله موجب مراجعه دیرتر و با حال عمومی وخیم‌تر بیمار می‌شود بنابراین استفاده از روش‌های رادیوگرافیک در تشخیص بیماری موثرتر است.

ابول نژادیان گفت: در شرایط موجود هر نوع سرماخوردگی کروناست مگر خلاف آن ثابت شود لذا از مردم می‌خواهیم به محض بروز علایم بیماری، ارتباط با دیگران را قطع کنند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه از 20 تیر امسال موج افزایش بیماری در خوزستان آغاز شد افزود: در هفته منتهی به هشتم مرداد، تعداد موارد بیماری ناشی از کرونا در خوزستان 30 درصد و موارد بستری 32 درصد افزایش یافته در حالی که موارد فوت 10 درصد کمتر شده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به افزایش میزان بستری‌های خوزستان از 800 به یک هزار و 600 نفر اشاره کرد و گفت: پیش از اینکه سیر نزولی پیک سوم کرونا در خوزستان به صورت کامل طی شود دوباره موارد بیماری افزایش یافت و وارد موج جدیدی نشدیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون 55 درصد مبتلایان مرد و 45 درصد مبتلایان در خوزستان زن هستند بیان کرد: 81 درصد مبتلایان بدون بیماری زمینه‌ای بوده‌ و 19 درصد آنها بیماری زمینه‌ای داشته‌اند که از این میزان 32 درصد دارای بیماری فشار خون، 30 درصد دیابتی و 24 درصد آنها بیماری قلبی و عروقی دارند.

ابول‌نژادیان با اشاره به اینکه 37 درصد مبتلایان افراد 30 تا 44 سال جامعه هستند گفت: همچنین چهار درصد افراد بالای 75 سال و 11 درصد افراد 60 تا 74 سال به این بیماری مبتلا شدند که این میزان پایین ابتلا به دلیل واکسیناسیون سالمندان است.

وی با بیان اینکه 57 درصد فوت‌شدگان خوزستان مرد و 43 درصد زن هستند و میانگین فوت افراد 67 سال است افزود: با توجه به افزایش موارد ابتلا به بیماری و میزان بستری ها، موارد فوت در خوزستان به تدریج در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص کنترل پروازهای هوایی گفت: خوزستان نخستین استانی بود که پرواز رفت و برگشت به کیش را لغو کرد همچنین از کارکنان شرکت ملی حفاری که هر هفته به سیستان و بلوچستان سفر می کنند تست گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه تا 30 هزار نفر در استان خوزستان واکسینه می‌شوند افزود: تاکنون حدود 800 هزار دز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده و این روند همچنان در حال انجام است.تاکنون شهرستان‌های اهواز، اندیمشک، دزفول، آبادان، بهبهان، ماهشهر و ایذه بیشترین میزان واکسیناسیون را انجام داده‌اند.

ابول نژادیان با بیان اینکه منعی برای تزریق واکسن بیماران مبتلا به فاویسم در خوزستان وجود ندارد ادامه داد: فعلا واکسیناسیون زنان باردار انجام نمی‌شود اما تزریق واکسن برای زنان شیرده لازم است. تاکنون در هیچ جای دنیا واکسنی برای افراد زیر 18 سال تایید نشده است.

وی به واکسیناسیون بیماران دیابتی اشاره کرد و افزود: در اهواز مرکز جامع سلامت شماره 9 در کوی مشعلی، مرکز جامع سلامت شماره هفت در دروازه، و سالن اجتماعات مرکز بهداشت غرب اهواز واقع در خیابان 16 کیان‌آباد برای واکسیناسیون بیماران دیابتی در نظر گرفته شده و این بیماران نباید به مراکز تجمیعی واکسیناسیون عمومی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: مقدمات واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی، تاکسی‌ تلفن‌ها، کارکنان بانک‌ها، اساتید دانشگاه‌، پلیس راه و سربازان در دستور کار است که به زودی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز 15 درصد افراد بالای 75 سال برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند افزود: مرگ و میر در این گروه سنی بالا است بنابراین از این افراد تقاضا داریم که برای دریافت واکسن مراجعه کنند. همچنین حدود 40 درصد افراد 45 تا 65 سال خوزستان نیز واکسن نزده‌اند که باید هر چه سریعتر اقدام کنند.

ابول نژادیان ادامه داد: فردی که یک دز واکسن تزریق کرده مانند کسی است که هنوز واکسن دریافت نکرده لذا با یک دز واکسن، ایمنی ایجاد نمی‌شود بلکه 15 روز پس از تزریق دز دوم، ایمنی خوبی در بدن ایجاد می‌شود.

 وی همچنین گفت: هم اکنون ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های رازی و امیرالمومنین اهواز تقریبا کامل شده و بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و سینای اهواز نیز به چرخه پذیرش بیماران کرونایی اضافه شده‌اند. 

استان ایلام

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 45 هزار و 34 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 271 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 308 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 83 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 42 هزار و 456 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته دو مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان یک مورد در شهرستان ایلام و یک مورد مربوط به شهرستان دره شهر گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 836 نفر بوده است. ‌

استان خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته 299 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع 145 بیمار جدید شامل 37 مورد بستری و 108 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 55 مورد از بیرجند، بشرویه یک مورد، خوسف و درمیان هر کدام 4 مورد، سرایان 7 مورد، سربیشه 6 مورد، طبس 21 مورد، فردوس 9 مورد، قاین 27 مورد و نهبندان 11 مورد جدید شناسایی شد.

وی با بیان اینکه همچنین از 893 تست سریع 309 بیمار جدید شناسایی شد، گفت: در حال حاضر 335 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این تعداد 214 نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که 22 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و حال 5 نفر وخیم است.

به گفته وی تا روز گذشته 68 هزار 135 تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که 24 هزار و 386 بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت 3 مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به 966 نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به 117 هزار و 781 نفر رسید و تا کنون 30 هزار و 881 نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1105618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =