فرهنگ سازی کنیم؛ نه فیلترینگ!

استاد فناوری اطلاعات دانشگاه علمی و کاربردی معتقد است مسئولان باید به جای مسدودسازی و فیلترینگ فضای مجازی، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی عمومی را دستور کار قرار دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، هنوز هم طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی یکی از موضوعات داغ این روزهای فضای حقیقی و مجازی کشور است. مسئله‌ای که موافق و مخالفان زیادی داشته است و واکنش کاربران فضای مجازی و کارشناسان به آن، قابل توجه بوده است.

در همین ارتباط، مهدی ایزدی استاد فناوری اطلاعات دانشگاه علمی و کاربردی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره تاثیرگذاری این طرح بر روند فعالیت اینترنت در کشور اظهارکرد: در ابتدا باید بگویم که بنده با اصطلاح صیانت از کاربران در فضای مجازی مخالف هستم؛ درواقع باید گفت که موضوع اینترنت ملی، اصطلاحی غلط است. اینترنت مانند سازمان ملل متحد، متعلق به یک کشور نیست. اگر بخواهیم دروازه‌های اینترنت کشور را ببندیم، دیگر نام آن اینترنت نیست بلکه در اصطلاح به آن «اینترانت» می‌گویند.

وی افزود: باتوجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی خارجی توانسته‌اند با ارتقای قابلیت‌های خود اهدافشان را به خوبی پیش ببرند، در بین کاربران ایرانی نیز چه لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سرگرمی، توانسته جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند؛ اما متاسفانه سوشیال مدیاهای داخلی نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید مورد استقبال عمومی قرار بگیرند و از جایگاه چندان خوبی برخوردار نیستند.

ایزدی ادامه داد: به نظر می‌رسد باتوجه به نبود زیرساخت‌های مناسب در کشور و نبود استقبال عمومی پیام رسان‌های داخلی، طرح صیانت از کاربران فضای مجازی نتواند موفقیتی داشته باشد و به همین دلیل طرح مناسبی نیست. اگر می‌خواهیم موضوع صیانت را به معنای واقعی کلمه پیاده سازی کنیم، باید به سراغ فرهنگ سازی جامعه برویم تا ضررهای احتمالی فضای مجازی، به حداقلی ترین میزان ممکن برسد. اینکه بخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم، قطعا موفق نخواهیم شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تصویب قانون برای فضای مجازی اثر چندانی بر مدیریت این فضا نخواهد داشت، بیان کرد: اگر هر قانونی در این حوزه تصویب شود، به دلیل اینکه سیستم و دستگاه ما به شبکه جهانی وصل می‌شود، راه نفوذ به آن وجود دارد. یعنی هرچقدر هم قوانین خاصی برای حوزه سایبری و فضای مجازی کشور تصویب شود، بازهم امکان نفوذ به آن وجود خواهد داشت. به همین دلیل تنها راه جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی، ارتقای آگاهی عمومی جامعه از طریق آموزش و فرهنگ سازی است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر با ظهور پدیده‌هایی مانند رمز ارزها و استفاده از بلاکچین‌ها، هیچگونه سیاست گذاری و پیگیری برای فضای مجازی به نتیجه نخواهد رسید و بالعکس به هر میزان که روی فرهنگ سازی مردم سرمایه گذاری کنیم، به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. باید تاکید کنم که هیچ کدام از کمپانی‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، کلید فعالیت‌های خود را در اختیار دولتمردان قرار نخواهند داد تا خود را با قوانین آن کشور همسان کند. به همین دلیل من بعید می‌دانم که شرکت‌های بزرگ با راه‌اندازی دفتر فروش در داخل ایران، خود را با قوانین و سیاست‌های ما همراه کنند.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه حل مشکلات و معضلات احتمالی فضای مجازی و سایبری کشور، فرهنگ سازی جامعه و آموزش استفاده صحیح از اینترنت است. اینترنت شبکه‌ای جهانی است و ماهیت اصلی آن‌، همین جهانی بودن است.اگر ماهیت جهانی بودن اینترنت از بین برود، دیگر اسم آن اینترنت نیست و حسن‌های خود را از دست خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =