دلیل کمیاب شدن سرم‌های پزشکی در کشور چیست؟

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: به دلیل ضعف در برنامه ریزی، تولید کنندگان ظروف بسته بندی سرم به کمبود مواد اولیه که توسط صنعت پتروشیمی تولید می‌شود، برخوردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، سعید ترکمان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در مورد شایعه منتشر شده در فضای مجازی پیرامون کمبود سرم‌های پزشکی به دلیل موجود نبودن یک نوع خاص از محصولات پتروشیمی، اظهار کرد: در انتشار این مطلب یک بی‌دقتی صورت گرفته و آن هم این است که مواد اولیه تولیدی ظروف سرم یک نوع گرید خاص از پلی پروپیلن است نه پلی اتیلن که در اصطلاح عامیانه به آن PEPE می‌گویند.

او افزود: دانش فنی تولید این گرید خاص پلی پروپیلن پزشکی نیز، سال هاست که با همت واحدهای تحقیق و توسعه پتروشیمی به دست آمده و افتخار صنایع پلیمر ایران این است که اکنون مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق پتروشیمی شازند تامین می‌کنند و واردات ندارند.

ترکمان با اشاره به اینکه یک پزشک است، تاکید کرد: متاسفانه با آغاز پیک جدید بیماری کرونا به دلیل این که از قبل، پیش بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت نگرفته بود، برخی از تولید کنندگان ظروف بسته بندی سرم به کمبود مواد اولیه که توسط صنعت پتروشیمی تولید می‌شود، برخوردند.

او با تاکید مجدد بر اینکه شبکه بهداشت و درمان کشور این میزان از مصرف را پیش بینی نکرده بود، گفت: در یازدهمین ماه از سال گذشته، کمیته تنظیم بازار محصولات پتروشیمی برگزار شد و نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی از این که این گرید خاص پزشکی را تولید کرده اند، اما خریداران، خرید نمی‌کنند، گله‌مند بودند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در ادامه گفت: این گرید پلی پروپیلن توسط پتروشیمی‌ها مخصوص همین کالای پزشکی تولید می‌شود بنابراین شرکت‌های پتروشیمی به تعهد خود در این زمینه عمل کرده‌اند، اما مصرف‌کنندگان، به دلیل اینکه وزارت بهداشت نتوانسته بود پیش‌بینی لازم را از پیک‌های جدید بیماری داشته باشد، از آن‌ها خرید نکردند.

او اظهار کرد: مصرف در آذرماه سال گذشته یک مصرف عادی بود، به طوری که تنها ۲۰ تن از محصول تولیدی پتروشیمی را خریداری کردند. به همین دلیل، پتروشیمی نیز آن را به شرکت‌های غیر دارویی هم، به فروش رساند.

ترکمان بیان کرد: البته پیگیری انجمن پلیمر از شرکت‌های شبکه تولید و توزیع سرم‌های دارویی نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها از قبل مواد اولیه را در انبارهای خود برای چنین روزهایی نگهداری کرده‌اند و با بالا رفتن تقاضا در حال تلاش برای تولید و عرضه محصول بیشتری هستند.

او گفت: این شرکت‌ها دارای یک سهمیه بندی مشخص برای خرید مواد اولیه هستند. برخی از آن‌ها پیش بینی شرایط را کرده و بیش از نیاز خود خریداری داشته اند، اما برخی دیگر احساس نیاز نکرده و مواد اولیه را به میزان کافی تهیه نکرده اند.

این فعال صنعت پلیمر بیان کرد: اکنون دچار یک بحران خود ساخته شده ایم که توسط عده‌ای که به دنبال رانت هستند، به وجود آمده و شبکه توزیع دارو با یک تقاضای غیرمنتظره مواجه شده است.

او در پایان خبر داد: اکنون در تلاش هستیم تا با کمک کمیته تنظیم بازار، صنعت پتروشیمی را برای افزایش تولید همراه کنیم.

گفتنی است؛ پیگیری خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نشان می‌دهد به دلیل این که شرکت‌های دارویی، مدت طولانی از خرید پلی پروپیلن گرید RP ۲۷۰ G تولید شده توسط شرکت پتروشیمی شازند امتناع ورزیدند، این شرکت به دلیل مشکل در انبارش این محصول و همچنین حساسیت‌های بازار، ناچار به عرضه غیربهین یابی این گرید خاص پلی پروپیلن شده است.

از سوی دیگر بنابر به دلایل فنی، شرکت پتروشیمی شازند ناچار است برای هر بار تولید این محصول، حداقل ۲ هزار تن از آن را تولید کند و از آن جایی که هیچ تضمینی برای خرید این محصول از سوی شرکت‌های دارویی پس از تولید مجدد وجود ندارد، راضی کردن آن برای این که بار دیگر پلی پروپیلن گرید RP ۲۷۰ G را تولید کند، کمی دشوار شده است.

به نظر می‌رسد که اگر مسئولان وزارت بهداشت، برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند و میزان تقاضا را از قبل به درستی پیش بینی کنند، دیگر شاهد چنین موضوع تلخی که سبب کمبود سرم‌های پزشکی در شرایط اوج گیری بیماری کرونا شده، نخواهیم بود.

در حال تکمیل/ دلیل کم یاب شدن سرم‌های پزشکی در کشور مشخص شد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1105632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =