چگونه می توان بهانه گیری کودک را کنترل کرد؟

یک روانشناس، در رابطه با چگونگی کنترل کردن بهانه گیری‌های کودک توضیحاتی داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، بهانه گیری کودکان، یکی از چالش‌های بسیاری از والدین است که گاهی باعث می‌شود صبر آن‌ها لبریز شود و از این موضوع شکایت کنند.

بهانه گیری یکی از جزء‌های جدایی ناپذیر در زندگی کودکان است، اما این بهانه گیری در کودکان متفاوت است؛ به طوری که برخی از آن‌ها به طور مداوم، برای هر چیزی بهانه گیری می‌کنند، اما برخی دیگر از کودکان این طور نیستند و نکته حائز اهمیت این است که والدین نباید در چنین شرایطی، کنترل خود را از دست بدهند.

فاطمه کوهپایه زاده روانشناس، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با چگونگی کنترل کردن بهانه گیری کودکان اظهار کرد: بهانه گیری کودکان واقعا آزار دهنده است؛ به طوری که این بهانه گیری‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلفی خود را نشان دهند و علاوه بر جیغ زدن و غرغر کردن، شاید کودک لگدپراکنی کند یا پاهایش را به زمین بکوبد، اشیاء را به اطراف پرت کند، دیگران را کتک بزند یا حتی نفس خود را حبس کند تا کبود شود که تحمل و کنترل کردن این رفتارها راحت نیست، اما والدین باید مدیریت رفتار و کنترل خشم داشته باشند.

وی بیان کرد: شما به عنوان والدین باید توجه کنید هنگامی که کودک در حال جیغ و داد زدن است به حرف‌ها و دلیل‌های شما گوش نمی‌دهد و با حالتی منفی به فریادها و تهدیدهای شما پاسخ می‌دهد. بنابراین، هرچه بیشتر سر او داد بزنید که آرام‌تر شود، او با صدای بلندتری جیغ می‌زند و در این مواقع، شاید بهترین کار این است که شما به عنوان والدین کنار او بنشینید و چیزی نگویید و به طور کلی، کنار کودک بودن هنگام بدرفتاری هایش روش خوبی است و کودکان خودشان هم از خشمی که دامن آن‌ها را گرفته است می‌ترسند و بودن در کنار آن‌ها موجب آرامششان می‌شود.

این روانشناس گفت: اگر شما تحمل بهانه گیری‌های او را ندارید چند دقیقه کوتاه بیرون بروید و وقتی کودک دست از گریه و جیغ برداشت دوباره به اتاق بازگردید، چرا که وقتی شما آرامش خود را حفظ کنید کودکتان نیز سریع‌تر آرام می‌شود.

وی با اشاره به آسیب زا بودن وعده یا رشوه دادن به کودک هنگام بهانه جویی های او, تصریح کرد: وعده یا رشوه دادن به کودک در این شرایط نتایج خوبی به دنبال ندارد. به همین منظور، تا حد امکان به بهانه گیری‌های بی مورد او اعتنا نکنید تا خودش خسته و ساکت شود. بنابراین، مهم نیست بهانه گیری‌های کودک شما چقدر طول می‌کشد، موضوع مهم این است که به خواسته‌های غیر منطقی او پاسخ ندهید و به هیچ وجه با او بحث نکنید و از طرفی نیز، به نگاه‌ها و تفکرات اطرافیان نیز خیلی بها ندهید، چرا که همه آن‌ها روزی چنین تجربیاتی را داشته اند.

کوهپایه زاده ادامه داد: شما به عنوان والدین باید به این موضوع توجه کنید که اگر در نتیجه بهانه گیری‌های کودک به او چیزهایی که می‌خواهد را بدهید، در واقع به او می‌آموزید داد و فریاد کردن بهترین روش برای به دست آوردن خواسته ها است و این طرز تفکر برای کودک شما در بزرگسالی باعث به وجود آمدن مشکل خواهد شد، بنابراین سعی کنید که کودک به هیچ عنوان متوجه نشود که شما خودتان هم روی رفتارهایتان هنگام عصبانیت کنترل ندارید.

وی افزود: اگر بهانه گیری و کج خلقی کودک به مرحله‌ای رسید که شروع به کتک زدن دیگران، پرتاب وسایل یا جیغ‌های بی وقفه کرد او را به مکانی امن همچون اتاق خواب خودش ببرید و به او بگویید که چرا او را به این مکان آوریده اید (زیرا دوستت را کتک زده ای) و کنار او بمانید تا آرام شود.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: شما به عنوان والدین، حتما عشق خود را به کودکتان ابراز کنید. هنگامی که کودک آرام است و می‌توانید با او صحبت کنید، او را در آغوش بگیرید و بگویید چقدر دوستش دارید، چرا که این رفتار برای کودک آموزنده است و می‌تواند با آرامش بیشتری درمورد کج خلقی‌های خود صحبت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1105717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =