عزم عمومی در افغانستان برای مقابله با طالبان

استاد روابط بین‌الملل اهل افغانستان معتقد است، خطر اصلی برای این کشور پنهان شدن داعش پشت طالبان است که احتمالا می‌تواند در آینده در افغانستان تهدید آفرینی کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به پیشروی طالبان در افغاانستان و افزایش حملات این گروه به برخی شهرهای بزرگ از جمله هرات، به نظر می‌رسد عزمی عمومی برای مقابله با آنان در حال شکل گرفتن باشد؛ امری که رییس جمهور افغانستان نیز همین هفته به آن اشاره کرده و صحبت از قیام ملی علیه طالبان به میان آورده است.

در همین خصوص، مصاحبه‌ای با دکتر «ذاکر حسین ارشاد» -از اساتید برجسته افغان در حوزه روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی و معاون آموزش دانشگاه ابن سینا شهر کابل- انجام شد. به گفته این استاد دانشگاه افغان، اوضاع افغانستان با پیچیدگی‌های خاص روبرو بوده و هست. هر روز که در افغانستان سپری می‌شود و به 11 سپتامبر پیش رو نزدیک می‌شویم، گویا جرأت و جسارت نیروهای مخالف دولت از جمله طالبان افزایش پیدا می‌کند و خشونت افروزی آنها در بخش‌های مختلف کشور افغانستان گسترش می‌یابد. وی معتقد است، همانطور که شاهد هستیم بعد از کشتار و خلق فجایع انسانی در ولسوالی‌های مختلف از جمله ولسوالی «مالستان» -که کارنامه طالبان در آن فوق‌العاده خشن، بیرحمانه، غیرانسانی و غیراسلامی بود- طالبان بسیاری از مردم را بدون اینکه در میادین جنگ باشند، از خانه‌های خود بیرون کشیدند و به صورت فجیع به قتل رساندند که ماهیت اصلی طالبان و جریان بنیادگرای افغانستان را به تصویر می‌کشد.

از نظر دکتر ذاکر حسین ارشاد، راهبرد جدید طالبان تهاجم به کلانشهرها از جمله هرات، قندهار، غزنی، هلمند است. وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور افغانستان در خصوص تشکیل اجماع ملی واقعی برای مقابله با طالبان، این صحبت‌ها را موجب قوت قلب مردم افغانستان دانست. این استاد افغان ضمن سیاه خواندن کارنامه طالبان، از شکل‌گیری انگیزه عمومی جدی برای مقابله با طالبان صحبت کرد.

به اعتقاد این تحلیلگر افغان، حضور «محمد اسماعیل خان» در حوزه جنوب غرب و شهر هرات پیامی را به مردم افغانستان ارسال می‌کند مبنی بر اینکه همگان باید در برابر طالبان بایستند و برای بقای افغانستان تلاش کنند. وی همچنین افزود: طیف مخالفان طالبان بسیار گسترده است و بدون در نظر گرفتن اینکه به هزاره، تاجیک، ازبک، پشتو یا سایر فرقه‌های ساکن در افغانستان تعلق دارند، همگی با توجه به بروز تهدید بقا، برای مقابله طالبان بسیج شده‌اند. لذا در حال حاضر هم نظام سیاسی افغانستان و هم مردم و گروه‌های اجتماعی به مقاومت برخواسته‌اند.

لذا از نظر دکتر ذاکر حسن ارشاد، علیرغم اقدامات تبلیغاتی و هراس افکنانه که به نظر می‌رسد در دستور کار طالبان قرار دارد، این گروه به نتیجه نخواهد رسید و در نهایت شکست خواهد خورد. وی در انتها خاطر نشان کرد که خطر اصلی برای افغانستان، پنهان شدن داعش در پشت طالبان است که احتمالا می‌تواند در آینده در افغانستان تهدید آفرینی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =