کاهش ظرفیت آزمون تخصصی پزشکی با وجود کمبود متخصص در کشور/ پشت پرده‌ای در کار است؟

وزارت بهداشت از محدود بودن ظرفیت کادر پزشکی و درمانی برای بیماران کرونایی می‌نالد و با وجود سرانه فاجعه‎‌بار پزشک متخصص، در اقدامی عجیب ظرفیت آزمون دستیار تخصصی پزشکی را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، ۵۲۶ روز سخت را پشت سرگذاشته‌اند، بی‌خوابی کشیده‌اند، با آمپول‌های «رمدسیویر» از این اتاق به این اتاق دویده‌اند و اکسیژن خون بیماران را چک کرده‌اند؛ در شیفت‌های طولانی، زیر ماسک‌های چند لایه نفس کم آورده‌اند؛ اما در دفاع از سلامت بیماران کرونایی کم نیاورده‌اند.

بیش از ۴ میلیون و ۵۷ هزار نفر ایرانی نیز  در جدال مرگ و زندگی با کووید-۱۹ سربلند بیرون آمده‌اند؛ پیروزی در این جدال قطعاً بدون کمک‌های کادر درمان امکان‌پذیر نبود.

سازمان‌ها و گروه‌های مردم نهاد برای کاهش فشاری که کادر درمان این روزها به دوش می‌کشند، بارها از گروه‌های جهادی، دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر مردم خواسته‌اند که با حضور در بیمارستان‌ها، به بیماران و مدافعان سلامت خدمات ارائه کنند. با این حال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال جاری اقدام به ظرفیت پذیرش آزمون تخصصی پزشکی را کاهش داده است، این کاهش ظرفیت با توجه به سرانه فاجعه‌بار پزشک متخصص در کشور جای تعجب دارد.

سرانه فاجعه‌‎بار پزشک متخصص در ایران

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سرانه پزشک در ایران در مقایسه با کشورهای گروه ۲۰ به  ۱۱.۷ پزشک می‌رسد. سرانه پزشک در کشورهای همسایه همانند ترکیه ۱۸.۴۲و عربستان سعودی ۲۶.۱۰ است، به زبان ساده‌تر می‌توان گفت ۱۱.۷ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر در ایران وجود دارد. این سرانه در کشور اتریش به ۵۱.۶۰ و در کشور لیتوانی به ۴۸.۱۰ می‌رسد. آمار سرانه پزشک متخصص در ایران به ۵.۹ می‌رسد یعنی به ازای ۱۰ هزار نفر، تقریباً ۶ پزشک متخصص در کشور وجود دارد این در حالی است که در کشور لیتوانی بیش از ۵۰ پزشک متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر وجود دارد.

کاهش ظرفیت آزمون دستیار تخصصی پزشکی

با وجود این آمار فاجعه‌بار و خستگی‌های این روزهای مدافان سلامت و کمبود کادر درمان برای رسیدگی به بیماران کرونایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اقدامی جالب نسبت به کاهش ظرفیت پذیرش آزمون تخصصی پزشکی اقدام کرده است.

این کاهش ظرفیت اعتراض برخی از دانشجویان را به همراه داشت، حتی مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در نامه‌ای به وزیر بهداشت از کاهش ظرفیت پذیرش آزمون تخصصی پزشکی انتقاد کرد و با توجه به کمبود پزشک و شرایط کرونا خواستار رفع سریع تر این مشکل شد.

جدول و نمودار زیر بیانگر ظرفیت پذیرش دستیاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۲ سال گذشته(بدون در نظر گرفتن سهمیه‌ها) است:

۱۴۰۱-۱۴۰۰

۱۴۰۰-۱۳۹۹

ظرفیت پذیرش دستیار تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

۳۶۲۷ نفر

۴۳۱۸ نفر

کاهش ظرفیت آزمون تخصصی پزشکی با وجود کمبود متخصص در کشور/ پشت پرده‌ای در کار است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت آزمون دستیار تخصصی پزشکی در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است ۱۲ هزار و ۶۰۱ نفر در چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۷ هزار و ۳۹۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند اما تنها ۳ هزار و ۶۲۷ نفر توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پذیرش خواهند شد.

با توجه به اینکه که انتخاب رشته این آزمون ۱۵ مرداد ماه به پایان می‌رسد، انتظار می‌رود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مدت کوتاه به دغدغه داوطلبان این آزمون رسیدگی کرده و نسبت به افزایش پذیرش ظرفیت این آزمون در راستای کمک به کادر درمان در دوران کرونا اقدام کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معلم IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      0 0
      تا مشکل بحران نشده ظرفیت رشته های پزشکی پرستاری رو زیاد کنید