شاهد پیشرفت در تشکیل دولت هستیم/ قصد انصراف از تشکیل کابینه را ندارم

نخست‌وزیر مکلف لبنان پس از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور از پیشرفت جزئی در روند تشکیل دولت جدید لبنان خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف لبنان پس از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور «میشل عون» در کاخ «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری) بر عزم خود برای تشکیل دولت تأکید کرد.

بر اساس گزارش «العهد»، میقاتی در پی این دیدار گفت: در موضوع تشکیل دولت شاهد پیشرفت هستیم اگرچه این پیشرفت کند است.

وی افزود، برای تشکیل یک دولت فعال تلاش می‌کند و قصد انصراف از تشکیل کابینه را ندارد.

میقاتی در ادامه دیدار با عون را گامی مثبت و رو به جلو خواند و گفت، مهلتی برای تشکیل دولت مشخص نکرده و تا زمان تشکیل کابینه، برای این موضوع تلاش می‌کند.

الاخبار اخیرا در گزارشی نوشت، منابع آگاه به النشره گفتند که گره باقی مانده در مسیر تشکیل دولت لبنان کرسی دو وزارت دادگستری و وزارت کشور لبنان است. عون اصرار دارد این دو کرسی سهمیه مسیحیان باشد تا وزرایش مشخص شوند اما میقاتی نیز بر دو کرسی مذکور اصرار دارد. بخشی از این گره قابل باز شدن است بدین صورت که وزارت دادگستری جزء سهمیه مسیحیان باقی بماند اما باید بنا به شرط میقاتی وزیری مستقل که مورد قبول عون باشد هدایت این وزارتخانه را در دست بگیرد. 

لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجاری مهیب در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه انتخاب شد. دیاب هم بعد از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان مأمور تشکیل کابینه شود.الحریری هم چند هفته پیش انصراف خودش را از این مأموریت اعلام کرد و اکنون میقاتی مأمور این امر شده است.

کد خبر: 1105841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =